Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Hoe heet 'clinchen' in het Nederlands?

Ik loop me rot te verzinnen naar de Nederlandse term voor 'clinchen': een lange spijker aan de 'achterkant' van het hout ombuigen en terug het hout in slaan zodat je een soort kram krijgt. Wie kan me helpen?

Arthur

Re: Hoe heet 'clinchen' in het Nederlands?

Hoe het heet weet ik niet, ik ken de toepassing wel bij het aanbrengen van (lichte) muurplaten. Kozijnankers rechtopstaand inmetselen, de plek uitmeten en afschrijven, gaatje boren in de muurplaat.
    De muurplaat over de ankers schuiven, de punt van de kozijnankers ombuigen met de klauw van de hamer en de ankers omslaan met de omgebogen punt in het hout.
    Volgens mij een vrij bekende methode alleen heb ik er nog nooit een benaming voor gehoord.

mvg, bjorn

omkrammen , zo noemen we dat bij het maken van een opgeklampte deur .

Klinkt wel logisch, thanks :-)

Arthur

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Die aanduiding "omkrammen" maakte bij mij ook wat herinnering los. Ik heb timmerlieden op bouwwerven constructies zien maken op dezelfde manier. Ze sloegen de spijker door het hout, aan de achterkant werd een grote schroevendraaier of een oude beitel schuin in het hout gezet tegen de spijker aan en de bovenste helft van het uitstekende stuk werd haaks omgeslagen. Vervolgens werd die "haak" in het hout geslagen. Volgens mij noemde ze het krammen. Dat gaat een leven lang mee zeiden ze. Als het een oude knar was vroeg ik als broekie voor de grap: "Mijn leven of jouw leven?"

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Mmmmmm....clinchen....daar had ik een hele andere bezigheid bij in gedachten.... Mooi eigenlijk die nederlandstalige vaktermen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Bij het boksen is het clinchen het omklemmen van de tegenstander en is niet toegestaan voorzover ik als totale sportleek denk te weten. Als ik aan een omgeslagen spijker denk kan ik de analogie wel inzien.

Een kram is immers toch ook een spijker die met zichzelf in de clinch ligt?

Weer leerzaam, ik spreek hier bijna de hele dag engels, maar ken het woord "clinchen" niet in deze betekenis. Omkrammen lijkt me ook een mooie vertaling.

jaap

Volgens een Engels/Nederlands woordenboek uit 1801, toen de techniek nog gebruikelijk was is het Nederlandse woord omklinken. Het vermeldt dat een spijker omklinken de vertaling is van 'to rivet/clench a nail'. Dit woord komt ook voor in oude tractaten en woordenboeken in combinatie met spijkers. Klink- is dezelfde wortel als het Engelse clench ( vgl. Stink en stench). Het warm klinken van metalen platen is een variant het klinken door de spijker om te buigen terug op het hout. Het hierboven gesuggereerde woord omkrammen is vast ook wel gebruikt, maar lijkt mij een minder oorspronkelijke term die is afgeleid van het zelfstandig naamwoord kram, dwz een haak. Krammen is ook geen oorspronkelijk werkwoord (kram is een zelfstandig naamwoord afgeleid van de nu niet meer gebruikte werkwoord krimmen dat grijpen betekent, dus krimmen/kram is als grijpen/greep) klinken is wel een echt werkwoord en daarom meer voor de hand liggend als de echte Nederlandse term.
    Laatst gewijzigd door sjvandam; 27-02-17 om 01:06.

Forum Rechten