Koffer Kolonisten van Catan

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste Houtbewerkers,

Zoals ik in mijn voorstelronde al aangaf, ben ik bezig met een koffer voor de Kolonistan van Catan. Alle spelelementen voor alle uitbreidingen van het basisspel moeten in de koffer passen. Ik was het eigenlijk zat om uit tien verschillende dozen spelelementjes op te diepen en vond dat dat makkelijker moest kunnen. Nu is er in de handel wel een kistje te verkrijgen voor dit spel, maar daar past niet veel meer in dan het basisspel en die is ook nog eens erg prijzig. Zelf een koffer maken leek mij een mooie uitdaging.

Het is nog een hele opgave geweest om uit te vinden welke uitbreidingen waar in de kist komen te zitten en welke spelelementen de uitbreidingen bevatten die ik nog niet heb.
Voor mij waren een aantal dingen belangrijk bij het ontwerpen van deze koffer:
- Elke speler krijgt bij het begin van het spel een bakje kunnen krijgen met daarin alle spelelementen van die betreffende kleur. De speler heeft dus in 1 handeling alle spelelementen bij de hand, ongeacht welke uitbreiding je speelt.
- Als er gekozen is welke versie van het spel wordt gespeeld met welke uitbreidingen, moeten alle spelelementen die bij die betreffende uitbreiding(en) horen gemakkelijk te pakken zijn.
- Wanneer er gespeeld wordt, moet de koffer van tafel kunnen ivm speelruimte. Er moeten dus veel losse bakjes gemaakt worden.

Mijn vader had nog een grote bult eiken liggen, de houtsoort was dus snel gekozen. Om de kist niet heel kaal te laten lijken heb ik in de randen een bies van iroko gemaakt.

Zoals je op de foto kunt zien is de kist nog niet af. De deksel moet nog een inlay krijgen, de scharnieren moeten nog, het handvat moet nog afgewerkt worden en de gehele koffer moet nog gelakt worden.

Het buitenaanzicht van de koffer
DSC00007-3.jpg


De inhoud van de koffer bestaat uit twee lagen. De bovenste lagen bestaat uit 6 kleine bakjes en twee grotere. Elk klein bakje bevat alle spelelementjes die tot een spelerskleur behoren. Ik heb nog niet alle uitbreidingen en alle kleuren, vandaar dat enkele vakjes leeg zijn. De twee grotere bakjes bevatten overige spelelementen.

DSC00014-1.jpg


DSC00012-1.jpg


De onderste laag in de koffer is als volgt opgebouwd:

DSC00010-3.jpg


Dat de bakjes van de bovenste laag rechts in de koffer dieper liggen komt ook doordat ik nog niet alle uitbreidingen heb. Er mist nog een uitbreiding met een spelbord net zoals het spelbord waar "Troje" op staat. Wanneer die in de koffer ligt, rusten de bakjes van de bovenste laag daar op en komen allen op het zelfde niveau te staan.

DSC00002-3.jpg


DSC00003-1.jpg


De onderste laag in de koffer bestaat uit 6 bakjes voor spelkaartjes, elk met drie uitsparingen om de spelkaartjes gemakkelijk te kunnen pakken. Verder zijn er nog 4 bakjes voor overige spelelementen. Er is ruimte gemaakt om de spelbord onderdelen gemakkelijk op te kunnen bergen en ook kunnen de twee andere spelborden opgevouwen makkelijk opgeborgen worden.

DSC00005-2.jpg


DSC00006-2.jpg


Vooralsnog ben ik best tevreden over de koffer tot nu toe. Het enige nadeel van de koffer is dat het flink wat weegt als alle spellen er in zitten!!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Rene
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Mooi afgewerkt project.
Hoewel ik het spel niet ken, ziet de indeling er erg overzichtelijk uit.
Compliment en veel speelplezier.....
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank jullie wel voor de mooie berichten. Het project heeft een hele tijd stil gestaan, maar nu ik al die foto's weer zie wordt ik meteen weer enthousiast. Dus ik ga er binnenkort zeker weer mee aan de slag!

Rene
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
prachtig koffertje rene!
wij zijn hier bij vlagen ook fanatieke kolonistenspelers.
heb wel eens een poging gedaan van twee stukken triplex en figuurzaag de omtrek van het basisspelbord te maken waar de zeskantjes dan inpassen -schuift het niet de hele tafel over als de gemoederen wat verhit raken...
ben je ook zoiets van plan nog?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank je wel voor je complimenten. Het schuiven is inderdaad erg irritant ;-)

Gelukkig zaten bij twee verschillende uitbreidingen langwerpige, blauwe, puzzelstukken. Deze zijn te zien op de laatste foto's.
Met behulp van deze kun je een rand om het spelbord leggen. Deze kun je zo groot of klein maken als je wilt. Volgens mij kun je die ook gebruiken om alleen het basisspel te omleggen. Ik kan het wel even nakijken als je wilt? Ik kom zaterdag weer bij mijn ouders, daar ligt de koffer.

Rene
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
hoi rene,
klopt van die omlijsting met puzzelstukken. dat werkt vrij aardig, ik wou het alleen nog mooier maken met een aantal triplex mallen. vooral met zeevaarders was het altijd nogal gepuzzel met de kinderen en na verloop van tijd is die buitenrand dan ook niet echt stabiel meer.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Prachtig gemaakt, volledig doordacht. Ik ken en speel het spel (te weinig) bij m'n zoon, avondvullend en dan vroeg beginnen.
Lijkt me een pracht cadeu voor zijn verjaardag, maar of ik dat red vóór 2 september??
Heb je misschien ook schetsen of tekeningen beschikbaar?
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat op foto, maar die zien we vast nog wel!
gr, Hemmo
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Erg mooi! Hoe voorkom je dat alle stukjes uit je bakjes vallen als de koffer op zijn kant staat zoals op de eerste foto?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mooie koffer!!

Wij en inmiddels de kinderen zijn ook kolonisten.

Ik heb het er ook al een paar keer over gehad om een koffer te maken, is er nog niet van gekomen.

Heb jij toevallig de werktekeningen?

Cas
 

berliner

Nieuw lid
14 feb 2013
1
0
Hallo,


ich bin begeistert! Der Koffer ist wundervoll!
Hast du einen Plan (eine Zeichnung), von dem Koffer? Ich würde den gerne den Koffer selber bauen.


Über eine Antwort würde ich mich sehr freuen.
Viele Grüße,
Winnie aus Berlin / Deutschland

-----------------------------------------------------
Hello,


I'm thrilled! The case is wonderful!
Do you have a plan (a drawing) of the suitcase? I would like to build the case myself.


About an answer I would be very happy.
Best regards,
Winnie from Berlin / Germany

-------------------------------------------------
Hallo,


Ik ben blij! De zaak is geweldig!
Heeft u een plan (een tekening) van de koffer? Ik wil de zaak zelf op te bouwen.


Over een antwoord zou ik erg blij zijn.
Met vriendelijke groet,
Winnie uit Berlijn / Duitsland
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor alle positieve reacties!
Het was inderdaad even puzzelen over hoe alles in de koffer zou moeten passen.

@ Roald, Door de deksel te sluiten zal de deksel, wanneer de koffer klaar is, de bovenkant van de afzonderlijke bakjes raken waardoor de speelstukjes in de bakjes blijven zitten.

Ik zal binnenkort proberen een tekening te maken. Ik zou het erg leuk vinden als meer mensen deze koffer zouden gaan maken gebaseerd op mijn tekening en daar een fotoverslag van bij willen houden. Mocht iemand er aan willen beginnen en vragen hebben wil ik ze graag beantwoorden.

Grt. Rene
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er mooi, maar... zou je geen foto's meer willen plaatsen hier van? Straks krijg ik de opdracht van de vrouw om er ook een te moeten maken. :p
 

Tim'83

Nieuw lid
11 nov 2012
3
0
René,

hoe staat het met de koffer, gelakt, inlay, scharnieren en handvat reeds af?
heb je een tekening kunnen make, anders de maten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.