Stammetje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Van de week heb ik een stammetje noten gescored en gisteren heb ik hem uit de auto getrokken om eens echt goed te bekijken.

platen.jpg


Er zitten twee mooie platen bij voor het blad van een tafel. Hier is er eentje.

plaat.jpg


In de helft zit een flink gat in de kop van de stam. Ik weet nog niet wat ik daar mee doen kan.

plaatmetgat.jpg


Kortom, ik heb mezelf weer een hoop werk bezorgd. :eek:
 

andami

Nieuw lid
2 mei 2012
14
1
Hallo Kees,
Ziet er goed uit je stammetje, ik vraag me alleen af waar jij je hout vandaan haalt?
Ik zie dat jij in leiderdorp woont en ikzelf kom uit Leiden maar het is voor mij nog een raadsel waar je meubelhout bij ons in de buurt kan kopen. Heb je een tip voor mij?
Ben benieuwd hoe je noten stammetje er uiteindelijk uit gaat zien.
Groet Aart
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi Aart,

Ja dat is mij ook een raadsel! Noordman in Leiden heeft wel wat natuurlijk.
Deze stam komt uit Belgie. De meneer adverteerd regelmatig op marktplaats, zoek maar op notenhout. Maar hij verkoopt alleen maar per stam.

Kees
 

andami

Nieuw lid
2 mei 2012
14
1
Ok, ja Noordman ben ik langs geweest maar ik heb geen idee of dit wel geschikt hout is voor mij om te beginnen. Het kwam er erg commercieel over alle risico's waren voor mij en zo en adviezen hadden ze ook niet echt. Ik ga wel zoeken op marktplaats en hoop daar wat tegen te komen. Bedankt voor je tip.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik kan het niet volgen;
alle argumenten die je noemt om niet te kopen bij Noordman gelden zeker voor marktplaats, maar dan wel in het dubbele kwadraat :)
Volgens mij kun je om te beginnen toch best eens bij een houthandel langs gaan en dan niet al te dure houtsoorten mee naar huis nemen..(ik kan me haast niet voorstellen dat er in de regio Leiden niks zit).

@seek, wat een bijzonder auto om dat hout in te vervoeren, het lijkt wel een oldtimer, maar dan wel een stevige want dat hout zal een flink gewicht hebben ;)
gandel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooi hout !! Inlands noten heeft een zeer bijzondere tekening. Het nadeel vind ik zelf dat er zo enorm veel spinthout aan zit.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja Rick, veel spint inderdaad. Maar dat hoef ik niet allemaal weg te gooien, dat komt nog wel van pas als secundair hout in projecten.

Andami, ik snap je helemaal. Ruw hout kopen is niet makkelijk en de houthandels zijn vaak niet echt op de beginnende hobbyist gericht. Je zou ook fijnhout Amsterdam kunnen proberen. Die hebben behalve de normale voorraad ook een ruimte vol restjes, daar kan je op je gemak ronsnuffelen en kijken wat je mooi vind.

Hout wordt berekend per kubieke meter. Je moet dus thuis al berekenen hoeveel je nodig hebt, doe dat maal twee en kijk dan op de prijslijsten van af.nl (duur!) en fijnhoutdrenthe.nl (goedkoop maar echt een groothandel) hoe veel je ongeveer kwijt denkt te zijn. Dan kan je vast wennen aan de prijs en schrik je niet zo bij de kassa.

Vaak sturen ze je naar een stapel hout en zeggen "zoek maar wat uit". Dan kan je natuurlijk advies vragen, je kunt ook zelf gaan zoeken. Probeer in de stapel te vinden wat de dosse planken en wat de kwartierse zijn. Kijk hoe recht ze zijn. Let op de maten natuurlijk. Vaak kan je in het ruwgezaagde oppervlak nog wel de grote knoesten zien. De tekening is moeilijker en spint is ook vaak slecht te onderscheiden. Koop niet te krap in.

Ergens op de site van de woodwhisperer staat een leuk en informatief videotje over hout kopen.

Marktplaats is een garantie voor veel miskopen maar het is vaak niet duur dus kan je wel wat lijden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De auto is mijn Volvo Duett. Ideaal voor dit zoort vervoer. Zo'n stammetje, daar lacht hij om!
Het was wel een beetje krap. Om te schakelen moest ik telkens om die stapel heen grijpen. Gelukkig weinig files gehad op de terugweg.

image005.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.