vliegenraam van hout?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heeft er iemand ervaring of tips voor het maken van vliegenramen, die je vanbuiten tegen ramen hangt?
Ik weet dat je kant en klare kits kan kopen bij de DHZ, maar de klanten willen absoluut massief.
De kaders en deuren maken zijn niet zo zeer het probleem, enkel hoe je het gaas er mooi strak en duurzaam op vast kan maken?
Iemand ervaring of ideen?

Alvast bedankt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kan je het gaas niet op dezelfde manier bevestigen als bij die aluminium kaders? Een gleuf frezen en dan het gaas met die ronde band/slang vastklemmen. En daarna een latje over die band heen zodat deze niet meer weg kan en onzichtbaar is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Daar heb ik ook aan gedacht, ik was alleen bang dat het hout zou splijten. En dan moet ik ook op verstek gaan werken en dat heb ik niet zo graag. Ik zal eens een test moeten doen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
een kader werk maken daar de gaas opleggen.
aan de ene kant een latje vastmaken, en dan het gaas spannen en vastzetten.
Voor hulpmiddelen kan je lijmklemmen gebruiken op plakband.

Doe dit echter niet te strak.
Anders scheurt de gaas.
Gezien de kant en klare versies van aluminium zijn en deze kunnen bewegen. (werken waar door de gaas gespannen blijft maar niet scheurt.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
De methode die primera beschrijft gebruikte mijn vader zo'n 25 jaar geleden om alle ramen in het ouderlijk huis te voorzien van horren. Werk perfect, ziet er prima uit en gaat vele jaren mee.
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
hallo,

Ik heb zelf al verschillende vliegenramen gemaakt.
Ik bevestig deze op het houten kader.
Eerst niet je 1 kant vast zorg dat deze ongeveer recht hang en span deze een beetje aan in de breedte.
Dan doe je de kant er recht tegenover. Deze kant mag je goed doen spappen( trek met de blote hand dan kan je niet te hard trekken). Als dit gedaan is ga je 1 van de overige 2 kanten doen. hier als je niet trek je een klein beetje . als dit gedaan is doe je de laatste kant. Nu kan je de spanning zelf regelen.
Als het vliegen gaast vast zit doe je een latje over de nieten van 2.5cm breed en 0.5cm dik. Voor de mooie afwerking verzink je de nagels en laat de hoeken in het verstek komen. Nu kan je de vliegengaas perfecht op maat snijden: dit doe je door met een breekmes langs de buitenzijde van het afwerklatje de vliegengaas af te snijden als je dit alles goed gedaan hebt is de vliegengaas goed opgespannen en zal je langs de buitenzijde van het afwerklatje geen gaas meer zien.

TIP: Als er dieren rondlopen dan kan je langs de 2 kanten vliegengaas doen. ik doe dit altijd zodanig dat ze langer mee gaan.


Groeten,
Cedric
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.