Paul Sellers en handgereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Paul Sellers kistje met zwaluwstaartverbindingen

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

het polijsten van een scharnier

[youtube][/youtube]
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb even het eerste filmpje bekeken, maar dit is echt heerlijk om te zien. Idd het gemak hoe hij alle bewerkingen uit de hand doet!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mooi om te zien. Let vooral eens op zijn lichaamshouding en zijn manier van bewegen: hij beweegt nooit alleen zijn arm, hij staat nooit in een ongemakkelijke houding. Zijn hele lijf beweegt als een geheel met zijn gereedschap en zijn werkstuk.

Ooit, als ik 44 jaar verder ben... ;)

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hij heeft een hele video serie uitgegeven. Heet The artisan course, of zoiets. Een stuk of 7 dvd's en een boek, voor niet te veel geld.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Net nog even de filmpjes gekeken, prachtig om te zien hoe effectief en snel handgereedschap werkt in getrainde handen!!!

Wel apart dat hij zijn (schaaf)bijtels rond (convex) schaaft, ben dit wel vaker tegen gekomen en dat was altijd bij een Engelsman.
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je Jaap,
Ik kon Paul Sellers nog niet, maar zijn manier om dingen uit te leggen spreekt mij erg aan. Ik heb hem meteen bij "favorieten" toegevoegd. Van deze man valt veel te leren en ik ga 'm geregeld eens virtueel bezoeken.
Groet,
Frans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nogmaals die zwaluwstaarten. Heeft er al iemand geprobeerd om met enkel zagen, zonder gebruik van een beitel om de kanten op te schonen, een passende verbinding te maken? Geeft dit echt een resultaat dat voldoet? Ik kan me echt niet voorstellen dat je de verbinding zo dicht krijgt.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@mathieu: Het hangt echt enorm af van de houtsoort, en hoe precies je kan zagen.
Bij een zachte houtsoort worden de kanten lichtjes ingedrukt (dus een heel kleine overmaat laten), bij eiken moet het gepast zijn. Daarom dat bij eiken al sneller opschonen nodig zal zijn dan bij bijvoorbeeld vuren, dat zich laat samendrukken zonder dat je barsten krijgt.

Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Steven,
De zijkanten kan ik nog begrijpen. Maar de lange vlakken, waar de planken tegen elkaar komen? en dat met een figuurzaag? Ik kan het in ieder geval niet. Ofwel komt het voor deze mannen niet zo nauw.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mathieu, da's waar, die moet ik ook altijd bijsteken. Ik zaag ze meestal zelfs een beetje schuin, aan de achterkant blijft steeds meer staan dan aan de voorkant.
Toch streef ik ernaar om ze bij te kunnen steken zonder een hamer te gebruiken, dit gaat dan ook heel snel.
Moet ik toch blijven oefenen met de figuurzaag;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Paul Sellers, lifestyle woodworker


Een heel leuk filmpje over Paul Sellers.

jaap



This documentary was made by Robert Brock, Ronnie R. Winter and Simon Lam as part of an end of year project for a media studies module in Bangor University.
Paul Sellers was chosen as an interesting character for the documentary as he is a master craftsman in his trade with decades of experience.

Credits:
Robert Brock, Ronnie R. Winter, Simon Lam

Robert Brock and Ronnie R. Winter are software developers working for http://outerspin.co.uk also providing video and photography services.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.