Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    Tafelblad maken van latten essenhout

    Voor een grote werktafel moet ik een blad gaan maken van essenhout. Het blad wordt 225 x 95 cm. groot. Ik gebruik essenhout van 22 mm. dikte. Ik wil latten zagen en die aan elkaar lijmen in de lengterichting. Ik vraag me echter af wat een goede breedte is voor die latten. Ik dacht zelf aan 7,5 cm., maar als 15 cm. bijvoorbeeld ook goed kan, scheelt dat uiteraard een hoop zaag- en lijmwerk.

    Wat is een beetje gangbare breedte om tot een mooi, strak tafelblad te komen dat ook in de toekomst zoveel mogelijk vlak blijft?

  2. #2

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    je kan het beste kwartiers hout gebruiken, dan krimpt alleen in de breedte en dikte en gaat dus niet hol staan.

  3. #3

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    Kwartiers zou technisch gezien ideaal zijn, maar ik geloof dat je al hout hebt? En dan is het hoggstwaarschijnlijk geen kwartiers gezaagd hout. Dat is in essen misschien ook een beetje saai, al die streepjes naast elkaar.

    Ik zou de planken zo breed mogelijk houden. Als het krom trekt trekken smalle plankjes ook krom. Er wordt vaak gezegd dat je de planken met de hartzijde om en om moet leggen. Dan krijg je dus een gegolfd oppervlak.

    Belangrijk is de planken lange tijd te laten acclimatiseren. Het liefst in de kamer waar het wordt gebruikt. Het bewerken doe je natuurlijk wel in je schuur, maar daarna leg je het weer terug.

    Tafels hebben meestal een paar stevige regels onder het blad. Als je de planken daar op vastschroeft, dan helpt dat ook al om kromtrekken tegen te gaan. Wel zorgen dat de schroeven ruimte hebben om het werken van het hout niet te blokkeren.

  4. #4

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het hout inderdaad al en het is niet kwartiers gezaagd. Het is nu geschaafd en het heeft enkele prachtige vlammen. Zeker een stuk boeiender dan streepjes.

    Dat ik de planken om en om moet verlijmen, wist ik al. Mijn redenering is: als de latten in de breedte krom trekken, zal dit bij smalle latten waarschijnlijk minder het geval zijn dan bij brede latten. Dat betekent dan dus ook kleinere 'golfjes'. Maar misschien slaat dit wel helemaal nergens op.

    Er komen inderdaad flinke regels onder het blad. Het blad zet ik met klosjes vast, dus het blad kan blijven werken zonder kans op scheuren.

  5. #5

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    Die beredenering van kleine latjes kleine golven is wel juist natuurlijk. Als je ze om en om lijmt. Dan moet je voor jezelf zien wat jij het waard vind meer werk en kleine golven of minder werk en iets grotere.

  6. #6

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    En natuurlijk wat je mooier vindt. Zelf vind ik smalle plankjes erg meubelboulevard.

  7. #7
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1

    Re: Tafelblad maken van latten essenhout

    Ik neig het meeste naar smallere delen qua werken van het hout. Echter staat het gebruik van brede delen vaak een stuk mooier. Lastige keuze dus.....

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top