Krullen

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De #8 is weer schoon en gemonteerd. Daarom, speciaal voor Armadaman: krullen ;)
Te beginnen met een pluizig stukje gerecupereerd grenen wat ik nog had liggen.

Met een oud "rag"-schaafje haal ik eerst het vervuilde oppervlak eraf.

Dan de #5 er overheen om de zijde vlak en recht te krijgen. Zoals je aan de krul kunt zien gebruik ik een afgerond ('cambered') snijvlak: ik gebruik de methode van Charlesworth. Omdat dit balkje nogal wat knoesten heeft draait precies aan het begin en vlak voor het eind de draadrichting om. Daarom neem ik geen hele dikke spaan af.

Nu is de #8 aan de beurt: deze neemt een dunnere krul af dan de #5. Hij hoeft namelijk maar heel weinig te verwijderen, eigenlijk alleen wat de #5 aan ongelijkmatigheid overlaat. Na de #8 is deze zijde klaar om verbindingen in te maken. Er zit een heeeele lichte holling in (met opzet).

Maar als we nou toch bezig zijn: laten we gaan van pluis naar glans. Ook de #4 er nog even overheen. Deze staat nog iets fijner afgesteld dan de #8. Je ziet het mooi glad afgesneden knoestje...

En als echt contrast nog een beetje Camellia-olie er overheen. Toch een heel verschil als je dat vergelijkt met dat eerste pluizige balkje :D


Totale tijd: een half uurtje tussen foto 1 en foto 7, inclusief het maken van alle foto's, het wetten van de #5 en het voor de eerste keer afstellen van de #8.

Arthur

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat ziet er mooi uit dat oppervlak. Naaldhout en met name de zachtere soorten kunnen een uitdaging zijn om mooi glad te schaven. Ik vroeg me af; wat voor effectieve snijhoek gebruik je met zon bankschaaf op naaldhout? Zelf heb ik alleen ervaring met Bevel-up schaven nl.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De effectieve snijhoek is 45°. Die wordt bepaald door de hoek die de kikker maakt met de zool. Het meest belangrijke om een glad oppervlak te krijgen is dat je beitel goed scherp is, dat je keerbeitel heel dicht op de snede staat en dat je mond net wijd genoeg open staat om de krul door te laten. (En dat je zool in orde is en je beitel goed aansluit op je kikker en je keerbeitel goed aansluit op je beitel, maar dat is allemaal eenmalig afstelwerk.)

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.