Heften

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste houtbewerkers,

Ik had laatst een aantal antieke beitels weten te bemachtigen. Eén daarvan is een mooie Libergs beitel. Deze had helaas een gescheurd heft. De vorm lag me lekker in de hand en heb daarom een nieuwe gemaakt van perenhout. Deze perenboom stond eerst bij mijn ouders in de tuin en is inmiddels zover gedroogd dat ik er werkstukken van kan maken.

DSC00005-5.jpg


DSC00006-5.jpg


Ik vond ook nog twee andere beitels. Niet al te lang, maar zeer geschikt om twee schuin afgeslepen zwaluwstaartbeitels van te maken. De beitels heb ik nog niet onder een hoek van 45 graden geslepen, maar de heften heb ik alvast gedraaid. Deze moeten nog afgewerkt worden.

DSC00014-4.jpg


DSC00012-4.jpg


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Op en aanmerkingen zijn zeer welkom!

Rene
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
is het originele heft ook van perenhout of misschien zelf van buxus?

leuk handvatten zien er goed uit en natuurlijk ook functioneel.
ik bespeur wel wat inspringsel op het bovenste walnoot handvat, blijf oefenen met het snijdend draaien!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mark,

Dank je wel voor je bericht. Het originele heft was niet van peer. Ik denk van buxus, maar ik kan het hout niet helemaal thuis brengen. Wel een erg mooie, fijne houtsoort!

Er zitten inderdaad wat gaatjes in. Erg jammer, maar ik denk dat nog veel moet oefenen, en oefenen, en oefenen ;-)

Rene
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Heren,

Ik heb een stel oude beitels waarop ik nieuwe heften zou willen plaatsen. Hoe krijgen jullie de oude heften van de beitels af en hoe krijgen jullie de nieuwe heften er op? Hoe kom ik aan nieuwe heften? Ik beschik namelijk niet over een draaibank....
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik heb zelf ook eens een nieuw handvat gemaakt,,,

op de manier: blokje zagen vijlen schuren vijlen schuren vijlen schuren hahaha

suc6 dan komt het ook best goed..

groet robert
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Er worden weinig goede beitelhechten nieuw verkocht als je ze zelf niet kan maken ben je aangewezen op de tweedehands markt
zelf heb ik een afwijking voor mooie hechten en koop ik soms gereedschappen als oude schroevendraaiers waarvan het metaal volledig weg is maar waar nog een prima hecht aan zit , dan ben je met 50 cent klaar
Zo krijg je voor een set beitels wel een ratjetoe aan hechten.

Een houtdraaier vinden die de hechten draait tegen een gepaste tegenprestatie
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heren,

Ik heb een stel oude beitels waarop ik nieuwe heften zou willen plaatsen. Hoe krijgen jullie de oude heften van de beitels af en hoe krijgen jullie de nieuwe heften er op? Hoe kom ik aan nieuwe heften? Ik beschik namelijk niet over een draaibank....

Beitel vasthouden en het oude heft er af kloppen. Eventueel kan je beitel in de bankschroef opspannen maar dan wel een stukje dun koper op aluminium in de bekken leggen om beschadiging te vermijden. En als het zo niet lukt het heft slopen. In het nieuwe heft voorzie je een gepaste boring en dan klop je de beitel er terug in. Eventueel kan je de arend ook warm stoken en de beitel zo in het heft branden. Maar daar is niet iedereen voorstander van wegens het gevaar op ontlaten van het geharde staal.
Heften draaien is niet zoveel werk. Dus gewoon vragen of er een houtdraaier in je buurt is. Er zal zeker iemand zijn die voor wat lekkers enkele heften wil draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JaapGoddijn

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heren,

Ik heb een stel oude beitels waarop ik nieuwe heften zou willen plaatsen. Hoe krijgen jullie de oude heften van de beitels af en hoe krijgen jullie de nieuwe heften er op? Hoe kom ik aan nieuwe heften? Ik beschik namelijk niet over een draaibank....

Er worden weinig goede beitelhechten nieuw verkocht als je ze zelf niet kan maken ben je aangewezen op de tweedehands markt
zelf heb ik een afwijking voor mooie hechten en koop ik soms gereedschappen als oude schroevendraaiers waarvan het metaal volledig weg is maar waar nog een prima hecht aan zit , dan ben je met 50 cent klaar
Zo krijg je voor een set beitels wel een ratjetoe aan hechten.

Een houtdraaier vinden die de hechten draait tegen een gepaste tegenprestatie

Hallo allen,

om het heft los te krijgen klem je de beitel met de beitelhals vast in de bankschroef. Je doet dit tussen hout, alu , kunststof , dik boordkarton of dergelijke. Zelf klem ik die nooit met het geharde gedeelte vast, dus niet met het lemmet. Ook niet op minder dan 2 mm van bij de beitelborst ( verdikking in het staal dat tegen het heft moet komen). Reden van dit alles is dat ik meestal heften voor gutsen moet maken en die kun je stuk knijpen. De beitel zal zich, zo ingespannen tamelijk verticaal in de bankschroef bevinden. Meestal gaat het heft er redelijk makkelijk af als je het dan afwisselend links en rechts om zijn as probeert te roteren. En anders met spieën of hefbomen tussen de bankschroef en het hout van het heft proberen om er beweging in te krijgen.
Of zoals hierboven beschreven : meppen of destructie.

Geen draaibank? Geen probleem. Ronde, gedraaide heften waren bij ons niet traditioneel (wel in Engeland ). Op oude afbeeldingen (17de en 18 de eeuw) zie je ze octagonale heften, een vorm die makkelijk zelf te maken was. Je kunt ze dus ook net zo goed octagonaal maken. Een traditioneel Engels merk, Henry Taylor, is een achttal jaar geleden begonnen met ook octagonale heften aan te bieden voor het houtsnijgereedschap in plaats van hun gekende , gedraaide heften. Dit was een aanpassing aan de voorkeur van houtsnijders van het continent ( wij) en half USA. Smalle beitels rollen hierdoor niet meer van de werkbank.

Pfeil maakt nu ook achthoekige heften voor zijn steekbeitels en niet meer enkel de gedraaide.

cm_1_26.jpgprod1_4928(1).jpg

Indien het heft is reeds op beitel is bevestigd en je daarna het heft aan de lemmet kant gaat snijden of raspen (verjongen) dan kan je de messing of stalen ring evengoed weglaten. Werk je het heft eerst helemaal af, geldt dus ook altijd voor gedraaide heften, dan heb je hem wel nodig, om splijten bij het opslaan van het heft op de beitelarend te vermijden.

Bij vele grote merken kun je hun heften als nabestelling verkrijgen.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: JaapGoddijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.