schaven gaat verkeerd!

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik ben jordi ijzerman en 15 jaar.
ik heb nu al een aantal schaven gehad en al met meerdere geprobeerd om een plankje dat ik aan mekaar heb gelijmt vlak te schaven maar telkens krijg ik echt hele happen uit mijn hout weet iemand waar dit door komt?
want ik heb het al op meerdere manieren geprobeerd en ook als ik een stukje hout schaaf dat breder is dan mijn schaaf dan krijg ik er ook allemaal happen uit en heb ik eigenlijk niks meer aan mijn hout.

ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. als hier al een topic over is dan hoor ik dat graag maar ik heb al meerder malen gekeken maar ik kan niks vinden wat mij kan helpen met mijn probleem.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heb je al eens geprobeerd het plankje een halve slag te draaien zodat je de andere kant op schaaft? Die happen krijg je meestal als je tegen de draad in schaaft.

Arthur
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ja ik heb alle richtingen al geprobeerd ik weet zeker dat ik wel goed schaaf maar ik zal het morgen nog eens proberen in de andere richting.

en ik zal vandeweek eens zij een timmerman uit mijn straat langs gaan omdat ik weet dat hij heel goed kan schaven en dan kan hij me misschien ook verder helpen.
maat toch bedankt voor je reactie.
 

WR1944

Oud hout
Ten eerste moet je zeker weten dat de beitel goed scherp is. Ten tweede moet je beginnen met de beitel goed af te stellen. De beitel moet met de snijkant net door het vlak van de zool steken. Eerst met de beitel te hoog en dan laat je de beitel steeds een haartje zakken tot je net een fijn krulletje hout er af schaaft. Dan moet je kijken of de beitel over de volle breedte evenveel uitsteekt. Dat kan je corrigeren. Begin met een fijne krul en als dat goed gaat kan je de beitel weer een haartje laten zakken. Met de groeiende ervaring leer je de schaaf kennen en beter te gebruiken.
Verder is er veel te vinden op dit forum over schaven. Even zoeken en je kan een hoop opsteken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Jordi,

Twee jaar geleden heb ik zelf ook een aantal schaven gekocht. En ik liep tegen dezelfde problemen aan als jou. Op dit forum heb ik een hoop theorie vergaard maar ook uit artikelen en websites. Het gaat me inmiddels aardig af en voor mezelf heb ik een aantal aantekeningen gemaakt, in een nutshell zegmaar. (zie bijlage) Misschien heb je er wat aan.

En veel oefenen natuurlijk, maar dat advies zal je wel vaker horen.

Groeten en succes,

David

Attached files
 
D

Dulcimer

Guest
Jordi, welke schaaf heb je? Een houten of en metalen schaaf? Er is nogal een verschil in aanpak tussen deze schaven.
Je hebt al goede tips binnen; zoals niet tegen de draad in schaven ( maar; je stelt zelf al dat je alle richtingen hebt geprobeerd).
Mogelijkheden die ik bedenk waar 't aan kan liggen:
Zoals WR al schrijft moet de beitel scherp zijn en op de goede diepte gesteld. Je slijpt zo'n beitel op 25 graden.
Leg 'ns 'n lineaal over de zool ( onderkant) van de schaaf; zijn er uithollingen met name vanaf de voorkant gezien vlak voor de monding( bek) voor de beitel ( in dat geval wordt het hout niet neergedrukt voordat de beitel het snijdt), vooral houten zolen slijten nogal eens op die plaats.
Wordt de beitel goed gesteund door de wig, of kleppert de beitel misschien zelfs wel in de schaaf?
Heb je een metalen schaaf dan kun je de monding verkleinen waar de beitel door de zool steekt met de twee stelschroeven op de kikker.
Zit er een keerbeitel op de snijbeitel? stel deze dan fijn af op plm. 1 mm ( d.i. afstand snede tot begin van de keerbeitel.
Heel veel informatie staat op 't forum onder "alles over handschaven".
't Kan overigens ook aan 't hout liggen; als dat een erg warrige nerf heeft dan is dat moeilijk te schaven zonder dat de schaaf regelmatig hapt ( zoals bij inlands eiken), maar met een juist ingestelde beitel gaat ook dat wel ( met wat moeite, dat wel).
Succes, ik ben benieuwd waar 't in jou geval aan ligt, ik zou 't leuk en leerzaam vinden als je ons op de hoogte houdt.
Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat is best moeilijk om van afstand te beoordelen!

Welke houtsoort gebruik je? Bijvoorbeeld vuren is best lastig. Grote stukken gaan goed, maar de kwasten en het gebied rond de kwasten zijn dan een probleem dat je haast niet niet goed kunt schaven.

En wat voor soort schaaf gebruik je?

En kan je na het slijpen van de beitel je armharen scheren? (om maar een idee te geven hoe scherp een schaafbeitel hoort te zijn).

Misschien kan je wat foto's posten, alhoewel het vaak lastig is om dat goed op de foto te krijgen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor alle reacties ik ben er een stuk wijzer van geworden.

ik zal vandeweek eens gaa kijken of ik er achter kan komen wat het probellem nu echt is.


gr jordi
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik ben er achter dat het toch aan de richting lag. het gaan nog niet heel erg recht en zo maar dat is toch de ervaring die je er mee moet krijgen.

alleen ik ging toch met de nerf van het hout mee maar als ik dan van links naar rechts ging kreeg ik happen en van rechts naar links niet. maar hoe kan je er achter komen naar welke kant je dan moet schaven?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Aan het schetsje van David kan je het al zien. Je moet hout beschouwen als een kat: nooit tegen de haren in schaven! Als je goed kijkt kun je vaak al zien hoe de haren lopen. Als je het niet zeker weet: begin met een heel dun krulletje afschaven. Je merkt vanzelf of dat lekker gaat of juist stroef. Je ziet ook of het oppervlak ruw wordt of glad. Ruw/stroef: plank omkeren, glad/lekker: dan kan je een dikkere spaan proberen.

Arthur
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ok ja ik had even wat hout op zolder gepakt en gevoeld.
je voelt ook vaak dat het de enekant glad is en als je de andere kant uit wrijft dat het ruw is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij een aantal houtsoorten kan je inderdaad zien wat de draadrichting is. Maar wat ik toch merkwaardig vind, is dat sommige stukken aan de ene kant bijvoorbeeld goed gaan van rechts naar links, maar als het stuk omgekeerd wordt (achterkant), het stuk nog eens gedraaid moet worden (om eigenlijk van links naar rechts te schaven). Ik heb de indruk dat het antwoord voor het bepalen van de optimale schaafrichting even proberen uiteindelijk het juiste antwoord geeft.

Ik heb daarstraks nog enkele metalen schaven vertroeteld. De beitel gewet en de keerbeitel bijgewerkt zodat deze nauwkeurig op de beitel aansluit. En de schaven deden dan ook wat er van verwacht werd! Nog enkel een probleempje met kleine strepen op de rand. Maar dat is een klus voor morgen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
mathieu zei:
Maar wat ik toch merkwaardig vind, is dat sommige stukken aan de ene kant bijvoorbeeld goed gaan van rechts naar links, maar als het stuk omgekeerd wordt (achterkant), het stuk nog eens gedraaid moet worden (om eigenlijk van links naar rechts te schaven).
Ligt eraan hoe je het stuk omdraait. Je kan het om de lange as draaien zodat voor naar achter gaat en links en rechts op de plaats blijven. Je kan het ook om de korte as draaien zodat je links en rechts verwisselt en voor en achter op de plaats blijven. In het eerste geval ligt je draad precies de verkeerde kant op. Teken maar een paar schuine strepen op een blokje en probeer het!

En wat je soms ook kan hebben is dat je draad waaiert of golft. Met een scherpe schaaf kan het dan aan de ene kant net goed gaan als je tegen de draad in schaaft, terwijl aan de andere kant de draad net iets steiler loopt en tegen schaven niet meer wil.

Arthur
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ligt eraan hoe je het stuk omdraait. Je kan het om de lange as draaien zodat voor naar achter gaat en links en rechts op de plaats blijven. Je kan het ook om de korte as draaien zodat je links en rechts verwisselt en voor en achter op de plaats blijven. In het eerste geval ligt je draad precies de verkeerde kant op. Teken maar een paar schuine strepen op een blokje en probeer het!
Het is als ik het stuk om zijn lange as draai, dus links en rechts blijven gelijk! Eigenlijk wil ik enkel aangeven dat de draadrichting niet noodzakelijk de richting is waar het schaven het beste gaat. Soms gaat tegen de draad in gewoon beter.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je een "rustig" stuk hout neemt? Van rechts naar links (zoals ik het bij mij op de werkbank doe) schaaf je met de draad mee? Als je het dan om de lange as draait (linkerkant en rechterkant blijven liggen en de kant die eerst naar me toe wees wijst nu naar de muur) en van rechts naar links schaaft, dan schaaf je tegen de draad in.

Umm... Behalve in één situatie, bedenk ik me: als je een dosse gezaagde plank hebt die de symmetrielijn van de boom passeert. De draad daarvan wijst aan beide zijden naar het zelfde vlak en dat ligt tussen die zijden in. Daar kan het dus wel voorkomen dat je om de lange as moet draaien om aan de andere kant met de draad mee te schaven.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Maak er nou geen rocket science van. :mrgreen:
Als het in de ene richting niet lekker schaaft of hapt dan schaaf je de andere richting uit. Of je het hout nu draait of zelf omloopt maakt niks uit. Als dat geen verbetering geeft wordt het tijd om eens kritisch naar je schaaf te kijken of anders heb je gewoon een stuk hout waar je als beginner een probleem mee hebt. En knoesten geven altijd een hoop last, dat moet je proberen te vermijden.
Misschien is er een forumlid in de buurt van de OP om het een en ander uit te leggen in een praktijk-situatie. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden maar een goed voorbeeld zegt weer meer dan 1000 plaatjes.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Sorry, beroepsdeformatie :)

Jordi, als je in je Gebruikerspaneel even je woonplaats invult is er vast wel iemand in de buurt die een keer naar je schaaf wil kijken en je wat dingen wil laten zien.

Arthur
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ok daar had ik nog helemaal niet naar gekeken. ik heb hem er in gezet

maar ik zal ook eens langs gaan bij een timmerman uit mijn straat die sleep vroeger ook altijd mijn beitels.

gr jordi
 

WR1944

Oud hout
Dat laatste lijkt me een goed idee. Laat je alles goed uitleggen en voor doen. Misschien kan je hem helpen als vakantiewerk. Als je een goede basis hebt kan je daar op voort borduren. Als je eerste stappen tegenvallen kan er een voldoening gevende hobby voor je verloren gaan.
Volgens mij gaat er veel opwekkends uit van houtbewerken. Ik moet de eerste depressieve houtworm nog tegenkomen. :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.