Speelhuisje

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb maar eens een afwijkend project geplaatst waar ik het afgelopen jaar af-en-aan mee bezig ben geweest - vorig jaar voor de verjaardag van mijn dochter mee begonnen, en deze week net voor haar verjaardag weer afgerond.

Eerst maar wat algemene info: ik heb het ontwerp afgeleid van de speelhuisjes die je overal ziet staan, maar het moest wat compacter om allemaal in de tuin te passen.

Als materiaal is Bankirai, Massurandubai (wat is dat spul hard!) en betonplex (voor de platen) gebruikt - met als hoop dat het 10 jaar blijft staan.

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Via diverse bronnen heb ik wat materiaal ingekocht dat niet zelf te maken viel, zoals beugels, de glijbaan, touwen en dergelijke. Onder de lage toren is een zandbak gemaakt, onder de hoge toren een speelhuisje.

Ik moet zeggen dat ik nog aardig heb moeten puzzelen om een aantal verbindingen efficient voor elkaar te krijgen. Omdat je werkt met dikke palen (9cm) en zware balken (4,5 cm) is het cruciaal goed na te denken of een dwarsbalk aan de binnenkant of de buitenkant van de paal vastgezet moet worden.

Ik heb betonplex gekozen omdat het goed waterbestand is, maar daarvan heb ik spijt als haren op mijn hoofd. Al die (zwarte!) betonplex platen moesten eerst aan de zijkant afgewerkt worden met een 2-componenten primer, daarna 2-3 keer in de grond/primer, en 2-3 keer in de lak - en nog bladdert de verf er her en der vanaf.

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Nog een aardig puntje: de brug tussen de twee torens is met een 'driehoek' versterkt. Dat is mede omdat twee binnenste palen waaraan de brug vast zit, niet in de grond gezekerd staan; ze worden op hun plaats gehouden door de brug, de lat boven de glijbaan, en een balkje in de lage toren. Het resultaat is superstabiel.

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Het speelhuisje is voorzien van twee openslaande deuren - mede omdat deze winter bleek dat dit een prima plaats was om onze tuinstoelen op te slaan, en dat kan zo nog steeds.

De vloer van beide torens is van 1cm bankirai planken. Voor de grote toren zakten deze wat teveel door in het midden. Dat is opgelost door van onderen een extra balk in het midden te zetten. Deze balk wordt weer ondersteund door vier schuine latten die voor en achter naar de zijbalken lopen; en deze latten worden weer gebruikt om het schuine dak van het huisje op vast te zetten, wat zorgt dat alles nu echt waterdicht is.

De zandbak kent ook een aardige anekdote. Ik wou een afsluitbare zandbak (buurtkatten!) maar had net niet meer een geschikt stukje betonplex over. Ik kon wel uit twee stukken iets fabriceren, en eigenlijk leek me dat qua gewicht ook handiger. Wat ik niet voorzien was, dat de kinderen de bak maar aan een kant open zouden maken en zo een bankje/tafeltje hebben.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
da's een leuk huisje! ik had ook zoiets voor onze kinderen willen maken. onze tuin geeft echter niet veel ruimte tot een echt leuke huisje dus ze hebben nu een zandbakje gekregen. als het heel warm is dan spannen we er een kleed over., ach kinderen maken van alles eigenlijk wel een speelfestijn.
groetjes

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Don-Paul, kijk dat vind ik nou eens leuk.
Deed hetzelfde in de jaren 70 voor mijn kids, maar die doen dat nou voor der eigen kids.
Wat gaat de tijd toch vlug, geniet er maar van, voordat je het weet zijn ze de deur uit.
Ad
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik moet trouwens nog melden dat ik me aardig verkeken heb op de kosten van dit projectje...

Bankirai is wel mooi, maar ook VEEL duurder dan geimpregneerd tuinhout.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Don_Paul zei:
Ik moet trouwens nog melden dat ik me aardig verkeken heb op de kosten van dit projectje...

Bankirai is wel mooi, maar ook VEEL duurder dan geimpregneerd tuinhout.
Vertel mij wat Don Paul, ik heb een paar jaar geleden bij mijn zoon die in Bavel (gem. Breda) een nieuw huis had gekocht de tuin achter gedaan en er een terras aangelegd, en tevens ook over de volle breedte een pergola van Bankirai. Zwaar spul, moeilijk om er gaten in voor te boren voor houtdraadbout verbindingen, en inderdaad duur. Bovendien stinkt dat spul behoorlijk.
Maar het staat er nu inmiddels al drie jaar, en ziet er nog steeds puik uit.
Was spierballen werk om die pergola in de gaten in de grond te krijgen, echt erg zwaar om te tillen.
Ad
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat jullie vergeten is dat je voor echt harde houtsoorten zoals Bankirai heel speciale boren hebt. Normaliter boort men hardhout gewoon met staalboren maar deze hebben niet de juiste spoed om het boorsel af te voeren. Het gevolg is dat deze boren warm lopen en dus breken. Met speciale hardhout boren (dus ook HSS of HM boren) met een grotere spoed wordt het boorsel beter afgevoerd en kan je makkelijker boren in hard hout zonder te verbranden. overigens altijd met lage toeren boren!

Dergelijke boren kan je gewoon bij de houthandel kopen die zulke harde houtsoorten verkoopt.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Die speciale 'hardhoutboren' waren er ook in de korst mogelijke tijd aan.

Ik heb tin-gecoate hss boren gebruikt; voeren de warmte beter af en voldoen voor bankirai prima. Echter voor massurandubai (ook wel paardevlees genoemd) is dat nog een ander verhaal. Dat spul is ZO hard, dat is echt verschrikkelijk.

Ook mijn circelzaag had er grote problemen mee. De brandsporen staan her en der op de latten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik weet niet welke hardhoutboren je hebt gebruikt en welk toerental je hebt geboord maar je moet echt met een laag toerental en een hoog koppel boren. Ik heb ewl eens een hele beschoeing geplaatst en vlonder van bankirai over een lengte van 5,5 meter. Ik had daar op vijf gaten in palen 3 staalboren gesloopt voor dat iemand mij vertelde dat ik daar toch echt even voor langs de houthandel moest om een hardhout boor te halen. Ik heb met twee verschillende afmetingen boortjes de hele rimbam gedaan en ik heb ze nog steeds en ze zijn nog altijd in prima conditie.

http://www.bevestigen-online.nl/Webwink ... tboor.html
 

klusserben

Nieuw lid
17 apr 2008
8
0
je heb me op een idee gebracht voor mijn kleinkinders. zal wil van een goedkoper materiaal en afvalhout worden gemaakt het moet wel leuk blijven . hen een hekel aan geld uitgeven.
 

klusserben

Nieuw lid
17 apr 2008
8
0
Woody en Woodworter hebben een probleem,

Houden van houtbewerken en een hekel hebben aan geld uitgeven? Dat is lastig te combineren.

Houden van je klein kinderen / een hekel aan geld uit geven ? nog lastiger te combineren lijkt me.

Nu hout vrindenden ik kan je vertellen gaat heel goed . Zeg altijd tegen me zelf tel eerst tot 10 voordat je het koop .
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
klusserben zei:
Woody en Woodworter hebben een probleem,

Houden van houtbewerken en een hekel hebben aan geld uitgeven? Dat is lastig te combineren.

Houden van je klein kinderen / een hekel aan geld uit geven ? nog lastiger te combineren lijkt me.

Nu hout vrindenden ik kan je vertellen gaat heel goed . Zeg altijd tegen me zelf tel eerst tot 10 voordat je het koop .

en waar begind dan ons probleem als ik vragen mag??

ik denk dat het eerder gaat om een verschillende visie, persoonlijk bestaad mijn passie voor houtbewerken een groot deel uit spontaniteid ergens aan beginnen zonder dat je weet wat het gaat worden en kijken wat er uit komt wie weet raak je wel verrast met het gene wat er uit je vingers komt. Ieder werkstuk is een avontuur als je het mij vraagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.