Stofzak op Festool invalzaag?

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Ik ben momenteel een achterhut aan het betimmeren van een klein bootje (nog geen 12 mtr) en ben gewend om met mijn zaag zo veel mogelijk in de boot te werken. Bed en een paar kasten staan er al in en ik heb eigenlijk geen ruimte om daar met een stofzuiger te werken in verband met mogelijk dingen beschadigen. Ik vroeg mij af of iemand weet of de stofzak van bv een bandschuurmachine van een ander merk op de zaag past. Dat zou een hoop schelen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens mij moet dat wel lukken, bij mijn Bosch bandschuurmachine en decoupeerzaag zit bv een stoffen zak met een soort knijp systeem dat op elke buis kan vastgemaakt worden. Bij mijn Festool schuurmachines zit telkens ook een papieren stofzak erbij, die zou ook wel eens kunnen passen. maar die zou bij zulk een machine snel vol zitten.
Maar is het echt niet mogelijk om met een stofzuiger te werken? Die hoeft toch niet naast je te staan, je kan ook buizen van meer dan 3m bijkopen, maar als het een festool is dan gaat dat niet goedkoop zijn.
 
D

DervishD

Guest
Het meest praktische is een stofzak. Ik weet trouwens al wat je bedoeld, Makita had ook van die stofzakken met een veer, als je daar in knijpt wordt de opening groter.
 

WR1944

Oud hout
Met een stofzak ben je afhankelijk van de luchtverplaatsing van de machine zelf. Zelfs bij een lege stofzak werkt dat niet denderend. Ik denk dat je beter een langere slang aan je stofzuiger kan zetten en de stofzuiger buiten je boot plaatst.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Makita heeft een "stofzak" van kunstof met cycloon functie. Ik ken die alleen van gebruik op stationair machines, maar wellicht dat dat ook wel op je handzaag past. Het ding werkt iig uitstekend.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ALs je voor incidentele gevallen iets wilt hebben en je neemt genoegen met een tussenoplossing dan un je gewoon elke katoenen of geweven zak nemen en die met een tie wrap om je afzuigend vastzetten. Hoe fijner de zak hoe minder stof eruit komt. Ik denk dat dat je probleem voor groot gedeelte wegwerkt. Zonder zuiger gaat er niks optimaal werken denk ik dus een compromis blijft het altijd
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
In bepaalde gevallen doe ik dit ook. Als het niet goed lukt om een stofzuiger te plaatsen ofzo.
Ik gebruik dan een stofzak van een verstek zaagmachine. Die oudere modellen hebben meestal zo'n knijpsysteem waarvan sprake is. De Festool gooit het meeste stof erin, maar je moet hem regelmatig legen...

groeten,

Brecht
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien is een langere slag de oplossing, om de stofzuiger buiten de ruimte te houden. Uit veiligheid en comfort in werken lijkt me een slang een betere oplossing dan een eigengebreide stofzak oplossing.

jaap
 
D

DervishD

Guest
Ik heb het al opgelost met een stofzak van een grote Makita bandschuurmachine. In het kunstsof mondstuk zitten een paar kleine inkepingen, die heb ik iets groter gemaakt en nu schuift de stofzak makkelijk in de opening van mijn invalzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.