Nieuwe forum software en een nieuw smoel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de http://test.woodworking.nl is de nieuwe software te zien. Inlognaam gast wachtwoord hout. Aub geen nieuwe gebruikers aanmaken of postings. In de onderste balk heb je links onderin de keuze voor de gebruikte stijl en taal. Heb er 3 gemaakt naast de default, blauw, beige en groen. En ze zijn ook echt blauw, beige en groen, hoofdpijn in het kwadraat, maar het is even voor de indruk.

reacties van harte welkom,

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind beige de meest prettige. Blauw heeft te weinig contrast voor mij (afgezien van de rode elementen) en groen is te opdringerig. Je kwalificatie 'hoofdpijn' is terecht ;-) Ziet er strak uit verder!

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
:D ja het valt niet mee. Heb er nog een paar bij geknutseld met een wat meer gematigd kleurgebruik ;) .
Eerst maar eens een proefconversie en kijken wat er allemaal overgeharkt gaat worden, ik houd jullie op de hoogte.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De stijl 'grijs' leest wel lekker. Alleen de lichtblauwe tekst op de donkerblauwe ("Forum" in crumb trail) en grijze (FAQ in balk) ondergrond heeft te weinig contrast.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
In een vorig leven heb ik regelmatig te maken gehad met de opzet van computerprogramma's. Het belangrijkste aspect, behalve dat het programma werkt, is de interactie met de gebruiker. Daarbij kwam naar voren dat donkere tekst op een lichte achtergrond het prettigste leest. Bij lichte tekst op een donkere achtergrond moeten de tekens wat groter en vetter worden uitgevoerd om het "dichtlopen" van de tekens te voorkomen. Ook te grote contrasten tussen de diverse elementen moeten worden voorkomen.
Verder moeten de menubalken heldere, eenduidige teksten bevatten en op een logische plaats staan en daar blijven gedurende het wandelen door de pagina's. Als de opzet van een programma gewijzigd wordt heeft men wat tijd nodig om de weg te vinden in de nieuwe lay-out.
Ga je niet te buiten aan grafische prono als bewegende, flitsende en psychedelische effecten. Vaak denken ontwerpers dat alle nieuwe mogelijkheden ook echt te pas en te onpas gebruikt moeten worden.
Met de huidige uitvoering heb ik gen problemen. Ik ben er redelijk aan gewend. Ik heb meer problemen met de manier van het plaatsen van foto's in de tekst. Ikzelf plaats ze in een voldoende verkleinde afmeting bij mijn tekst. Een klik op de foto en je bent de scroll bars kwijt en kan alles bekijken. Enkele personen plaatsen een link naar een externe site en dan ben je overgeleverd aan het bestaan van die site. Een dergelijke constructie zou onmogelijk moeten zijn.
Verder nog steeds alle lof voor Jaap. Het forum heeft m'n plezier in houtbewerking aanmerkelijk verhoogd. En het heeft me geleerd dat ik na al die jaren nog steeds een beginner ben als ik het vergelijk met de producten van anderen. Misschien zijn m'n ijzer-genen wel sterker dan m'n hout-genen. ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
ArtHarg zei:
jaap zei:
Hier een plaatje van de looks van de eerste versie van het forum!
Niks mis mee, toch? :)

Arthur

Sterker nog, ik vond het toen prachtig. Maar na 2 jaar er wel op uitgekeken en de verandering naar het huidige forum vorig jaar vond ik qua leesbaarheid en smoelwerk een grote verbetering, maar het was wel even wennen natuurlijk. De nieuwe forum software heeft meer functionaliteit en heeft naast het forum een frontpagina waar we artikelen etc op kunnen plaatsen en een blog mogelijkheid. Daarmee gaat de leesbaarheid ook veranderen, er komt meer info op het scherm en dat maakt het beeld wat drukker; vandaar de zoektocht naar een stijl om het zo prettig mogelijk te houden.
Van uit de voorpagina wil ik ook kijken of we daar iets kunnen maken zodat de houtbewerkers onder ons die voor derden wat willen maken, zich beter kunnen presenteren.

En er komt een module bij, zodat ons marktplein in het forum blijft (en niet los zoals ik al eens heb laten zien) maar zodat er wel a al marktplaats op geboden kan worden etc. Hier een voorbeeld op het Mini forum http://www.mini2.com/classifieds/

Nog genoeg te doen,

jaap
 
A

Athanor

Guest
Prima zo! Wat mij betreft start je hiermee!

Succes met je vele werk hieraan en dank voor je inspanning!

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
nieuwe stijl geinstalleerd (als hij niet direct zichtbaar is, selecteren, naam is woodworking.nl) en een proefconversie gedaan. Op zich wel vlot, maar helaas, de avatars zijn pleitheine en de attachments ook. Vorig jaar hebben we een paar extra modificaties geinstalleerd in phpbb, onze huidige forumsoftware om b.v. youtube filmpjes mooi in een posting te zetten en foto's automatisch te verschalen, maar daar maakt de conversie bagger van. De laatste 10% zal wel weer 90% van de tijd kosten. Kijk en huiver op http://test.woodworking.nl
Als ik dan hier aan het typen ben, vind ik dit fijner dan de nieuwe stijl......

jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.