Historisch hout bewerken

I

Ida

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al heel veel leuke dingen, en interessante methoden gezien op dit forum. Maar nog niet gevonden wat ik zocht.
Ik ben nl. onlangs begonnen met hout bewerken, maar dan op een historisch verantwoorde manier.
Beitel, guts, mesjes en niet veel meer dan dat.
Is er iemand op dit forum die hier mee bezig is? Omdat ik nog niet veel info hierover heb gevonden, waag ik er toch maar een post aan.
Voor historische markten willen wij ons eigen eetgerei en andere benodigdheden maken.
Wie kan mij aan informatie en contacten helpen?

vr. groeten
Ida
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Ida,misschien een idee om eens op de Bataviawerf in Lelystad te gaan kijken. Er wordt daar al bijna 30 jaar geprobeerd met authentieke materialen en methodes te werken. Ook maken ze daar alle gebruiksartikelen die aan boord in gebruik waren zelf. Succes met de zoektocht.
Mvg, Hemmo van der Zaan
 
I

Ida

Guest
Hallo,

Heel erg bedankt voor de berichten. Het filmpje is idd. geweldig. Ik zie wel dat het juiste gereedschap een must is. En het juiste soort hout. Had al eens gehoord dat vruchtboom hout heel geschikt is.
Nu nog uitvinden hoe ik daar aan kom. Ben zelf begonnen met het plunderen van de openhaard stockpile.
Maar ik hoor in het filmpje dat oa. eiken veel geurtjes en smaakjes opneemt en dus minder geschikt is voor eetgerei. Waarschijnlijk is het toch al niet te snijden dus dat moet ik dan maar links laten liggen.
Mijn vader heeft nog wat populieren liggen, hij is hobbyist klompenmaker.
Maar dat trekt me niet zo. Wel jammer dat ik geen broer heb, gaat het vak verloren.

Mocht iemand nog meer leuke filmjes of andere info hebben, altijd welkom.
Thanks for now.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het zou idd jammer zijn dat het vak van klompenmaker verloren gaat.
Ik hou me (vooral s'winters) veel bezig met het maken midwinter hoorn's.
Dit heb ik geleerd toen ik tijdelijk ergens woonde en een oude buurman daar die had het als hobby.
Nu lijkt het me ook mooi om te leren klompenmaken, en wellicht zijn er meer mensen die dat wel zouden willen.
Misschien zou je een filmpje o.i.d kunnen maken waarin de basis te zien is.
Of misschien zijn er andere suggesties.

M.v.g
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ida zei:
Hallo,

Ik zie wel dat het juiste gereedschap een must is. En het juiste soort hout. Had al eens gehoord dat vruchtboom hout heel geschikt is.

Fruitbomen worden regelmatig gesnoeid, gerooid. Vraag de plaatselijke hovenier maar eens. voor klein snijwerk moet dat niet zo'n probleem zijn.
 
D

Dulcimer

Guest
Beste Ida,
ik denk dat je 't een en ander kunt opsteken bij de vereniging voor ambacht en gereedschap, daar zit veel kennis alhoewel weinig leden actief zijn op hun forum ( ons forum; ik ben er zelf ook lid van).
Frans
 
I

Ida

Guest
Bedankt voor de berichten.

Mooi filmpje, leuke foto's.
Ik heb inmiddels een gutsen leverancier gevonden. nog niet gekocht.
Eerst maar eens rustig rondkijken.
Komend weekend gaan we naar een middeleeuws of eigenlijk keltisch festival, (keltfest in de biesbos).
Wie weet kom ik daar andere houtsnijders tegen. Altijd goed om live te zien hoe anderen dingen doen.

En dan moet het mooie weer aankomen, zodat het buiten nog lekkerder toeven is.

Groeten Ida
 
I

Ida

Guest
meubelmaker29 zei:
Het zou idd jammer zijn dat het vak van klompenmaker verloren gaat.
Ik hou me (vooral s'winters) veel bezig met het maken midwinter hoorn's.
Dit heb ik geleerd toen ik tijdelijk ergens woonde en een oude buurman daar die had het als hobby.
Nu lijkt het me ook mooi om te leren klompenmaken, en wellicht zijn er meer mensen die dat wel zouden willen.
Misschien zou je een filmpje o.i.d kunnen maken waarin de basis te zien is.
Of misschien zijn er andere suggesties.

M.v.g


Mijn vader gaat vaak naar markten, waar hij gevraagd wordt om te demonstreren. (Is een keer gevraagd en gegaan naar Santa Domingo, pff, daar kom ik niet)
En hij woont in Drenthe. Als het in de buurt is kun je misschien wat afspreken. Werkt vast beter dan een filmpje, en eerlijk gezegd weet ik dat hij dat niet zo maar voor elkaar zou kunnen krijgen.
Als je echt graag wilt is er vast een mouw aan te passen.

Laat maar even weten of je een cursusje ziet zitten. Hij vind het vast leuk. Mijn zoon (15) is te jong om het leuk te vinden en manlief ziet het ook niet zitten. Dus een andere gegadigde vind hij vast leuk.

groet Ida
 
I

Ida

Guest
Ik ben afgelopen weekend naar Keltfest geweest en daar gepraat met een historische houtbewerker.
Heeft me wat mooie dingen laten zien, en op mijn vraag waar hij zijn lepelgutsje vandaan had kwam als antwoord; bij de smid.
Er staan op dat soort festivals allerlei historische ambachten, oa. smeden.
Eens even wat gevraagd en één van de smids wilde wel wat voor me maken.
Kossten niet eens zo veel.
Dus dat zit in de planning. Ik laat het vervolg wel zien, hier.

groeten Ida
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.