Welke lak na petroleum?

Danielmeulen

Nieuw lid
14 mei 2012
4
0
Heren,

Sinds kort ben ik, samen met mijn vader, eigenaar van een zeldzame Rosengart uit 1934.
Deze wagen heeft van oorsprong een (waarschijnlijk) iepenhouten frame welke door de vorige eigenaar deels is vervangen door hardhout. Helaas is de beste man tijdens het restaureren overleden, ik maak nu, 10 jaar later, de klus af.
In het originele hout, de omlijsting van het voor en achterraam + zijruiten, zit houtworm. Ik heb het daarom meerdere malen in de petroleum gezet. Nu wil ik binnenkort de auto met een hogedrukreiniger schoonmaken, maar eerst wil ik het nieuwe hardhout + oude (in de petroleum gezette) hout lakken. Immers, de wagen heeft misschien wel 25 jaar in een droge schuur gestaan! Daarom dus mijn wens om hem eerst te lakken.
Van oorsprong heeft het hout een licht gele kleur, net als de wielen.

Mijn vraag aan jullie is: Kun je -in petroleum gezet hout- lakken? Welke laksoort is het best geschikt?

Groet,
Daniël van der Meulen
Joure

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mag niet echt een probleem zijn. 'Schone' petroleum is qua samenstelling 'redelijk' vergelijkbaar met terpentine en thinner (bevatten meer aromatische koolwaterstoffen) en kan beschouwd worden als een 'standaard' oplosmiddel. Het trekt in het hout en mengt met de meeste zware lakken - mogelijk niet met celluloselakken en andere metaallakken, maar ik neem aan dat je het hout van een dergelijk klassiek voorwerp niet met moderne plestikkoatings maar met klassieke lakken gaat afwerken? In dat geval zou er niks aan de hand moeten zijn. Desnoods, wil je heel zeker van je zaak zijn, stook je de bovenste laag van het hout even droog met een föhn/verfstripper...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Gaaf karretje!
Grote kans dat het oude hout essen is, want dat werd veel in die branche gebruikt. Essen is sterk en buigzaam, ideaal voor die dunne secties die toch tegen alle geweld in een auto carroserie moet kunnen. Iepenhout is erg gevoelig voor houtworm. Ik zou voor de nieuwe delen dezelfde houtsoort gebruiken als het oude hout. Hardhout? Dat wat je in de bouwmarkt onder die naam koopt? Geen idee wat dat is en geen idee of dat erg geschikt is voor autos.

Wat betreft de petroleum, gewoon goed ontvetten voor je gaat lakken.
 

Danielmeulen

Nieuw lid
14 mei 2012
4
0
Thanks voor de snelle reacties!

@henkverhaar: De behandeling met de verfstripper, is dat om de houtworm te doden of om de petroleum te verdampen? Of denk ik nu heel gek?

@Seek: Ik heb helemaal geen verstand van houtsoorten. Mij is verteld dat in de buurt van de fabriek iepenhout goed verkrijgbaar was, en dat daarom vroeger de keus werd gemaakt voor iepenhout. Ik ben behoorlijk aan het speuren geweest op internet, maar heb dit nog niet bevestigd kunnen krijgen.
Wat betreft het hardhout: Alhoewel mijn verstand van hout 0,0 is, zie ik wel dat de vorige eigenaar er degelijk hout voor gebruikt heeft. Welke soort? Geen idee, maar het is zeker geen bouwmarktspul.
Ik zal eens wat foto's van het houtwerk maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ok, ik snap je.
Iepenhout werd ook wel in karren en zo gebruikt. Sterk hout, maar dus wel gevoelig voor houtworm. Het gekke is dat als de kar maar vaak gebruikt werd, de houtwormen er geen trek meer in hadden. Veel rijden dus met die auto!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een verrassing!! Die intelligent kijkende meneer op de foto is mijn beste vriend en net een paar weken geleden hier op bezoek geweest. We kennen elkaar vanaf ons 4e jaar zo ongeveer. Je vader had me laatst de foto's al gestuurd, maar gaaf om je hier op het forum tegen te komen :D . Komt het hout ook ergens in het zicht, of blijft het verborgen achter bekleding en carrosserie delen? Als je het oude en het nieuwe hout beide in zicht komen, is het handig om het op dezelfde kleur te brengen met beits.
Veel succes man, prachtige auto!

jaap
 

Danielmeulen

Nieuw lid
14 mei 2012
4
0
Ha Jaap!!!

Dat wie in ferrassing of net?

Het hout komt hier en daar in het zicht, maar zal, wanneer de auto in originele staat teruggebracht wordt, nergens meer in het zicht komen. Ergens vind ik dat wel zonde, wat het geeft wel een bepaald karakter aan de wagen. Ik zal komend weekend even een paar foto's maken!

Groetjes!!!!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Leuk project!

Sterk hout, maar dus wel gevoelig voor houtworm. Het gekke is dat als de kar maar vaak gebruikt werd, de houtwormen er geen trek meer in hadden. Veel rijden dus met die auto!

Houtworm houdt inderdaad niet van beweging, in een veelvuldig gebruikte trap zal je niet gauw worm hebben.

Mijn vader vertelde me dat ze enkel in 'stil' hout gedijen.
Als je dus je schaafjes met houtworm in elke dag een paar keer zou verleggen en of met een blokje hout tegen tikken, zouden de wormpjes vanzelf verdwijnen;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.