Draaihout voorbewerken en prepareren.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een vraag over het voorbewerken van draaihout en het prepareren (zo wordt het genoemd geloof ik) ervan. Hiermee bedoel ik het zodadanig voorbewerken van nat hout zodat het op de veiligste manier droogt. Ik ben namelijk pas een half jaar actief als draaier, en mijn houtvoorraad bestaat alleen nog maar uit (heel) nat hout, omdat ik nog geen hout in voorraad heb dat langer dan dat halve jaar heeft liggen drogen.

Meestal doe ik het zo: ik zaag het in stukken zodat ik er later nog een vaas, bord of wat dan ook uit kan halen. Deze draai ik voor op de grootst mogelijke diameter, zodaning dat de schil en alle oneffenheden weggedraaid zijn. Vervolgens smeer ik op de kopse einden houtlijm, en ook nog 2 centimeter op de langskant tegen het inscheuren. en dan wegzetten en laten drogen. Soms lukt het, soms ook niet. Ligt ook aan de houtsoort. Esdoorn en elsen zijn heel stabiel, eiken en peer scheurt al als je er naar kijkt. Bij die houtsoorten heeft de ervaring al geleerd dat die eerst redelijk droog moeten zijn voordat de bast verwijdert kan worden. Andere houtsoorten, zoals els, esdoorn en zoete kers verwijder ik wel de bast van, omdat ze dan sneller drogen.

In Engelse draaitijdschriften zie ik dat de draaiers hun hout juist de gehele omtrek, het langshout, insmeren, en de kopse kanten open laten. Hoe doen jullie het? Wat is, na geduld hebben natuurlijk, de beste manier?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi woodworker, hout is een natuurlijk product, en laat zich over het algemeen niet dwingen.
Zo het natuurlijk laten drogen is het beste. Zeker als het om bv eik gaat, draai je dat nat, gegarandeerd dat het openklapt. Ik heb een hele hoop eik liggen, laat het rustig liggen voor minstens drie jaar voordat ik er iets mee doe. Fruithout scheurt ook gemakkelijk.
Er zijn veel discussies geweest en nog om hout sneller te drogen, bv in een magnetron.
Ook onderdompelen in vloeistof zoals detergenta of andere vloeistoffen, ook daarover zijn de discussies niet van de lucht.
Eigenlijk geven ze geen van alle het gewenste resultaat, wat naar mijn idee begrijpelijk is, maar het schijnt dat houtdraaiers nou eenmaal als ze nat hout hebben het willen draaien, en dus geen geduld hebben.
Nu mijn eigen ervaring met het nat draaien van sommige houtsoorten waar het wel bij lukt, en wel berkenhout, heb daar nog nooit problemen mee gehad. Wat ik met het overige nathout doe, is het voordraaien in de vorm die ik gepland heb, met een overmaat op zowel de uitwendige als inwendige diameter, en het in een papieren zak doe om te drogen, gaat redelijk goed, alhoewel het geen 100% garantie bied dat het heel blijft. Ook heb ik vroeger de magnetron gebruikt om versneld te drogen, meestal zonder goed resultaat. Het sealen van kopskanten is ook een oplossing als je het langere tijd wilt opslaan, of een voorgedraaid product is uiteraard ook te sealen, en voor langere tijd op een droge plaats te plaatsen, zoals mijn penvriendin het altijd doet. Ik ken ook andere houtdraaiers die hetzelfde doen en het rustig een paar jaar laten staan.
Zo geduld is een schone zaak.

Groetjes Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.