Tafelblad maken van latten essenhout

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Voor een grote werktafel moet ik een blad gaan maken van essenhout. Het blad wordt 225 x 95 cm. groot. Ik gebruik essenhout van 22 mm. dikte. Ik wil latten zagen en die aan elkaar lijmen in de lengterichting. Ik vraag me echter af wat een goede breedte is voor die latten. Ik dacht zelf aan 7,5 cm., maar als 15 cm. bijvoorbeeld ook goed kan, scheelt dat uiteraard een hoop zaag- en lijmwerk.

Wat is een beetje gangbare breedte om tot een mooi, strak tafelblad te komen dat ook in de toekomst zoveel mogelijk vlak blijft?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
je kan het beste kwartiers hout gebruiken, dan krimpt alleen in de breedte en dikte en gaat dus niet hol staan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kwartiers zou technisch gezien ideaal zijn, maar ik geloof dat je al hout hebt? En dan is het hoggstwaarschijnlijk geen kwartiers gezaagd hout. Dat is in essen misschien ook een beetje saai, al die streepjes naast elkaar.

Ik zou de planken zo breed mogelijk houden. Als het krom trekt trekken smalle plankjes ook krom. Er wordt vaak gezegd dat je de planken met de hartzijde om en om moet leggen. Dan krijg je dus een gegolfd oppervlak.

Belangrijk is de planken lange tijd te laten acclimatiseren. Het liefst in de kamer waar het wordt gebruikt. Het bewerken doe je natuurlijk wel in je schuur, maar daarna leg je het weer terug.

Tafels hebben meestal een paar stevige regels onder het blad. Als je de planken daar op vastschroeft, dan helpt dat ook al om kromtrekken tegen te gaan. Wel zorgen dat de schroeven ruimte hebben om het werken van het hout niet te blokkeren.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het hout inderdaad al en het is niet kwartiers gezaagd. Het is nu geschaafd en het heeft enkele prachtige vlammen. Zeker een stuk boeiender dan streepjes. :D

Dat ik de planken om en om moet verlijmen, wist ik al. Mijn redenering is: als de latten in de breedte krom trekken, zal dit bij smalle latten waarschijnlijk minder het geval zijn dan bij brede latten. Dat betekent dan dus ook kleinere 'golfjes'. Maar misschien slaat dit wel helemaal nergens op.

Er komen inderdaad flinke regels onder het blad. Het blad zet ik met klosjes vast, dus het blad kan blijven werken zonder kans op scheuren.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
142
2
Die beredenering van kleine latjes kleine golven is wel juist natuurlijk. Als je ze om en om lijmt. Dan moet je voor jezelf zien wat jij het waard vind meer werk en kleine golven of minder werk en iets grotere.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En natuurlijk wat je mooier vindt. Zelf vind ik smalle plankjes erg meubelboulevard.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik neig het meeste naar smallere delen qua werken van het hout. Echter staat het gebruik van brede delen vaak een stuk mooier. Lastige keuze dus.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.