Esdoorn

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Gisteravond bracht mijn aanstaande schoonzoon mij de langbeloofde esdoorn vanuit de betuwe.
Stond bij zijn ouders in de voortuin, nu aan het werk om hem in handteerbare stukken te zagen.
Ad






Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
guido zei:
gaaf hoor!! zelf hout van stam tot plank maken.

hoe ga je daar planken van maken?
Nee Guido, gebruik ik voor houtdraaiwerk. Heb er het nodige werk mee om het in handteerbare stukken te zagen, maar als je zo'n stam kado krijgt, is al die moeite best waard.
Ook het onderste deel bij de wortels kan best interessant zijn.
Ad
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
wow een aardig vervoermiddel voor zo'n stammetje :eek:
Ik heb ook wel eens delen eik van een verse stam gezaagd alleen zijn deze allemaal en ik bedoel echt allemaal in de loop van de droogtijd (gewoon buiten laten drogen) gescheurd. Wil je iets vertellen over hoe je de delen gaat zagen zodat je scheuring gaat voorkomen of ga je ze eerst in hele kleine delen zagen en later weer aan elkaar lijmen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Er zijn wel manieren om het scheuren tegen te gaan, elders op het forum uitgebreid besproken, maar het is geen garantie tegen scheurvorming. Het beste is gewoon het hout als stam zo ver mogelijk te laten drogen, minimaal 1 a 2 jaar. Daarna pas in hanteerbare ztukken zagen.

Een vuistregel voor het drogen van stammen is dat het gemiddeld zo'n 2.5 centimeter van de omtrek per jaar droogd.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Er zijn wel manieren om het scheuren tegen te gaan, elders op het forum uitgebreid besproken, maar het is geen garantie tegen scheurvorming. Het beste is gewoon het hout als stam zo ver mogelijk te laten drogen, minimaal 1 a 2 jaar. Daarna pas in hanteerbare ztukken zagen.

Een vuistregel voor het drogen van stammen is dat het gemiddeld zo'n 2.5 centimeter van de omtrek per jaar droogd.
woodworker, ben het met je eens, gewoon opslagen, heb vanmorgen al een stuk van een meter lengte afgezaagd en in mijn houtopslag geplaatst. Morgen de rest, lekker in het zonnetje, dus zweten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.