Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

circelzaag zonder spouwmes

Het zaagblad van mijn circelzaag is naar de slijper, heb er nu een ander blad op gezet maar die is dunner dan het spouwmes. Kan je dan nog verantwoord MDF zagen? Wat ik weet van het spouwmes is dat het voorkomt dat het hout na het zaagblad gaat klemmen en dan met veel kracht naar achteren schiet.. Ik verwacht niet dat er in MDF zoveel spanning zit, vandaar mijn vraag. Moet een paar dingen zagen vandaag en ik hoor het graag als ik iets mbt de veiligheid over het hoofd zie!

Re: circelzaag zonder spouwmes

Het lijkt mij dat wanneer het spouwmes dikker is dan de zaagsnede het mdf daar tegenaan gaat lopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ironmikie
    Het lijkt mij dat wanneer het spouwmes dikker is dan de zaagsnede het mdf daar tegenaan gaat lopen.
    aan het spouwmes op mijn zaag zit een dubbele vouw geslepen , je moet alleen zorgen dat je gelei niet langer is dan halfweg de zaag .
    anders klemt je materiaal tussen spouwmes en gelei .

Ook in MDF zit spanning. Zagen zonder spouwmes is dus niet veilig. Beter is om bij het dunnere zaagblad ook een dunner spouwmes aan te schaffen.

Is het spouwmes dikker dan het zaagblad dan kan je gewoon niet zagen, of als het niet veel scheelt in dikte kost het heel wat moeite om dat prangend spouwmes door de zaagsnede te duwen.

Koosjer werken is dat niet,dat mag duidelijk zijn. Gevaar is er niet of nauwelijks omdat er van zagen meestal geen sprake is. De machine word tegengehouden door het te dikke spouwmes.
    Vandaar ook dat het belangrijk is om een gepast zaagblad te kopen, altijd in functie van de dikte van het geplaatste spouwmes.

Mvg,

André

Dus als ik het goed begrijp bepaald de dikte van het spouwmes de dikte van de zaagsnede, dus zaagtand?
    Mag hier , in tienden van mm afgeweken worden, of is de harde regel: maat is maat.
    Ben online een beetje aan het rondkijken voor nieuwe zaagbladen voor mijn laatste aanwinst, en een eventuele miskoop voorkomen.
    Google levert nogal uiteenlopende meningen op, met de nadruk op meningen.
    In dit geval heb ik liever feiten

Alvast bedankt voor jullie positieve input.
    Grtz: Wupsie
    Laatst gewijzigd door wupsie; 06-10-12 om 01:21.
    Houterig mannekke

Goed: heb net een digitale cursus gevonden, en betreffende het spouwmes lees ik daar het volgende:

Een spouwmes is een metalen blad met een ronding die
    zo goed mogelijk de ronding van het zaagblad volgt. De
    dikte van het spouwmes is afhankelijk van de breedte van
    de zaagsnede (Tandzetting.) en de dikte van het zaagblad
    Een spouwmes functioneert optimaal indien de dikte
    ervan ligt tussen de dikte van het zaagblad en de breedte
    van de zaagsnede.

Dus bij een spouwmes van 3mm ( goh: laat ik die nu hebben ), kan ik bladen gebruiken die qua dikte aansluiten op de bij mijn zaag geleverde flens,dit i.v.m. centrering zaagblad t.o.v. spouwmes, waarbij de zaagsnede 3,2 mm mag zijn??

Shoot me, het is ook al laat
    Houterig mannekke

Had ik maar direct op wikipedia gekeken, daar staat namelijk een formule.
    Onderstaande tekst komt an de wikipedia site:

Een zaagtafel, dat wil zeggen een stationaire (vast opgestelde) zaagmachine, is uitgerust met een verticaal geplaatst zaagblad in een horizontaal blad. Achter het blad bevindt zich het spouwmes, een sikkelvormig hulpstuk, uit staal, volgens voorschrift gemonteerd, ter voorkoming van het vastlopen van het cirkelzaagblad in de zaagsnede. Het spouwmes is dikker dan het zaagblad maar dunner dan de breedte van de beitels of tanden.

Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2
    Houterig mannekke

Dit klopt, de dikte van het spouwmes moet dan naar boven worden afgerond.
    bv zaagbad dikte 2.5mm en tanzetting (breedte vd zaagsnede) 3mm dan moet volgens de formule het spouwmes 2.75mm zijn.
    maar hier is een dikte van 2.8 of 2.9 mm nog veiliger. (maar altijd dunner dan 3mm.

Een spouwmes heeft 3 functies,

1 Open houden vd zaagsnede. (klemmen en terug slaan van het hout voorkomen)

2 Afscherming vd achterkant vd zaag. (als je achter de zaag staat hout aan te pakken dat je dan niet zo makkelijk in de zaag pakt)

3 Geleiden van het doorgzaagde hout. (als je kortere stukjes hout zaagt, dat na het doorzagen de stukjes hout niet door de achterkant vd zaag worden gepakt en weggeslagen worden)

Jan.
    Laatst gewijzigd door Jan P; 06-10-12 om 20:35.

En zo heb ik op deze zaterdag avond weer wat geleerd
    Bedankt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan P Bekijk Berichten

Dit klopt, de dikte van het spouwmes moet dan naar boven worden afgerond.
    bv zaagbad dikte 2.5mm en tanzetting (breedte vd zaagsnede) 3mm dan moet volgens de formule het spouwmes 2.75mm zijn.
    maar hier is een dikte van 2.8 of 2.9 mm nog veiliger. (maar altijd dunner dan 3mm.

Een spouwmes heeft 3 functies,

1 Open houden vd zaagsnede. (klemmen en terug slaan van het hout voorkomen)

2 Afscherming vd achterkant vd zaag. (als je achter de zaag staat hout aan te pakken dat je dan niet zo makkelijk in de zaag pakt)

3 Geleiden van het doorgzaagde hout. (als je kortere stukjes hout zaagt, dat na het doorzagen de stukjes hout niet door de achterkant vd zaag worden gepakt en weggeslagen worden)

Jan.
    Houterig mannekke

Forum Rechten