houtsoorten voor tuin meubelen

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
goedeavond iedereen

welke duurzame en betaalbare houtsoorten zijn er die men kan gebruiken voor tuinmeubelen?
graag jullie ervaringen?


mvg sp3ts3r
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Jatoba!

(ik heb nog een klein partijtje voor een weggeef prijsje op de marktplaats staan....)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jatoba is inderdaad een goede optie !

Verder zou je gewoon eens naar de lokale houthandel moeten gaan. Kans is groot dat daar nog wel wat ligt aan kort bestek waar je alles goed uit kan halen.
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
bedankt voor jullie reacties jatoba ken ik nog niet wat is de prijs ongeveer daarvan ?


mvg sp3ts3r
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja! Niet gebruiken! Het is keihard, vreet je gereedschap. Het is zeer levendig hout, buigt alle kanten op. Ik heb hier wel eens een foto gepost van een plank die overdwars door midden was gespleten nadat hij vanuit de droge garage in een regenbui was beland. En het splintert als een gek.

Mooi spul om sluiswanden van te maken, verder niet echt.
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
had eens een mail gestuurd naar een houthandel en hun antwoord was afromosia voor tuinmeubelen?

mvg pieter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's wel een mooie houtsoort. Ik heb het wel eens als alternatief gebruikt voor teak bij het maken van een grote tafel. Qua prijs is afromosia een stuk interessanter dan teak.
 

tuoh

Oud hout
De topic starter vraagt naar duurzame houtsoorten, daar kan je Vuren niet van betichten :D
Tuinmeubelen die in alle weer en wind staan vragen nu eenmaal een duurzame houtsoort, tenminste als je jaren wil genieten van je tuinmeubelen.
Ik betwijfel sterk of Vuren exemplaren het vijf jaar uithouden onder deze omstandigheden. Dan is het letterlijk weggegooid geld.

Het is niet omdat iedereen steigerhouten tuinmeubelen aanbied, dat het daarom een goede keuze is.
Gebruikt steigerhout is niet zelden al aangetast door blauwschimmel, veroorzaakt door het nat wegstapelen bij de steigerbouwer.
Dat hout heeft dus al een knauw gehad, voor binnengebruik is hier nog iets van te maken, maar voor buitengebruik is het gewoon brandhout.

Mvg,

André
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
nog een laatste vraag:
Ik was aan surfen op het net en kwam tuintafels tegen in eik al iemand ervaring mee?


mvg sp3ts3r
 

tuoh

Oud hout
Vroeger werden de meeste tuinmeubels in Eik gebouwd. Zeker de Amerikaanse witte Eik is hier heel geschikt voor. Hard en duurzaam.
De Inlandse Eik is ook geschikt, iets minder duurzaam dan zijn overzeese soortgenoot, maar nog altijd een stuk beter dan de huidige inferieure plantage Teak meubelen.

Zoek wel steeds hout uit met de jaarringen dicht tegen elkaar ( de zware variant dus) voor deze toepassing. Deze bomen geven de hoogste duurzaamheid.

Hou er ook rekening mee dat onbehandeld Eik het terras tijdelijk wel gaat laten verkleuren door het bloeden. Maar alle verkleuring verdwijnt spontaan na enkele maanden. Dit is niet alleen eigen aan eik, andere houtsoorten hebben hetzelfde probleem. De absolute kampioen in het bloeden is nog altijd Merbau, op een week kleurt deze houtsoort een heel terras egaal bruin :shock: Maar ook hier verdwijnt de kleur spontaan na een paar maanden.

Verder zijn er geen restricties, Eik gaat gewoon voldoen.

Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is eiken ook te gebruiken voor schuttingen? Met name als er "per ongeluk" wat zand tegen de schutting omhoog komt? Oh, en voor een vlonderplanken terras? Ik wil namelijk graag in de tuin niet een allegaartje aan houtsoorten gaan gebruiken en ben wel gecharmeerd van eikenhout.
 

tuoh

Oud hout
In principe is Eik best bruikbaar voor die toepassingen maar de prijs speelt ook mee in het verhaal.
Voor schuttingen kan je een minder mooie kwaliteit gebruiken dat scheelt in prijs. Daar mag al eens een ferme kwast inzitten, en op een barst min of meer komt het ook niet aan :D

Voor vlonderplanken daarentegen moet de kwaliteit heel wat beter zijn, anders loop je konstant struikelend over je terrasvloer door de kromgetrokken planken. Dit wil zeggen dat er een betere kwaliteit hout nodig is, maar die heeft een dito prijskaartje. Nog een punt van aandacht bij Eiken terrasvlonders, wat de juiste reden is weet ik niet, maar Eik in deze toepassing heeft de neiging om sneller groen te worden dan andere houtsoorten.
Er is ook sneller mosvorming in kieren en barsten welke langer vochtig blijven. Hier is vermoedelijk de natuurlijke zuurtegraad van het hout debet aan.

Er zijn nog legio oude schuren met een Eiken betimmering, die staan al honderden jaren in alle weer en wind, met de duurzaamheid zit het dus wel snor.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.