Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Schroevendraaiers, raspen en een hamer

Ola,

Tijdje terug een schroevendraaierset met essen handvatten, twee raspen met gerookt eiken handvatten en een hamertje van esdoorn en purperhart gemaakt op de draaibank.

Foto's:

Bedankt voor het kijken

Re: Schroevendraaiers, raspen en een hamer

Prachtige handvatten.
    Hoe heb je de stalen schacht goed vast in het handvat gekregen?
    De hamer is te mooi om te gebruiken, prachtig werk.
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    http://www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Die hamer had ik al eens gezien om je site....echt een gaaf ding !! De handvatten zien er zeer degelijk uit. Verslavend he.....dat houtdraaien!!

zeer netjes, mooi afgewerkt en geen zichtbare schuurkrasjes. prima dus.
    trouwens de fotografie is ook bijzonder goed.

wat leuk en vooral handig, dat hamertje is echt een kunststuk om naar te kijken.

Nico: Allereerst heb ik een gat ter grote van de stalen schachten in het center geboord, wel 0,5mm te klein. De schachten van de schroevendraaiers hebben "vleugels" om door draaien te voorkomen, dus heb ik 2 gaatjes geboord naast het centergat voor de "vleugels" deze gaatjes dan wel iets te klein houden. Daarna kan je de schachten er eenvoudig, maar met enige kracht in tikken. In de ontstane gaatjes naast het center heb ik epoxy laten lopen.

Resultaat is een schroevendraaier die in ieder geval met gemak een 4x40 schroef in eikenhout draait.

Voor de half ronde rasp heb ik een getrapt gat moeten boren omdat de arend steeds breder uitloopt. Daarna de arend erin duwen en met het handvat met de vijl omhoog op de grond tikken, zodat de arend door de zwaartekracht steeds verder het handvat in verdwijnt.

De hamer gebruik ik alleen voor het in elkaar kloppen van verbindingen. Dat zou hij toch heel m'n leven wel vol moeten houden

Rick: Thanx man! Zeker verslavend dat houtdraaien. Alleen ben ik voorlopig nog gebonden aan een oude draaibank zonder opties.

Markvanzee: Alles is afgewerkt met aantal lagen Danish Oil. Ons aanrechtblad dient als achtergrond voor de foto's :lol:

Mootje: Ook bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Met zulke mooie handvatten zien de schroevendraaiers er meteen een heel stuk stijlvoller uit!

Inderdaad Coko, dat vind ik ook :mrgreen:

Dit was een Bahco schroevendraaierset waar ik de handvatten van afgezaagd heb

Netjes! Wat bedoel je precies met een getrapt gat? En hoe boor je direcht naast een bestaand gat een ander gat? Bij mij loopt de boor dan namelijk altijd in het eerst geboorde gat...

Met een getrapt gat bedoel ik, eerst boren met een dunne boor iets kleiner als het einde van de arend. Daarna met een dikkere boor iets minder ver boren, deze stappen herhaal je tot je eindigt met een boor die iets dunner is als het begin van de arend.

Boren op het randje is altijd beetje prutsen, als er maar een gleuf ontstaat is het goed

Forum Rechten