verloopstuk 8mm frees naar 12mm

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Ik heb een Hitachi M8V frees dus met een 8 mm as. IK heb een heel aantal planken die ik in 45 graden verstek moet frezen. Dus ik heb van CMT een freesje gekocht die 45 graden verstek frees op een diepte van 18mm.

so far so good ...

Alleen blijkt mijn multiplex iets dikker te zijn dan die 18 mm, dus ik zit met een vervelende rand die ik er nog uit ga moeten schuren.





Er bestaat een iets grotere frees met een diepte tot 26mm alleen zit die frees op een 12 mm as. Dus mijn vraag bestaat er een verloop stuk? of hebben jullie een ander idee.

en nog een vraagje, ik krijg soms lelijke bramen en op het einde van mijn stuk durft mijn frees er al eens stukken uitbreken, ik heb mijn frees op de snelheid gezet volgens de specs van CMT. Hebben jullie tips ?

Samuel

Attached files
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je rond een massief paneel of één met fineer freest, dan moet met de klok mee er rond draaien, en altijd beginnen aan een kant met kops hout of de kant die niet evenwijdig loopt met de fineer. Zo werk je vaak van zelf al de meeste "chips" weg. Indien je met een bovenfrees toch nog veel bramen krijgt aan het einde, dan kan je altijd eerst even het uiteinde op voorhand frezen, maar tegen de klok in (oppassen want dat kan gevaarlijk zijn). En dan gewoon terug met de klok meer de rest frezen.

Hoe heb je die rand eigenlijk gefreesd? met een langsgeleider op de bovenfrees? Is het dan niet mogelijk om de frees wat dieper te zakken en de geleider aan te passen totdat je de zelfde lijn weer volgt?
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Yep geleider gebruikt, en ik werk effectief in twee passages eerst hoogte 1 frezen en dan wat dieper vrezen voor de onderkant van het stuk krijg ik dan een mooie 45 graden lijn. Maar door dieper te duiken frees ik bovenaan een recht eind.

ik krijg dus


! +/-1 mm rechte rand
/
/ 18 mm 45 graden rand
/


Samuel
 

WR1944

Oud hout
Als je eerst een deel op 45 graden freest dan moet je de geleider voor de bovenfrees iets opschuiven om de volgende strook te frezen. Heb je trouwens geen cirkelzaag die op 45 graden kan zagen. Daar kan je een simpele houten geleider voor maken als daar af fabriek geen voorziening voor getroffen is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zoals WR1944 het zegt, gewoon als je de frees voor de tweede passage dieper zet, dan ook de geleider wat dichter naar het werkstuk schuiven totdat je frees goed valt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat lagertje kan je eraf halen. Subtiel door de inbus los te draaien, iets permanenter door het eraf te slijpen :)

Als het veel planken zijn, zou ik het met een freestafel gedaan hebben (cirkelzaag nog handiger), een freestafel is makkelijk snel zelf te maken.
Als het toch niet heel veel planken zijn, is een klein schaafje of met schuurpapier handiger.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Het zijn 90 planken, verstekzaag heb ik niet. Ik heb er nu 20 gedaan met een schaafje en schuurpapier ging vrij goed.

Samuel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.