Houtdraaiwerk cursus

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Hallo,

Ik heb ondanks ik zelf al was begonnen met houtdraaien toch nog maar een cursus gevolgd.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb want bij deze cursus heb ik erg veel geleerd, en ik moet zeggen dat het daar mooier draaide dan op mijn eigen draaibank.
Waarschijnlijk omdat er beter gereedschap aanwezig was, en ik zelf het slijpen van beitels en gutsen nog niet helemaal onder de knie heb.

Hier volgen een aantal foto´s van wat ik er gemaakt heb:


We zijn eerst begonnen met de basis technieken:
11kifso.jpg



Daarna kwam het ´kopiëren´ van een bestaand handvat aan bod:
2upfzua.jpg



We hebben ook nog een paddestoel gedraaid waar de meeste technieken ook weer een rol speelden:
9abc4i.jpg



Als laatst kwam het meest lastige, een kleine hand tol een een grotere tol met starter:
2h4yds0.jpg


2i28rk0.jpg


2n6ri2q.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je hebt mooie progressie gemaakt Haye! Je kunt het niveauverschil tussen de eerste foto en de laatste al duidelijk zien. Goed werk!

Ik kan je aanraden om de basistechnieken (1e foto) zoveel mogelijk te oefenen, ook thuis. Gewoon uit den treure steeds zulke 'kandelaars' blijven draaien. De ene keer met de guts, de andere keer met de draaibeitel. Het vraag wat dicipline en doorzettingsvermogen, maar je hebt er in je verdere draaiwerk altijd gemak van.

Ik heb het namelijk ook zo gedaan, ook op aanraden van mijn draaiinstructeur destijds. Ik heb vooral toen veel gefocusd op de draaibeitel, omdat deze eenmaal onder de knie het vlotst en effectiefst werkt vond ikzelf. Uiteraard alleen bij dat werk waarvoor hij geschikt is.

Succes!
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bedankt, Ik denk inderdaad ook dat het erg goed is om zulke dingen te maken om de technieken goed onder de hand te krijgen. Ik zal er eens een paar meer maken.

Ik zelf vind de draaibeitel ook één van de goede beitels, bij de cursus werd er ook veel mee gewerkt.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Jazeker:

Ik vond de beitels nogal groot in vergelijking met mijn eigen.

Ik verbaasde me er dan ook over dat je er toch zo precies mee kan werken :D

2egfs78.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Keurig setje Haye - meer heb je eigenlijk niet nodig.
Zelf draai ik ook met Duitse beitels van www.carl-heidtmann.de
Die zijn gesmeed uit plat HSS staal met wolfraam toevoeging. Zeer lange standtijd.
Ik bestel ze via internet en maak zelf het handvat.
Zeer aan te bevelen in breedte 15 mm.
Mooi setje handvaten trouwens.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik hoorde inderdaad dat ze van goed staal gemaakt zijn, daardoor hoef je ze ook minder vaak te slijpen.

Zelf ben ik niet zo van het kopen via internet, maar misschien moet ik het toch eens proberen.
Er zijn niet zo veel winkels die dit soort gereedschap verkopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.