bijenkast; tandverbinding

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hallo houtwormen,
Naast liefhebber van hout en -draaien ben ik ook imker en heb een aantal recht-toe-recht-aan bijenkasten van watervast multiplex.
Ik wil nu een 'vintage' exemplaar maken van grenen of red cedar volgens tekening:http://www.beesource.com/files/10frwbcm.pdf
De tandverbindingen op de eerste pagina laten me echter behoorlijk struikelen. Hier is natuurlijk niets haaks.
Wie weet hoe ik dat moet aanpakken zonder moeilijke en dure hulpmiddelen?
Ik ben bebieuwd naar jullie reacties.
Pieter
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zweihaak, potlood, schaaf, zaag, beitel en hamer? Het aftekenen zal even wat gekrab achter de oren opleveren, maar daarna is het een kwestie van "volg de lijntjes". Ik denk dat dit een van die gevallen is waar je met handgereedschap sneller klaar bent dan machinaal...

Arthur
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Als je een tafelzaag hebt, dan is dat toch een kwestie van:
- schuine zijde aan de plank te zagen
- je zaagblad onder een hoek te zetten en de vingers te zagen? (zoiets dus)

bert.
 

WR1944

Oud hout
Er komt wel iets meer bij kijken dan alleen maar een schuine kant zagen. En die dado-bladen groeien in Europa ook niet aan de bomen. De groeven staan onder een hoek t.o.v. de zijkant van de plank maar zijn evenwijdig aan de onder- of bovenkant van de plank. Dus met het handje werken zal waarschijnlijk wel eenvoudiger zijn tenzij je een hele serie gaat maken. Maar hoe je het ook draait of keert, het lijkt me een leuke uitdaging.
Ik denk dat je de planken volgens de tekening uit kan zagen. Dan is het een kwestie van de tanden aftekenen op de buitenkant van de planken. Met een zweihaak op de juiste hoek teken je op de kopse kanten de tanden. Deze lijnen moeten uiteindelijk paralel aan het grondvlak komen. Dan teken je op de binnenkant de tanden af. Markeer duidelijk waar hout verwijderd moet worden. Met een kapzaagje zaag je de tanden in en met een figuurzaag verwijder je het meeste van de ruimte tussen de tanden. Met een beitel maak je alles netjes op maat. Met een afvalstukje wat oefenen lijkt me een goede start.
Ik ben bij dit soort van constructies, inclusief vogelhuisjes, altijd benieuwd hoe men bepaalt welke vorm de bewoners het prettigst vinden.
Succes.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mischien is het een manier om, net zoals Mathias Wandel het altijd doet, de tekening op schaal uit te printen en die op het werkstuk te lijmen. Daarna met een lintzaag of decoupeer netjes uitzagen en bijwerken daar waar nodig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.