Meters maken

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Goed leren draaien is onder meer een kwestie van meters maken, zei Jan Pranger een tijdje geleden tegen me.
Maar betaalde meters te maken is nog leuker. 'k Kreeg een opdracht om 16 noten schalen te draaien van ongeveer 25 cm diameter. Gelukkig had ik nog flink wat noten liggen, dus kon ik aan de slag. Inderdaad kan je merken dat je gaandeweg ervaring opdoet, de eerste schaal was na 3 uur klaar, en na de zevende deed ik er 1,5 uur over. Geschuurd tot korrel 600, daarna behandeld met sanding sealer en in Shellawax gezet.

De voet is apart gemaakt en is in de bodem van de schaal gelijmd.
De wanddikte is aan de bovenkant 4 mm, verlopend naar 8 mm in de bodem. Gebruikte beitels: voordraaiguts, schaaldraaiguts en een profileerguts.

Werkwijze:
1) op een vierkant stuk hout van 60 mm dik het midden bepalen en centeren.
2) met een forstner 50 mm aan één kant een gat boren van 4 mm diep.
3) het vierkante stuk met de lintzaag achtkantig gezaagd.
4) opspannen op vierklauw, het 50 mm gat dient als opening voor de vierklauw.
5) tegencenter aanbrengen
6) rond draaien, met voordraaiguts de buitenkant in model brengen.
7) met de schalenguts de binnenkant in model brengen. In het midden blijft een stomp staan van ongeveer 45 mm.
8) schaal omkeren, de stomp in het midden gaat nu in de vierklauw.
9) buitenkant afdraaien en afwerken
10) schaal weer omdraaien, stomp wegdraaien en de binnenkant afdraaien en afwerken.
11) voet draaien met een zuivere passing in het 50 mm gat van de schaal.
12) voet in de schaal lijmen, klaar.

Weer een ervaring rijker...

Attached files
 
Een prachtig werkstuk met een houtsoort die echt mooi is voor deze schaal. Ook de afwerking is goed gekozen. Een kleine opmerking je kunt nl nog sneller werken. Met een oede opspankop kun je in een keer de buitenkant volledig in modelbrengen afwerken en daarna omdraaien en de binnenkant draaien. Dit voorkomt twee keer opnieuw opspannen met risico dat de schaal in onbalans komt. Voor het werkstuk mijn compliment.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
mooie elegante schaal.

ik ben het inderdaad met je eens, dat je door meters maken het draaien pas echt leert. het leuke is, vind ik, dat je het ook echt merkt dat je sneller tot het zelfde resultaat komt als vroeger.

ik snap alleen niet waarom je bij stap 3 het stuk hout 8 kantig zaagt en niet rond? dat is toch het grote voordeel van de lintzaag? ik zaag mijn hout altijd 8 of 16 kantig met de kettingzaag maar als ik een lintzaag had zou ik het wel weten.. gewoon mooi rond zagen, waardoor je werkstuk mooi in balans is en je lekker snel kan draaien.

groeten,

mark
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
markvanzee zei:
mooie elegante schaal.

--
ik snap alleen niet waarom je bij stap 3 het stuk hout 8 kantig zaagt en niet rond? dat is toch het grote voordeel van de lintzaag? ik zaag mijn hout altijd 8 of 16 kantig met de kettingzaag maar als ik een lintzaag had zou ik het wel weten.. gewoon mooi rond zagen, waardoor je werkstuk mooi in balans is en je lekker snel kan draaien.

groeten,

mark

Ik heb een vrij breed lint op mijn lintzaag zitten Dus echt rond maak ik ik zo'n plak niet, maar echt "hard" achtkantig is 'ie ook niet. Het voordraaien is dan ook vrij snel klaar.
Bedankt voor het compliment, m'n klant was ook zeer tevreden.

Peter
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Jan van der Ploeg zei:
Een prachtig werkstuk met een houtsoort die echt mooi is voor deze schaal. Ook de afwerking is goed gekozen. Een kleine opmerking je kunt nl nog sneller werken. Met een oede opspankop kun je in een keer de buitenkant volledig in modelbrengen afwerken en daarna omdraaien en de binnenkant draaien. Dit voorkomt twee keer opnieuw opspannen met risico dat de schaal in onbalans komt. Voor het werkstuk mijn compliment.

Ik snap wat je bedoelt. Dat scheelt inderdaad een keer omspannen. Weer wat geleerd. :)
De onbalans viel erg mee, eigenlijk geen last mee gehad.
Het waren inderdaad hele mooie stukken noten. Helaas is m'n bron voor dat noten uitgeput.
Bedankt voor het compliment

Peter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Peter,

Da's inderdaad dondersmooi hout geweest. Dat waren toch niet die stukken uit mijn keldertje ?

Het maken van productie vergt wel enige vastbeslotenheid heb ik bij mijzelf gemerkt. Er ligt hier hout voor een kleine 50 visitekaarthouders.....da's wel een boel lijm werk....hahaha
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hoi Rick,

Nee, die had ik ergens anders voor nodig. Trouwens jou noten was mooi donker, geen spint.
'k Zal 's vragen aan mijn vorige (uitgeputte) bron waar hij dat noten kocht.

Groeten
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.