Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Stofzak op Festool invalzaag?

Ik ben momenteel een achterhut aan het betimmeren van een klein bootje (nog geen 12 mtr) en ben gewend om met mijn zaag zo veel mogelijk in de boot te werken. Bed en een paar kasten staan er al in en ik heb eigenlijk geen ruimte om daar met een stofzuiger te werken in verband met mogelijk dingen beschadigen. Ik vroeg mij af of iemand weet of de stofzak van bv een bandschuurmachine van een ander merk op de zaag past. Dat zou een hoop schelen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Re: Stofzak op Festool invalzaag?

Volgens mij moet dat wel lukken, bij mijn Bosch bandschuurmachine en decoupeerzaag zit bv een stoffen zak met een soort knijp systeem dat op elke buis kan vastgemaakt worden. Bij mijn Festool schuurmachines zit telkens ook een papieren stofzak erbij, die zou ook wel eens kunnen passen. maar die zou bij zulk een machine snel vol zitten.
    Maar is het echt niet mogelijk om met een stofzuiger te werken? Die hoeft toch niet naast je te staan, je kan ook buizen van meer dan 3m bijkopen, maar als het een festool is dan gaat dat niet goedkoop zijn.

Het meest praktische is een stofzak. Ik weet trouwens al wat je bedoeld, Makita had ook van die stofzakken met een veer, als je daar in knijpt wordt de opening groter.

ik denk wel dat als je met een stofzak werkt je toch niet alle stof erin krijgt
    omdat je geen zuigkracht hebt en enkel de luchtverplaatsing van de zaag denk ik dat een gedeelte van de stof niet in de zak beland

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Met een stofzak ben je afhankelijk van de luchtverplaatsing van de machine zelf. Zelfs bij een lege stofzak werkt dat niet denderend. Ik denk dat je beter een langere slang aan je stofzuiger kan zetten en de stofzuiger buiten je boot plaatst.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Makita heeft een "stofzak" van kunstof met cycloon functie. Ik ken die alleen van gebruik op stationair machines, maar wellicht dat dat ook wel op je handzaag past. Het ding werkt iig uitstekend.

ALs je voor incidentele gevallen iets wilt hebben en je neemt genoegen met een tussenoplossing dan un je gewoon elke katoenen of geweven zak nemen en die met een tie wrap om je afzuigend vastzetten. Hoe fijner de zak hoe minder stof eruit komt. Ik denk dat dat je probleem voor groot gedeelte wegwerkt. Zonder zuiger gaat er niks optimaal werken denk ik dus een compromis blijft het altijd

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Het nadeel van elke zak is dat de lucht niet (makkelijk) kwijt kan. Daarom werkt zo'n cycloon geval beter

In bepaalde gevallen doe ik dit ook. Als het niet goed lukt om een stofzuiger te plaatsen ofzo.
    Ik gebruik dan een stofzak van een verstek zaagmachine. Die oudere modellen hebben meestal zo'n knijpsysteem waarvan sprake is. De Festool gooit het meeste stof erin, maar je moet hem regelmatig legen...

groeten,

Brecht

Misschien is een langere slag de oplossing, om de stofzuiger buiten de ruimte te houden. Uit veiligheid en comfort in werken lijkt me een slang een betere oplossing dan een eigengebreide stofzak oplossing.

jaap

Forum Rechten