Een Apenboom

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Omdat er kort geleden een draadje liep over deze boom heb ik eens opgelet. Als dat mooie hout er is dan .................... En ja hoor, gevonden. 2 straten verder stond er een waar de takken al af waren. Een brutale vraag verder en ik was de nieuwe eigenaar. Ik moest hem er wel met wortel en al uit hallen. Deze zaterdag maar aan de slag gegaan. Met veel gevl...k en gezucht de boom omgetrokken. ;) ;) De boom in handzame stukken gezaagd en in de tuin gelegd.





Nu mijn vraag :?: :?: :?:
Wat moet ik er mee, eerst schillen, laten liggen , verzagen. ik weet het eigenlijk niet zo goed. De wortel ?? is die net zo mooi als wortelnoot :?: als er een liefhebber voor is dan hoor ik dat graag. Voor een leuke ruil sta ik altijd open.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Kwam je veel hars tegen? Ik zette laatste een advertentie met dit hout hier, en mensen vonden het niet zo bruikbaar ivm met de grote hoeveelheid hars.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wouter
Ik had de wortel eigenlijk in gedachte al een beetje voor jouw gereserveerd :lol:

De hars vloeit rijkelijk. Ik heb wel het idee dat het alleen in de buitenste laag zit. Het echte hout is zeer dicht en heeft een mooie tekening.

HG Hugo

Attached files
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Het is zeer fijn hout om bv te draaien of snijden, erg licht van kleur en niet veel 'tekening'. Wel leuk is dat de zijtakken meestal keurig in lijn aan vier kanten uit de stam komen, dit heeft een mooi effect bij platte schalen. De hars zit inderdaad alleen in de buitenste laag (schors) en deze moet je verwijderen voor dat hij uitdroogt, die stekels zijn nu niet zo plezierig maar als ze droog zijn worden het messen. Pas trouwens op met die stekels, als je je prikt blijven de uiterste puntjes in je huid steken en zijn goed voor een paar dagen irritatie (ervarings-deskundige).

groeten,
Patrick
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een update: De slangenden of apenboom (Araucaria araucana) is een conifeer die van nature groeit in het Zuiden van Chili en het zuid-westen van Argentinië. Het is een altijdgroene boom die tot 40 m hoog kan worden en een stamomtrek van 1,5 m kan bereiken. De boom wordt ook wel apetreiter, apenpuzzel, kandelaarden of apeverdriet genoemd.
Ik heb vandaag de de schil verwijdert. Met een haalmes is dat niet zo'n zwaar klusje. De knoesten zijn wel een aardige hindernis. Omdat dit mijn eerste poging is wist ik niet zo goed waar te stoppen. Uiteindelijk doorgegaan tot het cambium.
Ik ben met de 2 laatste stammen verder gegaan. het water spoot me regelmatig om de oren. Een vuilcontainer is snel gevuld met afsnijsel. Op dit middagje werk ben ik best trots. Nu maar hopen dat het een mooi resultaat oplevert.
En nu laten drogen.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Er kwam een kado'tje binnen.

Er zijn soms van die dagen dat ik wel een gat in de lucht kan springen. De TNT kwam vandaag met een pakje, ik herkende de naam wel maar moest toch heel goed nadenken. Na een wilde uitpak move verscheen onderstaand schaaltje.
DSCN9183.jpgDSCN9184.jpg
De apenboom wortel is via de Zwolse houthandelaar bij Houthasses terecht gekomen. En als dank heb ik van Wouter dit heel mooie schaaltje mogen ontvangen. Op de foto is niet zo goed de mooie tekening in het hout te zien. Heel WIT hout met daarin een soort bruin/grijze strepen. Jolanda is er erg blij mee en ik heb weer een mooi stuk hout in huis. En niet te vergeten een originele Houthasses. Daar zijn er vast nog niet zoveel van in omloop.

Wouter, hartelijk dank
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Wat zou ik graag eens met dit hout willen werken!

Ik zie ze altijd staan maar nog nooit stammen in het echt gezien. Natuurlijk kan ik alles op google bekijken alleen zou graag eens zien hoe het hout er in het echt uitziet.

Wat heb je uiteindelijk met het hout gedaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.