Tip voor het zagen op een Festool MFT

WR1944

Oud hout
Bij gebrek aan een aparte rubriek voor tips en tricks plaats ik het maar hier.
Het is wezen iets simpels maar dat zijn de meeste handige trucs en ik denk dat meer mensen het al gebruiken.
Als je met de lineaal op de Festool MFT zaagt leg je het hout tegen de zijgeleider, het "goede" deel onder de lineaal en het afval of resthout steekt naar rechts uit. Je zet een maatstreep en die laat je gelijk vallen met de kunststof rand op de lineaal. Dan zaag je en je kan het resthout van de tafel nemen.
Maar wat als het resthout flink lang is en een eind voorbij de tafel uitsteekt en het "goede" deel is te kort om langs de zijgeleider te kunnen leggen voor de uitlijning. Rechts heb je geen lineaal meer om het hout haaks op uit te lijnen. En er is ook geen ondersteuning meer tenzij je een losse steun hebt. Dan zou het handig zijn als je het resthout onder de lineaal kan houden en het zaagresultaat aan de rechterkant. Maar daar valt de zaagsnede in dus moet je de maatstreep de zaagblad dikte verder zetten. Daar is een trucje voor.
Maak een stripje hout met dezelfde dikte als het zaagblad. Bij mij voor de TS55 is dat 2,2 mm.
Zet de maatstreep op de gewenste plek. Schuif het op de correcte plaats onder de lineaal met het "goede" deel rechts en de maatstreep op de normale plaats onder de kunststof strip. Als het resthout kort genoeg schuif je de aanslagruiter op de zijgeleider tegen het hout. Verschuif het hout iets naar rechts en plaats het stripje hout tegen de ruiter en schuif het hout terug. Het hout is nu de zaagblad dikte opgeschoven. Maak de zaagsnede.
Als het resthout ver naar links uitsteekt kan je de zijgeleider meer naar links verschuiven. Is het hout dan nog te lang en is de zaagmaat minder dan 120 mm dan kan je een aanslagblokje aan de rechterkant klemmen met het houtstripje tussen het hout en het blokje. Na het vastzetten van het blokje haal je het stripje weg en schuif je het hout op naar rechts en maak je de zaagsnede.
Het is een heel verhaal voor zoiets simpels maar een plaatje maakt het helemaal duidelijk.

Attached files
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Dat vind ik echt een goed idee, ik loop hier vaak tegenaan, bedankt
voor de tip!!
Heel handig trucje.. Heb je dat soms geleerd op een workshop oid?
Bedankt voor de tip!! Keep em coming!!

Gr rick


Ps: ik heb m'n post ge edit, want ik vond mezelf niet zo aardig 's morgens :oops:
 

WR1944

Oud hout
RvB zei:
....... Heel handig trucje.. Heb je dat soms geleerd op een workshop oid?
Bedankt voor de tip!! Keep em coming!!

Gr rick

Eerlijk gezegd leek het me iets dat al door meerdere mensen zou worden gedaan. Ik had al wat andere dingen verzonnen om dat zaagbladdikte te compenseren maar die bevielen me niet echt goed. Maar vanochtend (vanmiddag Nederlandse tijd. ;) ) viel het kwartje. Ik had nog een zooitje shims ergens liggen en daar zocht ik een gebruikte van uit waarbij het dunne eind dunner was dan 2 mm. Even met de schuifmaat de plaats opzoeken waar de shim 2,2 mm dik was en daar afzagen. En goed markeren want anders ligt het zo bij het afvalhout.
Ik verwacht geen hoera-reacties, zelf ben ik ook niet zo. Maar als ik merk dat ik er iemand mee heb kunnen helpen stemt mij dat al tevreden.
Ik probeer m'n bijdragen zo simpel en uitgebreid mogelijk te maken. Ik denk vaak dat beginnende houtbewerkers de problemen tegenkomen die de oude rotten al helemaal niet meer als probleem kunnen zien. De beginners moeten aan het handje worden meegevoerd om niet ontmoedigd te worden waardoor een mooie hobby verloren kan gaan.
 

WR1944

Oud hout
Om te laten zien dat de truc goed werkt hier een opname van de zaagsnede. Links de lineaal met de plastic strip. De zaagsnede is 2,2 mm breed en die gaat midden door de maatstreep.
Op de zelfde manier kan je ook minimale aanpassingen maken als je met de aanslag werkt. Als iets een fractie korter moet worden kan je met wat papier of dun karton wat corrigeren, eventueel opgevouwen. Je kan het echter niet langer maken. Is iets een fractie te kort dan kan je het stuk hout weer terug op de tafel leggen tegen de aanslag. Fixeer het hout, maak de aanslag los, doe er wat stukjes papier tussen en zet de aanslag weer vast. Nu wordt het volgende stukje hout dat afgezaagd wordt de papierdikte groter.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.