Schroevendraaiers, raspen en een hamer

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ola,

Tijdje terug een schroevendraaierset met essen handvatten, twee raspen met gerookt eiken handvatten en een hamertje van esdoorn en purperhart gemaakt op de draaibank.

Foto's:

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


Bedankt voor het kijken ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Die hamer had ik al eens gezien om je site....echt een gaaf ding !! De handvatten zien er zeer degelijk uit. Verslavend he.....dat houtdraaien!!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
zeer netjes, mooi afgewerkt en geen zichtbare schuurkrasjes. prima dus.
trouwens de fotografie is ook bijzonder goed.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Nico: Allereerst heb ik een gat ter grote van de stalen schachten in het center geboord, wel 0,5mm te klein. De schachten van de schroevendraaiers hebben "vleugels" om door draaien te voorkomen, dus heb ik 2 gaatjes geboord naast het centergat voor de "vleugels" deze gaatjes dan wel iets te klein houden. Daarna kan je de schachten er eenvoudig, maar met enige kracht in tikken. In de ontstane gaatjes naast het center heb ik epoxy laten lopen.

Resultaat is een schroevendraaier die in ieder geval met gemak een 4x40 schroef in eikenhout draait.

Voor de half ronde rasp heb ik een getrapt gat moeten boren omdat de arend steeds breder uitloopt. Daarna de arend erin duwen en met het handvat met de vijl omhoog op de grond tikken, zodat de arend door de zwaartekracht steeds verder het handvat in verdwijnt.

De hamer gebruik ik alleen voor het in elkaar kloppen van verbindingen. Dat zou hij toch heel m'n leven wel vol moeten houden ;)

Rick: Thanx man! Zeker verslavend dat houtdraaien. Alleen ben ik voorlopig nog gebonden aan een oude draaibank zonder opties.

Markvanzee: Alles is afgewerkt met aantal lagen Danish Oil. Ons aanrechtblad dient als achtergrond voor de foto's :lol:

Mootje: Ook bedankt!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Netjes! Wat bedoel je precies met een getrapt gat? En hoe boor je direcht naast een bestaand gat een ander gat? Bij mij loopt de boor dan namelijk altijd in het eerst geboorde gat...
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Met een getrapt gat bedoel ik, eerst boren met een dunne boor iets kleiner als het einde van de arend. Daarna met een dikkere boor iets minder ver boren, deze stappen herhaal je tot je eindigt met een boor die iets dunner is als het begin van de arend.

Boren op het randje is altijd beetje prutsen, als er maar een gleuf ontstaat is het goed :D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aha, eigenlijk wel slim dat getrapte gat :mrgreen:

Waar heb je die messing bussen vandaan?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een stuk koperleiding van de gewenste diameter en dan met een snijapparaat stukjes van de gwenste lengte snijden.
Veel goedkoper en net zo mooi.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Berrie,

Echt heel erg mooi gedaan! Prachtige vorm ook!
Heb je die zwarte randjes in de schroevendraaiers er in gebrand? En hoe heb je de heften afgewerkt?

grt. Rene
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Rene,

Dank je!

De heften hebben allemaal een aantal lagen danish oil. Tussen de lagen door geschuurd met korrel 600.

De zwarte randjes heb ik er inderdaad ingebrand. Dit heb ik gedaan met een stuk ijzer/lasdraad. Gewoon er op duwen en het vanzelf ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Berrie,

Mooie gereedschappen heb je gemaakt. Vooral de schroevendraaiers zeg! Hoe kom je op het idee? ;)

Nu begrijp ik ook waarom je niets meer van je liet horen ;)

Maar ja, wat je zelf doet, doe je altijd beter.

Heb je nog redenen voor het essenhout? Kan puur smaak zijn natuurlijk, ik houd zelf meer vaan kleuriger hout, zoals ook op de foto te zien is. Dat is een selectie van mijn zelfgemaakte gereedschappen trouwens.

Op mijn website staan er nog meer, misschien kun je daar ook nog inspiratie uit halen.
http://www.hobbyhoutbewerking.nl/

Attached files
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Wilco,

Hehe, ja ik geloof dat jij de aanstichter bent van het "handvat maak virus" :mrgreen:

Essen vind ik gewoon mooi hout voor een handvat, heb bewust ook de hele set van Essen gemaakt omdat ik dat mooier vind. Ik ga de raspen en vijlen collectie nog uitbreiden, dus dan heb ik weer een excuus om meer handvatten te draaien. Zo wordt elke set van een andere houtsoort.

Ik heb je website al diverse keren bezocht! Ik hou alles wel in de gaten :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.