Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1

    verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Hallo


    Ik heb een Hitachi M8V frees dus met een 8 mm as. IK heb een heel aantal planken die ik in 45 graden verstek moet frezen. Dus ik heb van CMT een freesje gekocht die 45 graden verstek frees op een diepte van 18mm.

    so far so good ...

    Alleen blijkt mijn multiplex iets dikker te zijn dan die 18 mm, dus ik zit met een vervelende rand die ik er nog uit ga moeten schuren.





    Er bestaat een iets grotere frees met een diepte tot 26mm alleen zit die frees op een 12 mm as. Dus mijn vraag bestaat er een verloop stuk? of hebben jullie een ander idee.

    en nog een vraagje, ik krijg soms lelijke bramen en op het einde van mijn stuk durft mijn frees er al eens stukken uitbreken, ik heb mijn frees op de snelheid gezet volgens de specs van CMT. Hebben jullie tips ?

    Samuel

    Attached files

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Als je rond een massief paneel of één met fineer freest, dan moet met de klok mee er rond draaien, en altijd beginnen aan een kant met kops hout of de kant die niet evenwijdig loopt met de fineer. Zo werk je vaak van zelf al de meeste "chips" weg. Indien je met een bovenfrees toch nog veel bramen krijgt aan het einde, dan kan je altijd eerst even het uiteinde op voorhand frezen, maar tegen de klok in (oppassen want dat kan gevaarlijk zijn). En dan gewoon terug met de klok meer de rest frezen.

    Hoe heb je die rand eigenlijk gefreesd? met een langsgeleider op de bovenfrees? Is het dan niet mogelijk om de frees wat dieper te zakken en de geleider aan te passen totdat je de zelfde lijn weer volgt?

  3. #3

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Hey

    Yep geleider gebruikt, en ik werk effectief in twee passages eerst hoogte 1 frezen en dan wat dieper vrezen voor de onderkant van het stuk krijg ik dan een mooie 45 graden lijn. Maar door dieper te duiken frees ik bovenaan een recht eind.

    ik krijg dus


    ! +/-1 mm rechte rand
    /
    / 18 mm 45 graden rand
    /


    Samuel

  4. #4
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Als je eerst een deel op 45 graden freest dan moet je de geleider voor de bovenfrees iets opschuiven om de volgende strook te frezen. Heb je trouwens geen cirkelzaag die op 45 graden kan zagen. Daar kan je een simpele houten geleider voor maken als daar af fabriek geen voorziening voor getroffen is.

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Zoals WR1944 het zegt, gewoon als je de frees voor de tweede passage dieper zet, dan ook de geleider wat dichter naar het werkstuk schuiven totdat je frees goed valt.

  6. #6

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Hey

    Ik kan inderdaad mijn frees iets minder diep zetten en dan wat meer naar binnenschuiven. Maar het gaat om een frees met een loopwielje dus ik kan het volledig fout hebben maar ik denk dat ik er zo ook niet kom.

    dit is de frees http://www.emazbyt.pl/produkt.php?kod=936.420.11


    Samuel

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Goeree-Overflakkee
    Berichten
    2.493

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Dat lagertje kan je eraf halen. Subtiel door de inbus los te draaien, iets permanenter door het eraf te slijpen

    Als het veel planken zijn, zou ik het met een freestafel gedaan hebben (cirkelzaag nog handiger), een freestafel is makkelijk snel zelf te maken.
    Als het toch niet heel veel planken zijn, is een klein schaafje of met schuurpapier handiger.

  8. #8

    Re: verloopstuk 8mm frees naar 12mm

    Hey


    Het zijn 90 planken, verstekzaag heb ik niet. Ik heb er nu 20 gedaan met een schaafje en schuurpapier ging vrij goed.

    Samuel

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top