Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Graveren van een afbeelding in hout

Dag allemaal
    Ik ben op een kopie aan het bouwen van een Selmer gitaar zoals die in de jaren 30 in Frankrijk gebouwd werden. Ik wil mijn kopie natuurlijk zo exact mogelijk nabouwen. Ik ben daarvoor op zoek hoe indertijd het logo in de kop van de gitaar werd aangebracht. Zie het plaatje voor een voorbeeld:

Heeft iemand een idee hoe dit soort afbeeldingen aangebracht werden (branden met een stempel)? Maar vooral tips hoe ik dit kan imiteren zijn erg welkom. Ik heb zitten denken aan graveren met een dremel, maar dat vereist nogal wat oefening verwacht ik.
    Wie heeft een goede tip?

Vriendelijke groet
    Wim

Re: Graveren van een afbeelding in hout

Ik weet het niet zeker, maar ik denk of uit de hand met een sjabloon en een kopieerring op een handfreesje ala tandarts/
    of met een kopieerfrees zoals hieronder een voorbeeldje.
    Deze kopieerfrezen heb je overigens ook in andere verhoudingen van 2:1 of 3:1 waardoor het originele sjabloon een aantal keer groter is dan het gefreesde waardoor de resolutie toeneemt.
    Op die manier worden ook muntproeven (waar geld van wordt gedrukt) gemaakt, het origineel is soms wel 10 keer groter waardoor je hele fijne details kunt aanbrengen.
    Als je het vandaag de dag tientallen keren per dag zou willen doen, pak je een CNC freesmachine

Re: Graveren van een afbeelding in hout

Je zou het eens aan Sergej kunnen vragen, die zit juist in dat hele fijne werk: http://www.intarsio.nl

Het graveren van logo's in hout is ook mogelijk door middel van lasertechniek. Mocht u nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden kijk dan eens op www.troteclaser.com

Forum Rechten