Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Kast lichter maken?

  1. #1

    Kast lichter maken?

    Bij gebrek aan het vinden van een meubel dat de juiste mogelijkheden biedt, heb ik besloten onze nieuwe kast zelf te maken.
    Ik ben namelijk nogal veeleisend voor deze kast.
    Enerzijds moet ze de nodige smalle schappen bevatten voor mijn verzameling in uit te stallen, maar anderzijds heb ik ook een terrarium van 50cm diep dat erin verwerkt dient te worden.

    Uiteindelijk heb ik mijn ontwerp klaar in 18mm MDF met een rugplaat van 4 mm multiplex.
    De kast is 160cm breed, 230cm hoog en 50cm diep.
    Het hout laat ik bij een bevriende houthandelaar op maat zagen, het monteren & aflakken zie ik geen problemen in, ik heb ondertussen wel wat ervaring met het maken van terraria/aquaria in betonplex & MDF.

    Komt mijn vraag: hoe kan ik dit geheel lichter maken zonder op stabiliteit in te boeten? Gezien mijn deurtjes namelijk ook van 18mm MDF zijn kom ik - zonder het terrarium - vermoedelijk aan zo'n 150KG MDF...
    Of beter gezegd misschien: is het uberhaupt mogelijk het geheel lichter te maken, of is dit een normaal gewicht voor zulk formaat kast? Dit lijkt me namelijk niet erg eenvoudig om naar binnen de slepen!

    De enige oplossing die ik zelf kan bedenken is een volhouten kader (vuren balken bijv.) en de wanden verdunnen naar 12 of 9mm MDF, maar dat geeft dan weer een veel minder strak resultaat...

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Re: Kast lichter maken?

    Multiplex van populier is behoorlijk licht.

  3. #3
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457

    Re: Kast lichter maken?

    Zonder een tekening is het moeilijk gericht advies te geven. Dus het worden wat algemeenheden aangaande basis constructie-principes.
    De verticale elementen nemen het meeste van de belasting op. Als de wanden recht zijn kunnen ze flink wat belasting verwerken.
    De horizontale elementen zijn de dragers van die belasting. De horizontale delen moet je zodanig sterk maken dat ze niet gaan doorbuigen. Dat kan door die delen met verticale schotten te ondersteunen of aan de onderzijde versterkingsstrips aan te brengen.
    Dan moet de belasting van de horizontalen op de verticalen worden overgebracht. Dat gaat het simpelste door stroken in de hoeken aan te brengen en met hoekverbinders te werken zoals het bij Ikea veel wordt gedaan. Die hoekverbindingen zijn dus heel belangrijk.
    Door twee platen haaks op elkaar te verbinden maak je al een flink stijve constructie. De achterplaat maakt er ondanks de afmeting al een vrij onvervormbare constructie van.
    Door m'n jarenlange ervaring in constructies zie ik in gedachte de krachten door een constructie stromen en dan vallen zwakke punten me automatisch op. Maar ook de punten waar de constructie te sterk is uitgevoerd voor het beoogde gebruik.
    Dus laat je kritische oog eens langs de constructie gaan om te zien waar het dunner kan.

  4. #4

    Re: Kast lichter maken?

    Ik zou zelf ook voor multiplex kiezen, maar dan berken. Multiplex weegt maar een fractie van MDF en is ook nog eens behoorlijk sterk door de dwarse lagen. Als je de legplanken in een groef verbindt, dan geeft dit ook al wat sterkte. Het nadeel is wel dat je wellicht de randen moet afwerken met danwel fineer danwel met massief hout. Tenzij je de laagstruktuur mooi vindt uiteraard.

  5. #5

    Re: Kast lichter maken?

    Eerst en vooral bedankt voor de reacties alvast!
    Over het gewicht van de multiplex achterwand maak ik me weinig zorgen. Ik kijk echter op tegen de hele kast uit MDF maken omdat het stukken moeilijker af te werken is, met name de kopse kanten...

    Wat ik daarnet wel nog beseft: de deurtjes en leggers kan ik uiteraard achteraf erin plaatsen, net zoals het terrarium. Dat betekent dat de te verplaatsen kast maar een 75-80kg zal wegen ipv de 200kg... Dat is met zijn 2 best goed te doen!

    Om jullie een idee te geven van het ontwerp:








    De achterzijde bestaat overigens uit 2 delen. Dit eerst en vooral omdat 1 stuk onmogelijk is (platen van meer dan 150 breed bestaan zover ik weet niet, de grootste die ik ken is 300x150, daaruit krijg ik geen 230x160). Verder ook omdat het stuk achter het terrarium best open blijft vanwege de verluchting hiervan.

    Overigens spreekt men hier over de dwarsverbindingen. Ik was van plan de kern van de kast gewoon in elkaar te schroeven (spaanplaat schroeven die ik eerst voorboor), met de nodige houtlijm ertussen. Met de kern bedoel ik de buitenkader, de horizontale plank in het midden en de 3 verticale scheidingen. Ik heb de 2 onderste scheidingen bewust zo geplaatst dat ik deze langs boven ook kan vastschroeven en er zo ook voor gezorgd dat het terrarium extra ondersteuning in het midden krijgt.

    Nadien wilde ik de schroefgaten terug vlak plamuren en dan mee lakken.
    Dit lijkt me wel sterk genoeg als verbinding?

    De zware lasten komen onderin de kast, daar heb ik bewust de grootste overspanning op 60cm gehouden. De grootste overspanning is 70cm, maar dit is rechtsboven waar de plankjes slechts 25cm diep zijn en ook slechts enkele honderden grammen tegelijk zullen moeten dragen, doorbuigen lijkt me daar geen risico. Eventueel kan ik deze leggers nog verstevigen door een klein blokje op de achterwand vast te zetten in het midden.

    Attached files

  6. #6

    Re: Kast lichter maken?

    Hallo,

    Ik begrijp je tekeningen niet helemaal, maar is het niet mogelijk de kasten in 2 of 3 delen te maken? Ze zijn dan gemakkelijk te tillen. Kijk anders eens naar de mogelijkheden van ultralight MDF.
    De kopse kanten zijn goed af te lakken als je ze met 2 mm grundierkant fineert. Wel eerst een proefstukje proberen om te kijken of de lak goed hecht.
    Als je in dat laatste geinteresseerd bent, stuur me dan een pb-tje. Ik heb een kantenlijmmachine waarmee dat snel en netjes is te doen.

    Groet,
    Martie.

  7. #7

    Re: Kast lichter maken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martie
    Hallo,

    Ik begrijp je tekeningen niet helemaal, maar is het niet mogelijk de kasten in 2 of 3 delen te maken? Ze zijn dan gemakkelijk te tillen. Kijk anders eens naar de mogelijkheden van ultralight MDF.
    De kopse kanten zijn goed af te lakken als je ze met 2 mm grundierkant fineert. Wel eerst een proefstukje proberen om te kijken of de lak goed hecht.
    Als je in dat laatste geinteresseerd bent, stuur me dan een pb-tje. Ik heb een kantenlijmmachine waarmee dat snel en netjes is te doen.

    Groet,
    Martie.
    Wat begrijp je niet helemaal aan de tekening, dan kan ik mezelf proberen te verduidelijken?
    De eerste bijlage is de kast zonder deurtjes, zodat je de binnenzijde ziet, de 2de is de kast met alle deurtjes gesloten, de 3de is de achterzijde van het meubel.

    Ondertussen heb ik beseft dat er nog wat schort aan mijn ontwerp. De kastdeurtjes onderaan hebben namelijk nogal weinig materiaal om "tegen te sluiten". Om millimeterwerk bij het afstellen van de deurtjes te voorkomen ga ik de staanders in het onderste deel van de kast verdubbelen naar 2x18mm. Op die manier heeft elk deurtje de nodige steun bij het sluiten en voorkom ik problemen met kastdeuren die te ver naar binnen doordraaien. Ook voor de bovenste en onderste legger van het stuk rechts van het terrarium plan ik dit te doen.

    De kast in meerdere afzonderlijke modules maken zie ik niet zitten, omdat je dan naar mijn mening nooit meer één mooi geheel zal krijgen.

    Wat ik me nog afvroeg: een aantal leggers komen er los in te liggen, zodat ik die ook kan verwijderen of van hoogte veranderen wanneer ik dat wil (liggend op pennetjes).
    Deze kan ik uiteraard niet exact even groot bestellen als de afmeting tussen beide zijdes. Enerzijds omdat ik deze niet wil hebben klemmen, maar voornamelijk omdat er tussen de legger en de kast aan weerszijden nog minstens 8 lagen verf zitten (2x primer + 2x aflakken, zowel op kast als op legger).

    Nu is mijn vraag: Hoeveel kleiner maak ik de leggers? Ik gokte op een 4-tal mm, dan is er wat speling, maar is het krap genoeg dat alles nog stabiel ligt lijkt me?

  8. #8

    Re: Kast lichter maken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis
    De kast in meerdere afzonderlijke modules maken zie ik niet zitten, omdat je dan naar mijn mening nooit meer één mooi geheel zal krijgen.

    Wat ik me nog afvroeg: een aantal leggers komen er los in te liggen, zodat ik die ook kan verwijderen of van hoogte veranderen wanneer ik dat wil (liggend op pennetjes).
    Deze kan ik uiteraard niet exact even groot bestellen als de afmeting tussen beide zijdes. Enerzijds omdat ik deze niet wil hebben klemmen, maar voornamelijk omdat er tussen de legger en de kast aan weerszijden nog minstens 8 lagen verf zitten (2x primer + 2x aflakken, zowel op kast als op legger).

    Losse schappen is aan te raden 1mm smaller te maken dan de tussenmaat van de zijden. Ik maak de schappen ook altijd 10mm ondieper dan de diepte van de kast.

    Afzonderlijke modules kan je gebruiken, is zeker geen probleem. Maak er bijvoorbeeld de onderkast van en daarna de bovenkast (vanaf het terrarium zeg maar). Deze schroef je vanaf het dek van de onderkast vast in de bodem van de bovenkast. Met een zwart kapje de schroef afdekken en je hebt nergens last van. Om de naden aan de zijkant af te dekken kan je overwegen er nog een extra zijde (die even hoog is als het geheel en de diepte van de kast + dikte van de deur + 2mm (spelling van de deur). Dus als jij zegt dat de kast 500 diep wordt, met een deur van 18 dan wordt jouw extra zijden 520 (500+18+2). Voor het mooie is kan je dan nog overwegen om er ook een extra dek op te doen, dan ziet het er visueel wat symmetrischer uit. Leg dat extra dek dan er niet strak op, maar geef dat ook een naadje van 4 mm (zelfde maat die je aanhoudt tussen de deuren). Dit kan je doen door bijvoorbeeld een 4mm MDF paneeltje tussen het dek en het extra dek te spijkeren.

    Schappen dunner maken zou ik niet overwegen, hoogstens 15mm. Maar sowieso niet dunner ivm doorhangen. Je hebt MDF Light (dat heeft een minder dichte kern, dus is het lichter) in de handel. En anders zou ik inderdaad overwegen populieren multiplex nemen. Geen berken, dat is echt wel behoorlijk zwaarder als normaal MDF. Ik zal ook niet waar je rookpijpen (als ik het goed zie :roll: ) het schapje dunner maken. Dat zou het wel kunnen dragen, maar het oog wil ook wat. (een klein verschil van slechts 6mm valt meer op met de rest dan als je iets véél dunner/dikker maakt. Bovendien, het gewicht van die 3 plankjes is verwaarloosbaar...


    Om de kopse kant van MDF af te werken plakken wij er vaak ook een speciaal bandje op. Mocht je dit niet hebben kan je dit met spuitplamuur doen. Dit is vloeibaar dus je kan het met een rollertje aanbrengen. Eerst de kopse kant goed schuren met korrel 180, het plamuur erop rollen en daarna schuren met 320. Dan is het net zo glad als de boven en onderkant van MDF. Laatst heb ik het ook geprobeerd met gewone latex, dat werkte redelijk goed alleen moet je dan wel meerdere lagen latex aanbrengen wil je het gewenste resultaat krijgen. Daarna had ik het wel afgelakt met watergedragen lak. Gebruik je een synthetische lak dan weet ik niet hoe het latex reageert. Een proefstukje zal het antwoord geven.

  9. #9

    Re: Kast lichter maken?

    die tip van het spuitplamuur kan ik zeker wat mee doen!

    Wat de aparte modules betreft: als ik er nadien nog een extra zijde tegen moet zetten wordt het geheel alsnog 1 geheel en loodzwaar... Ik denk dat ik het gewoon op 1 geheel ga houden, zonder de leggers en de deurtjes mag dat niet meer dan 75kg wegen, dat is vlot te dragen. Dan zet ik binnen de deurtjes erop en de losse leggers erin met de rest van het gewicht :-)

    Denk je dat ik met een breedteverschil van 1mm genoeg ruimte heb met al die lagen lak? Ik vrees dat al die primer & lak samen meer dan 1mm dikte gaat zijn...

  10. #10

    Re: Kast lichter maken?

    Waarom mag het niet meer dan 75 kg wegen?

    Ja misschien heb je daar wel gelijk in. Maar hoe dik zal een laklaag zijn, aan beide kanten van het kastje dan? (De zijden van het schapje hoef je niet te lakken lijkt mij.) 500 a 600 micron? 2 mm zal dan eigelnijk wel acceptabeler zijn. De voorgestelde 4mm lijkt mij echt teveel, een schap moet niet te los liggen, dat ziet er niet uit.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top