Kledingkast afwerken

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik ben bezig om een kledingkast te maken en ik maak het van berkenmultiplex. Ik wil de binnenzijde afwerken met een olie of wax, maar mijn vraag is, moet de kanten die buiten zicht vallen aan de achterkant dan ook in de olie of wax gezet worden?

Ik heb vier korpussen die met verbindschroeven aan elkaar vast wordt gemaakt.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Henkie,
Mijn idee is dat je de delen die buiten zicht vallen niet hoeft te doen.
Het kan soms wel netter zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Practisch gezien zou ik het wel doen omdat er dan veel minder stof en spinrag op die delen kan hechten.
Zo kun je blijven twijfelen.
Mvg,Hemmo
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik zou daar heel erg mee oppassen ivm met de geur zeker met een kleerkast. D'r zijn hier zeker forumleden die daar ervaring mee hebben. Ben ik trouwens wel nieuwschierig naar, want ik wil binnenkort een vestiairekast maken. Tot nu toe heb ik altijd mijn kasten met vernis afgewerkt, maar zou nu ook liever met olie beginnen werken. Voor wat het waard is nog een link waar je heel veel info vindt ivm met afwerkingsmiddelen en olie: http://www.wikidorf.de/reintechnisch/Inhalt/HolzOelen
Het is daar trouwens dat ik wat gelezen heb ivm met eventuele reukproblemen.
Groetjes,
Pascal
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kasten, lades, kistjes etc moet je van binnen niet afwerken met olie of was, daar heeft Pascal gelijk in. Het blijft jaren naar olie of was (terpetijn) ruiken en die lucht trekt in je kleren, echt niet plezierig. Citroenolie zou nog kunnen, maar ik zou het gewoon onafgewerkt laten als je de buitenkant in de olie en/of was zet. Watergedragen lak is ook reukloos na een aantal dagen, dat zou prima kunnen als je de buitenkant ook met lak of verf afwerkt. In dit geval, met berkenmultiplex kun je de binnenkant prima onbehandeld laten, het hout gaat niet werken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.