kolomboormachine

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Aangezien mijn vorige vraag over de afzuiging geweldig goed ontvangen werd en ik werd bedolven onder de antwoorden en tips ;) dacht ik bij mezelf: ik zou wel gek zijn als ik niet vroeg welke kolomboormachines de geachte collegae zo allemaal staan hebben..... :D
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
such as......

De topcraft boormachines zijn heel standaard en basic uitgevoerd. Na een half uur intensief boren is de motor zo heet dat je je vingers het niet kunnen lijden. Ook zijn de poelies en de v-snaren zo gecontrueerd dat ze relatief veel trillingen geven. Nadeel van V-snaren is dat ze van zichzelf al relatief veel trillingen geven. Daarnaast zwabbert de boorkop redelijk veel, dus als je een normale metaalboor van 10 mm hebt, slaat de punt daarvan wel een halve mm uit, lijkt weinig, maar het zorgt voor een hoop lawaai, trillingen e.d, vooral in het boren van metaal. En het geeft een rafelige rand van het gat.

Als ik een nieuwe mocht kiezen zou ik niet weer zo'n zelfde soort nemen. Dus geen kolomboren van Ferm, Kinzo Einhell en dergelijke merken. Ook zou ik erop letten dat de overbrenging gedaan wordt door een Poly-V-riem, dat zijn rubberen banden met een kartelprofiel, deze lopen veel rustiger dan de ouderwetste V-snaren. Metabo maakt ook kolomboren. Je moet een beetje gevoel hebben voor die dingen, op een gegeven moment leer je het onderscheid maken tussen de goedkope, minder goede Oosterse en Aziatische machines, en de betere, die meestal uit het westen komen. Ook zijn er veel verschillen tussen de merken onderling, die toch vaak hun machines uit China halen. Let op kleine dingen, die de machine net iets beter maken. Creusen leverd ook goede apparaten, maar laat je geen zand in de ogen strooien door een hoge prijs, het lijkt wel of tegenwoordig alle kolomboren import uit China zijn. Ik kan tenminste geen Westers merk noemen waarvan ik zeker weet dat het zijn kolomboren in eigen fabriek gemaakt zijn.

Succes met je keuze.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een HBM vloermodel op krachtstroom. Buitelaar wilde indertijd een partij van 25 ex. kwijt en kon deze met 100 euro korting voor 295 euro kopen. Ook Chinees of Taiwan natuurlijk, maar wel een rustig draaiende stabiele machine, voor houtwerk in ieder geval erg handig, Wil er nog wel wat handige "jigs" bij maken; maar dat zal wel pas in de komende winter wat worden :|

Fons
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik heb deze krachtstroom Metabo op een veiling gekocht. Ik heb er net zoveel voor betaald als voor een nieuwe chinese ;) Het enige voordeel van de krisis is dat er bedrijven "stoppen" en dat er kwalitatief goede machines voor leuke prijzen loskomen.
Als ik nu weer mocht kiezen zou ik wel een staand model willen omdat in sommige situaties de afstand tussen boor en boortafel net te klein is. Voor het meeste fijne werk is ie prima.
De draaisnelheid kan ik varieren door de v-snaar pully naar voor of achter vast te zetten (zwarte handel).

Attached files
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb deze gekocht vorig jaar. Ben er heel tevreden over. Het is het kleinste (goedkoopste) model van quantum, en had misschien iets groter mogen zijn, maar ben tot nu toe nog geen enkele situatie tegengekomen die te groot was voor mijn boor.
De metalen voet is natuurlijk niet zeer efficient voor houtbewerking, maar heb hiervoor een jig gemaakt en nu werkt alles pico bello.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.