Gevlochtensnijplanken : The Sequel

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Een paar weken terug liep ik tegen een hele stapel wenge vloerdelen aan.Nu is mijn wenge niet echt het meest prettige hout (is mijn mening) maar het geeft wel leuke contrasten met andere houtsoorten. Het plan is om een aantal snijplanken met deze wenge delen. Als contrastkleur heb ik beuken genomen. Daar ligt nog een stapeltje van. Eergisteren ben ik begonnen met het zagen en schaven.

Wenge en beuken 20 mm dik en 50 mm breed , wenge en beuken 5 mm dik en 50 mm breed (2 x zoveel lengte als de 20mm stukken). Gelukkig heb ik wat hulp gehad anders was het een heel gedoe geweest.

Gisteren alle delen verlijmd.
Stapel 1 : 5 mm beuk, 5 mm wenge, 20 mm beuk, 5 mm wenge en 5 mm beuk
Stapel 2 : 5mm wenge, 5 mm beuk, 20mm wenge , 5 mm beuk en 5 mm wenge

Ik hoop vanmiddag de verlijmde delen te kunnen schaven zodat ik dan (net als een leverworst) er plakjes van kan zagen op de dikte van de snijplank (ik denk aan 3/3,5 mm)......

Wordt dus vervolgd
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
rickkoorman zei:
Forummers,
Ik hoop vanmiddag de verlijmde delen te kunnen schaven zodat ik dan (net als een leverworst) er plakjes van kan zagen op de dikte van de snijplank (ik denk aan 3/3,5 mm)......

Wordt dus vervolgd


Een snijplank van 3,5mm dik ???????
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hopelijk wordt het zo allemaal wat duidelijker. Er staat momenteel 2 grote en 4 kleine snijplanken op mijn zoldertje. Misschien dit weekend nog even beginnen met schuren van de planken.....pfff....misschien ook niet....hahaha
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ik snap 'em! :mrgreen: Wel een hoop werk, maar gaan we zeker proberen ;)

Edit:// Die balk die tegen de geleider aan geklemt zit voorkomt zeker het wegschieten van de klosjes?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@berrie : nee, die balk gebruik ik als een soort afstandhouder voor het afkorten. Heb eigenlijk nog geen blokjes gehad die gelanceerd werden. Kwestie van rustig zagen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi hoor! En lekker om zo ergens tegen aan te lopen. Heb een tijdje geleden, de dag dat Wouter Houthasses op bezoek was, ook wat wenge gekocht, maar dat was fors aan de prijs.
Ik blijf me ook verbazen over de snelheid waar je mee werkt, zo zou je op uurtarief nog wat kunnen verdienen; ik zou subiet failliet gaan :oops: . We hebben dezelfde zaag machine, gebruik je bij het blokjes zagen het trekmechanisme of zijrail?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Jaap : ik gebruik de zijrail...volgens mij heb ik het trekmechanisme maar 2 x gebruikt.....

Snelheid valt enorm mee hoor......het zijn meerdere kortdurende sessie's.....hahaha
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Toch inspirerend hoe je elke keer weer een fantastisch manier van trucjes ontdekt :) . Het resultaat geeft een leuk effect.

Wat heb je verzonnen om het langshout met het kopshout te verlijmen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Renault : de hele plank is kops. Qua ideeen.....tja....ik denk dat als ik alle ideeen die ik nog heb wil uitwerken dan ben ik een kleine 50 projecten verder .....en dan maar hopen dat er geen nieuwe ideeen bij komen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De planken zijn helemaal geschuurd tot korrel 220, daarna in de olie gezet.


#3 snijplanken !! Allemaal een afwijkend formaat.


Dit is een nieuwe olie die ik mocht proberen van een leverancier van dergelijke producten. Voor meer info zie de site van Ron V Zaltbommel. Het laat zich makkelijk verwerken, droogt relatief snel. Hoe de olie zich verder houdt kan ik nog niet zeggen maar dat laat ik binnenkort wel weten

Attached files
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Dit is eigenlijk te simpel om waar te zijn. Leuk en erg inspirerend om te zien. Supermooi eindresultaat.
Groet, Paul.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Als je voorzien bent van de juiste apparatuur is het inderdaad niet zo heel lastig. Maar ik zou zelf ernstige moeite hebben met het haaks krijgen van de blokjes. Ik heb niet zo'n mooie schuiftafel op de de CS50 en op de trekstand heeft deze vaak wat afwijking...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Berrie : Zo'n fijne schuiftafel maakt het leven erg prettig inderdaad. Toch zou ik het liefste een aparte afkortzaag willen hebben voor dergelijk werk. .....Kapex oid....Je kan ook redelijk goed een schuiftafel zelf bouwen zag ik laatst bij een mede cs50-bezitter. Vertel ik je vanavond wel!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er lag nog een enorme stapel wenge in mijn kelder (jaja, daar ligt ook al hout maar daarover later meer) , heb besloten om een groot deel maar te verwerken naar snijplanken. Samen met wat restanten van traptredes, restanten van mijn werkbank en wat losse balken moet dat een mooi geheel gaan worden !!

Afgelopen zaterdagochtend heb ik het meerendeel gezaagd en geschaafd. Komende week probeer ik er weer verder mee te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.