Schaven van het merk LUBAN

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Tijdens een avondje surfen kwam ik onderstaande site tegen.
http://www.fameexcel.com/planes.html
Het merk LUBAN word hier gepresenteerd, en ik ben nieuwsgierig ;) Het lijkt me wel wat, vooral de #1 en de # 62 hebben mijn interesse. WIE o WIE weet er iets meer van dit "merk" Op mijn mailtje aan deze leverancier kwam als antwoord:
Dear Hugo
Thanks for interesting in our hand planes
Please kindly contact www.baptist.nl and I think that they may help you

Best regards,
Maggie

Met Baptist als tussenpersoon lijkt mij dit wel wat.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Babtist verkoopt ze als Peaktools, Dicktum als eigen merk en het zijn ook dezelfde als de Chinese naam..... ben ik even kwijt, er is meer over geschreven.

Ik heb de rabatplane van dick,
de blockplane via babtist
en een low angle jack via workshop heaven.

Deze schaven verschijnen onder vele namen en hebben een prachtige prijs kwaliteit verhouding, daar val je je geen buil aan
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik kwam ze vandaag ook tegen, DuCotools verkocht enkele exemplaren. Waaronder ook een nummer 95, zo'n klein schaafje om zijkanten van planken haaks te schaven., een overzijschaaf. Kostte slecht 55 euro. Een originele stanley of nieuwe Lie Nielsen/Veritas kost twee tot drie keer zoveel.

Ik ben wel blij met al die nieuwe merken, ze maken goed gereedschap voor een zeer schappelijke prijs.

Volgens Ducotools is het het merk van Quaisheng waaronder die fabriek dus zijn eigen producten op de markt brengt. Ze noemen het een paar keer in dit (erg interessante) artikel:
http://www.ducotools.eu/pdf/Impressies van de _1_.pdf

Als de Chinezen en Oost-europeanen beginnen mee te tellen,staat er nog aardig wat te gebeuren in gereedschapsland!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Op het Australische houtbewerkersforum staat trouwens een ellenlange discussie als ik het me goed herinner over de ethische kwestie rond de Quasheng schaven. De meesten vonden het schaamteloze kopiën van de Lie Nielsen, waardoor er volgens velen oneerlijke concurrentie was. Sommigen adviseerden ze zelfs niet te kopen, maar voor een Lie Nielsen te gaan.

De meesten vergaten voor het gemak maar even dat de meeste Lie Nielsen ook kopiën zijn van de Stanley- en Prestonmodellen, zij het verbeterd naar de huidige stand van productietechnieken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik kreeg snel een reactie van onze vrienden van Baptist
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste heer
Hartelijk dank voor uw bericht.
Wij verkopen deze schaven onder de merknaam Peaktool schaven.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/sch ... t-en-meer-
Hier hebben wij hele goede ervaringen mee en een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding hebben deze schaven.
Met vriendelijke groet Titus Baptist.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daar word ik helemaal blij van. ;) ;)
 

WR1944

Oud hout
henkverhaar zei:
coko zei:
De Chinese naam is Qiangsheng, wordt verder ook nog als woodriver verkocht.
En Wood River is, als ik ut goed begrepen heb, het 'huismerk' van WoodCraft - een US franchise / keten van houtbewerkingssuperstores (niet echt superstores, maar wel in dit segment ;-) )

Dat klopt inderdaad. Ik heb wat zaken van Woodriver als Forstnerboren, een 25-stuks houtborenset met 0,5 mm intervals en wat freesjes. Naar mijn idee zitten ze goed met hun kwaliteit/prijs verhouding, zeker in de USA. Gevoelsmatig zitten ze ergens op 2/3 van de range van de goedkoopste uitvoeringen tot aan het niveau van een Lee Nielsen of Veritas. Voor de "echte" werkbank die op stapel staat ga ik twee bankschroeven aanschaffen van Woodriver. Ik heb er wel vertrouwen in.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dat gezeur over china door die amerikaanse puristen. Ik kom het overal tegen.

Natuurlijk is er van alles mis met dat land (sweatshops en wat al niet meer)

maar als je daar over begint ook snel even je spijkerbroek uit trekken en speelgoed de deur uit.
en nooit meer kopen bij walmarkt.

Ik heb zelf een quangsheng #62 prima schaaf en heel erg tevreden over.
als china compensatie eet ik gewoon biologisch en koop ik zo veel mogelijk fairtrade.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik had eigenlijk interesse in de #1 schaaf. Dat is dus een "gewone"schaaf maar dan het kleinste broertje :lol: Ik zag hem staan en dacht, leuk voor de verzameling. Helaas komt hij niet via Baptist naar Nederland. Mocht iemand hem ergens zien??? ik houd me aanbevolen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.