circelzaag zonder spouwmes

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Het zaagblad van mijn circelzaag is naar de slijper, heb er nu een ander blad op gezet maar die is dunner dan het spouwmes. Kan je dan nog verantwoord MDF zagen? Wat ik weet van het spouwmes is dat het voorkomt dat het hout na het zaagblad gaat klemmen en dan met veel kracht naar achteren schiet.. Ik verwacht niet dat er in MDF zoveel spanning zit, vandaar mijn vraag. Moet een paar dingen zagen vandaag en ik hoor het graag als ik iets mbt de veiligheid over het hoofd zie!
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Het lijkt mij dat wanneer het spouwmes dikker is dan de zaagsnede het mdf daar tegenaan gaat lopen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
ironmikie zei:
Het lijkt mij dat wanneer het spouwmes dikker is dan de zaagsnede het mdf daar tegenaan gaat lopen.
aan het spouwmes op mijn zaag zit een dubbele vouw geslepen , je moet alleen zorgen dat je gelei niet langer is dan halfweg de zaag .
anders klemt je materiaal tussen spouwmes en gelei .
 

tuoh

Oud hout
Is het spouwmes dikker dan het zaagblad dan kan je gewoon niet zagen, of als het niet veel scheelt in dikte kost het heel wat moeite om dat prangend spouwmes door de zaagsnede te duwen.

Koosjer werken is dat niet,dat mag duidelijk zijn. Gevaar is er niet of nauwelijks omdat er van zagen meestal geen sprake is. De machine word tegengehouden door het te dikke spouwmes.
Vandaar ook dat het belangrijk is om een gepast zaagblad te kopen, altijd in functie van de dikte van het geplaatste spouwmes.


Mvg,

André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dus als ik het goed begrijp bepaald de dikte van het spouwmes de dikte van de zaagsnede, dus zaagtand?
Mag hier , in tienden van mm afgeweken worden, of is de harde regel: maat is maat.
Ben online een beetje aan het rondkijken voor nieuwe zaagbladen voor mijn laatste aanwinst, en een eventuele miskoop voorkomen.
Google levert nogal uiteenlopende meningen op, met de nadruk op meningen.
In dit geval heb ik liever feiten :)

Alvast bedankt voor jullie positieve input.
Grtz: Wupsie
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Goed: heb net een digitale cursus gevonden, en betreffende het spouwmes lees ik daar het volgende:

Een spouwmes is een metalen blad met een ronding die
zo goed mogelijk de ronding van het zaagblad volgt. De
dikte van het spouwmes is afhankelijk van de breedte van
de zaagsnede (Tandzetting.) en de dikte van het zaagblad
Een spouwmes functioneert optimaal indien de dikte
ervan ligt tussen de dikte van het zaagblad en de breedte
van de zaagsnede.

Dus bij een spouwmes van 3mm ( goh: laat ik die nu hebben ), kan ik bladen gebruiken die qua dikte aansluiten op de bij mijn zaag geleverde flens,dit i.v.m. centrering zaagblad t.o.v. spouwmes, waarbij de zaagsnede 3,2 mm mag zijn??

Shoot me, het is ook al laat :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Had ik maar direct op wikipedia gekeken, daar staat namelijk een formule.
Onderstaande tekst komt an de wikipedia site:

Een zaagtafel, dat wil zeggen een stationaire (vast opgestelde) zaagmachine, is uitgerust met een verticaal geplaatst zaagblad in een horizontaal blad. Achter het blad bevindt zich het spouwmes, een sikkelvormig hulpstuk, uit staal, volgens voorschrift gemonteerd, ter voorkoming van het vastlopen van het cirkelzaagblad in de zaagsnede. Het spouwmes is dikker dan het zaagblad maar dunner dan de breedte van de beitels of tanden.

Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2

Dit klopt, de dikte van het spouwmes moet dan naar boven worden afgerond.
bv zaagbad dikte 2.5mm en tanzetting (breedte vd zaagsnede) 3mm dan moet volgens de formule het spouwmes 2.75mm zijn.
maar hier is een dikte van 2.8 of 2.9 mm nog veiliger. (maar altijd dunner dan 3mm.

Een spouwmes heeft 3 functies,

1 Open houden vd zaagsnede. (klemmen en terug slaan van het hout voorkomen)

2 Afscherming vd achterkant vd zaag. (als je achter de zaag staat hout aan te pakken dat je dan niet zo makkelijk in de zaag pakt)

3 Geleiden van het doorgzaagde hout. (als je kortere stukjes hout zaagt, dat na het doorzagen de stukjes hout niet door de achterkant vd zaag worden gepakt en weggeslagen worden)


Jan.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
En zo heb ik op deze zaterdag avond weer wat geleerd :)
Bedankt.

Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2

Dit klopt, de dikte van het spouwmes moet dan naar boven worden afgerond.
bv zaagbad dikte 2.5mm en tanzetting (breedte vd zaagsnede) 3mm dan moet volgens de formule het spouwmes 2.75mm zijn.
maar hier is een dikte van 2.8 of 2.9 mm nog veiliger. (maar altijd dunner dan 3mm.

Een spouwmes heeft 3 functies,

1 Open houden vd zaagsnede. (klemmen en terug slaan van het hout voorkomen)

2 Afscherming vd achterkant vd zaag. (als je achter de zaag staat hout aan te pakken dat je dan niet zo makkelijk in de zaag pakt)

3 Geleiden van het doorgzaagde hout. (als je kortere stukjes hout zaagt, dat na het doorzagen de stukjes hout niet door de achterkant vd zaag worden gepakt en weggeslagen worden)


Jan.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Mijn kity 419 heeft een spouwmes van 2.2 ik zit nu naar nieuwe zaagbladen te kijken past dit dan 200X2.4/1.6X30XZ=40 is een blad van freud trouwens.

Wat er nu opzit zou niet mogen dan 200x2.8/2.5x30xz=24 is het standaard blad trouwens. En dit blad is kwalitatief uitermate teleurstellend.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Dit blad 200X2.4/1.6X30XZ=40 Heeft een bladdikte van1.6 en een tandbreedte van2.4mm
Het spoumes moet dan minstens 2mm dik zijn maar niet dikker dan2.3 mm

Een spouwmes van 2.2mm is dan een goede keus.

Voor dit blad 200x2.8/2.5x30xz=24 is dan een spouwmes nodig van 2.65mm
Ik vind dit trouwens een vreemd dik zaagblad met zeer weinig zetting.
Normaal is de zetting (breedte van de zaagsnede) 1.5x de dikte van het zaagblad.

Een 40 tands zaag is geen zaag waar je prettig masief hout mee schulpt, plaatmateriaal zaagt hij wel goed.

Jan.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Ik ga 3 bladen bestellen 1x 40z 1x 16z en 1x 30z, maar vond het vreemd dat er zo'n rare maat zaag opzit dit blad is waarschijnlijk nog afkomstig van de oudere kity 419
die hadden nog een spouwmes van 2.5 en breder. Dus misschien is het nog een zaagblad uit de jaren 90.

In ieder geval bedankt Jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.