Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

schaven gaat verkeerd!

hallo,

ik ben jordi ijzerman en 15 jaar.
    ik heb nu al een aantal schaven gehad en al met meerdere geprobeerd om een plankje dat ik aan mekaar heb gelijmt vlak te schaven maar telkens krijg ik echt hele happen uit mijn hout weet iemand waar dit door komt?
    want ik heb het al op meerdere manieren geprobeerd en ook als ik een stukje hout schaaf dat breder is dan mijn schaaf dan krijg ik er ook allemaal happen uit en heb ik eigenlijk niks meer aan mijn hout.

ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. als hier al een topic over is dan hoor ik dat graag maar ik heb al meerder malen gekeken maar ik kan niks vinden wat mij kan helpen met mijn probleem.

Re: schaven gaat verkeerd!

Heb je al eens geprobeerd het plankje een halve slag te draaien zodat je de andere kant op schaaft? Die happen krijg je meestal als je tegen de draad in schaaft.

Arthur

ja ik heb alle richtingen al geprobeerd ik weet zeker dat ik wel goed schaaf maar ik zal het morgen nog eens proberen in de andere richting.

en ik zal vandeweek eens zij een timmerman uit mijn straat langs gaan omdat ik weet dat hij heel goed kan schaven en dan kan hij me misschien ook verder helpen.
    maat toch bedankt voor je reactie.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ten eerste moet je zeker weten dat de beitel goed scherp is. Ten tweede moet je beginnen met de beitel goed af te stellen. De beitel moet met de snijkant net door het vlak van de zool steken. Eerst met de beitel te hoog en dan laat je de beitel steeds een haartje zakken tot je net een fijn krulletje hout er af schaaft. Dan moet je kijken of de beitel over de volle breedte evenveel uitsteekt. Dat kan je corrigeren. Begin met een fijne krul en als dat goed gaat kan je de beitel weer een haartje laten zakken. Met de groeiende ervaring leer je de schaaf kennen en beter te gebruiken.
    Verder is er veel te vinden op dit forum over schaven. Even zoeken en je kan een hoop opsteken.

Hallo Jordi,

Twee jaar geleden heb ik zelf ook een aantal schaven gekocht. En ik liep tegen dezelfde problemen aan als jou. Op dit forum heb ik een hoop theorie vergaard maar ook uit artikelen en websites. Het gaat me inmiddels aardig af en voor mezelf heb ik een aantal aantekeningen gemaakt, in een nutshell zegmaar. (zie bijlage) Misschien heb je er wat aan.

En veel oefenen natuurlijk, maar dat advies zal je wel vaker horen.

Groeten en succes,

David

Attached files

Jordi, welke schaaf heb je? Een houten of en metalen schaaf? Er is nogal een verschil in aanpak tussen deze schaven.
    Je hebt al goede tips binnen; zoals niet tegen de draad in schaven ( maar; je stelt zelf al dat je alle richtingen hebt geprobeerd).
    Mogelijkheden die ik bedenk waar 't aan kan liggen:
    Zoals WR al schrijft moet de beitel scherp zijn en op de goede diepte gesteld. Je slijpt zo'n beitel op 25 graden.
    Leg 'ns 'n lineaal over de zool ( onderkant) van de schaaf; zijn er uithollingen met name vanaf de voorkant gezien vlak voor de monding( bek) voor de beitel ( in dat geval wordt het hout niet neergedrukt voordat de beitel het snijdt), vooral houten zolen slijten nogal eens op die plaats.
    Wordt de beitel goed gesteund door de wig, of kleppert de beitel misschien zelfs wel in de schaaf?
    Heb je een metalen schaaf dan kun je de monding verkleinen waar de beitel door de zool steekt met de twee stelschroeven op de kikker.
    Zit er een keerbeitel op de snijbeitel? stel deze dan fijn af op plm. 1 mm ( d.i. afstand snede tot begin van de keerbeitel.
    Heel veel informatie staat op 't forum onder "alles over handschaven".
    't Kan overigens ook aan 't hout liggen; als dat een erg warrige nerf heeft dan is dat moeilijk te schaven zonder dat de schaaf regelmatig hapt ( zoals bij inlands eiken), maar met een juist ingestelde beitel gaat ook dat wel ( met wat moeite, dat wel).
    Succes, ik ben benieuwd waar 't in jou geval aan ligt, ik zou 't leuk en leerzaam vinden als je ons op de hoogte houdt.
    Groet,
    Frans

Dat is best moeilijk om van afstand te beoordelen!

Welke houtsoort gebruik je? Bijvoorbeeld vuren is best lastig. Grote stukken gaan goed, maar de kwasten en het gebied rond de kwasten zijn dan een probleem dat je haast niet niet goed kunt schaven.

En wat voor soort schaaf gebruik je?

En kan je na het slijpen van de beitel je armharen scheren? (om maar een idee te geven hoe scherp een schaafbeitel hoort te zijn).

Misschien kan je wat foto's posten, alhoewel het vaak lastig is om dat goed op de foto te krijgen.

bedankt voor alle reacties ik ben er een stuk wijzer van geworden.

ik zal vandeweek eens gaa kijken of ik er achter kan komen wat het probellem nu echt is.

gr jordi

Hier is een heel hoofdstuk over het schaven:
    http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=4941

Deze is nogal weggezakt in de lijst. Jaap, kan je deze thread ook sticky maken?

ik ben er achter dat het toch aan de richting lag. het gaan nog niet heel erg recht en zo maar dat is toch de ervaring die je er mee moet krijgen.

alleen ik ging toch met de nerf van het hout mee maar als ik dan van links naar rechts ging kreeg ik happen en van rechts naar links niet. maar hoe kan je er achter komen naar welke kant je dan moet schaven?

Forum Rechten