Sieradenkistje Esdoorn en Bubinga

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste Houtbewerkers,

Nadat ik mijzelf op de daarvoor bestemde plaats heb voorgesteld, zal ik nu hier mijn huidige projectje voorstellen.

Het is een sieradenkistje voor mijn vriendin. Gemaakt van Esdoorn en Bubinga en de afmetingen zijn 25*15 cm met een hoogte van 12 cm. De stof hebben we op vakantie in Turkije gekocht.

Zoals jullie zien is het kistje nog niet helemaal af. Er komen nog twee treetjes in en de scharnieren moeten er nog aan. Ook moet het kistje nog afgewerkt worden. Ik ben hier zelf alleen niet erg in thuis. Hebben jullie misschien suggesties?

Hier dan de foto's:

DSC00013.jpg


DSC00015.jpg


DSC00016.jpg


DSC00017.jpg


Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Mvg Rene
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Rene, leuk om het kistje weer te zien. De vakverdeling vind ik erg mooi. Tot op heden nog niet gezien!!

Qua afwerking heb je inderdaad vele,vele mogelijkheden. Je zou eens wat proefjes kunnen doen op reststukjes esdoorn en bubinga. Laatste tijd gebruik ik redelijk veel Osmo Hardwaxolie.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ziet er erg netjes uit. Kan je iets meer vertellen hoe je dat blauwe (vilt?) erin hebt verwerkt? Is het tegen de zijkant geplakt, of staat het er los in?

Groetjes Ralph
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank jullie wel voor de reacties!

Rick, ik heb mij even ingelezen in Osmo Hardwax en dat lijkt me een mooie afwerking voor het kistje. Welke variant gebruik jij? De zijde-matte variant?

August, ik heb even een tekeningetje gemaakt van hoe ik een zijwandje heb aangepakt. Ik heb een stukje eiken gepakt en die tot op 3 mm geschaafd. Hier heb ik schuim op geplakt. Het schuim heb ik gevonden op mijn werk. Ik was al een tijd op zoek naar geschikt schuim voor het kistje en stond er toevallig op zolder een enorme rol verpakkingsschuim. Dit is ongeveer 6 mm dik en heel erg geschikt. Vervolgens heb ik er de blauwe stof overheen geplakt. Ik weet eigenlijk niet wat de naam van de blauwe stof is. Het heeft net een andere kleur blauw als je het tegen de haartjes in wrijft.

kistje-1.jpg


Zo heb ik ook de bodem gedaan en de andere wanden.

Ik twijfel nu nog even of ik een sluiting op het kistje zal maken. Ik kan natuurlijk ook rare earth magnets gebruiken. Moet ik die dan in 1 paar toepassen, of op beide hoeken van de voorkant 1 paar?

Rene
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik gebruik nu de matte versie van Osmo. Qua magneetjes kunnen beide optie's, hou goed rekening met de trekkracht van de magneetjes. Het is mij eens overkomen dat ik teveel magneetjes had gebruikt.....dan knalt het dekseltje echt hard dicht (met soms een velletje er tussen).....
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor de reacties!

Jaap, Ik heb die splines met een jig gemaakt, om maar even in het Engels te blijven ;-)
Hier zie je daar een voorbeeld van: Klik

Het kistje is inmiddels klaar:

Overzichtsfoto's
DSC00003-2.jpg


DSC00002-4.jpg


Geopend
DSC00005-6.jpg


DSC00007-4.jpg


Alle verschillende bakjes
DSC00015-1.jpg


Close-up Ringenbakje
DSC00012-5.jpg


Ik heb het kistje afgewerkt met 2 lagen Osmo Hardwax Zijdemat

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Op en aanmerkingen zijn zeer welkom.

Mvg Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.