low angle schaaf of niet? i.v.m. rond ijzer

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
vast veel besproken hier maar hier ben ik nog niet uit.
ik wil een rij schaaf (jointer) kopen
en de veritas bevel up lijkt me op zich wel wat
echter ik vraag me het volgende af.

In een video van david charelsworth wordt uitgelegd dat als je je ijzer rond slijpt je dat tot je voordeel kan gebruiken om zo kanten recht te schaven. door de plaatsing van de schaaf op het houdt kan je dan makkelijk bepalen waar de krul het dikste wordt en dus het meeste houd wordt verwijderd

Door de lage hoek lijkt het me dat je een nog extremere bocht in het ijzer moet slijpen dan bij een gewone hoek of zie ik dat verkeerd. is het in dat geval niet beter om een schaaf met een gewone hoek aan te schaffen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het gaat in dit geval om een minimale ronding. Het is geen roffel. Dus dat lijkt me niet een reden om van de lv af te zien.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zie bij een rijschaaf het nut van de lage hoek niet zo. Het is pas bij zoetschaven dat de flexibiliteit in snijhoek handig kan zijn als je met vervelend hout werkt. Een rijschaaf is toch nog een "ruwe" bewerkingsschaaf om je hout recht te krijgen.

Maar mocht je toch een vouw-omhoog rijschaaf kopen, dan moet je voor de methode-Charlesworth inderdaad een extremere kromming slijpen om dezelfde effectieve kromming te krijgen. En zoals Seek zegt hoeft de kromming bij een rijschaaf niet extreem te zijn. Tegen de tijd dat je rijschaaf op je hout komt zou het in principe al haaks moeten zijn. De kromming bij de rijschaaf zit er alleen in om te zorgen dat je geen voren trekt in je hout.

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
aha juist
ik had de indruk dat je de rijschaaf ook gebruikte om de zijkanten haaks ten op zichte van de ehm hoe noem je dat? voor en achterkant? te maken dus niet alleen vlak

blijkbaar doe je dat eerst met een, wat zal het zijn, #5 of zo?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Yep. #5 als eerste, daarmee maak je haaks en ruwweg vlak. Dan een #7 of #8 om over een grotere afstand vlak te maken. Kijk maar in de video's van Charlesworth: als hij haaks aan het maken is gebruikt hij z'n jack. Pas als-ie tevreden is gebruikt hij de jointer met een half zo dunne schaveling en op de zijkanten schaaft hij over het midden van de zool. Je corrigeert alleen gehobbel over de lengte van de zool.

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt, nou dat is duidelijk.
ik heb een quancheng 62 dat is ook een low angle misschien moet ik ook eerst een keertje uitkijken naar een gewone #5

ik heb Charlesworth geloof ik niet met een 7 of 8 in de weer gezien maar ik ging er vanuit dat hij zijn schaaf aanpaste aan het korte stukje houd waar hij mee bezig was. ik meen dat christopher schwarts ook een dergelijk verhaal heeft gehouden ergens
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hangt er ok vanaf hoe je aankomt bij de zijde van je plank. Is die vanaf de zaagtafel met al een behoorlijk rechte en haakse kant dan hoef je niet eerst met een #5 aan de slag te gaan. Dat is meer bij een ruwe plank uit de zaagmolen.

In Charlesworth boeken beschrijft hij hoe hij de kromming gebruikt om lichte afwijkingen van haaksheid te corrigeren. Dat kan je echter ook doen door meer of minder druk links of rechts uit te oefenen.

Het voordeel van de LV jointer is natuurlijk dat die niet zo duur is voor toch een hele goede kwaliteit.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
tja eigenlijk komen de planken vaak zo uit de vlak en van dikte bank. Op zijn kant blijft dat vaak goed staan als ze niet te dun zijn.

het gaat er vaak om dat er door de vandikte bank regel matig wat hout uitscheurd (het gaat dan om vuren of red cedar of zo iets) ik schaaf de boel op maat en verklooi dan nog al eens de haaksheid
al met al gaat er al snel een millimeter of 2 a 3 af

voordeel van de veritas is dat ik kan beginnen met een grote opening en daarna kan eindige met een kleine opening. ik gebruik mijn quangsheng 62 eigenlijk ook gewoon als zoetschaaf

ik vraag me nog steeds af waarom er bij traditionele schaven. de mond opening niet op de zelfde manier geregeld is. zo'n bedrock lijkt me nog steeds een beetje behelpen ten opzichten van een laagehoek.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat zou wel handig zijn zo'n verstelbare mond bij de normale schaven. Maar die hebben weer iets anders, namelijk een dekbeitel, waarmee je heel veel tegendraads geschaafd hout (tearout) kunt vermijden of weghalen. Dus hebben ze niet zo'n strak mondje nodig.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dek beitel? is dat de chipbreaker?

dus als ik het goed begrijp heb je minder "tear out" als je de zelfde opening hebt bij een gewone schaaf
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De chipbreaker is de keerbeitel, de dekbeitel zit daar weer op. Dus schaafbeitel, keerbeitel en dekbeitel ;)
In het Engels, (plane)blade, chipbreaker en levercap.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
o tja :oops:

maar de dekbeitel zit ook op een omgekeerde kleine vouw schaaf
Internet helpt goed nederlands wel om zeep zeg ik ga me zitten schamen dat ik het in het engels wel weet en niet in het nederlands
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh sorry. Probeer ik netjes Nederlands, gooi ik weer alles door elkaar :oops:

Er zijn verschillende manieren om tegendraads te kunnen schaven (mooi he dat Nederlands!)
- Scherpe beitel, daar begint alles mee.
- Dunne spanen
- Hogere schaafhoek
- Nauwe bek
- De keerbeitel dicht op de snede

Het werkt allemaal in meer of mindere mate. De keerbeitel heel dicht op de snede gaat natuurlijk moeilijk samen met een hele nauwe bek. Dunne spanen helpt, maar schiet niet op. Een hogere schaafhoek helpt echt, maar kost meer slijtage, meer kracht en laat een wat minder glanzend oppervlak achter.

Een vaak verwaarloosde methode is dus de keerbeitel. Zelfs zo verwaarloost, dat veel mensen roepen dat die helemaal niks doet. De bedoeling is dat je hem heeeeeel dicht op de snede zet, tot zo'n 0.1 a 0.2 mm. Ander helpt het inderdaad niet veel. Voordeel van de keerbeitel is dat je nog steeds op 45 graden schaaft en dus een mooier oppervlak achterlaat dan bij het schaven met een hoge schaafhoek.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dat maakt de keuze er weer eens niet makkelijker op.

misschien moet ik eens gaan uitkijken naar een oude stanley of zo
veritas heeft natuurlijk ook nog zijn haakse gelijder voor hun jointer maar ik zie daar toch nog wel wat haken en ogen aan. vooral als je ondiepe stukken hout schaaft.

iemand nog sugesties voor een betaalbare (zoals de veritas) nr 7 met een gewone hoek?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt voor de tip. ik heb daar al een keer wat schaven en beitels besteld.
prima zaak,goede service en aardige mensen. ook prima spullen. deze heb ik heel serieus overwogen (een tijdje geleden was hij nog 129 pond in de aanbieding maar ja) ik heb inmiddels een tweede hands stanley #7 gekocht op marktplaats dankzij een tip van hier. bedankt ArtHarg.
nu nog wachten tot hij binnen is. het geld dat ik opverhield heb ik gelijk maar uitgegeven an een stanley 71 en een record 44 bij ducotools. bij Dieter schmidt ook nog twee veritas "carcas"zagen besteld. en nog zo'n afschrijf ding met een wieltje. wat ga ik binnenkort een plezier beleven aan die spulletjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.