Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Historisch hout bewerken

Hallo allemaal,

Ik heb al heel veel leuke dingen, en interessante methoden gezien op dit forum. Maar nog niet gevonden wat ik zocht.
    Ik ben nl. onlangs begonnen met hout bewerken, maar dan op een historisch verantwoorde manier.
    Beitel, guts, mesjes en niet veel meer dan dat.
    Is er iemand op dit forum die hier mee bezig is? Omdat ik nog niet veel info hierover heb gevonden, waag ik er toch maar een post aan.
    Voor historische markten willen wij ons eigen eetgerei en andere benodigdheden maken.
    Wie kan mij aan informatie en contacten helpen?

vr. groeten
    Ida

Re: Historisch hout bewerken

Ida,misschien een idee om eens op de Bataviawerf in Lelystad te gaan kijken. Er wordt daar al bijna 30 jaar geprobeerd met authentieke materialen en methodes te werken. Ook maken ze daar alle gebruiksartikelen die aan boord in gebruik waren zelf. Succes met de zoektocht.
    Mvg, Hemmo van der Zaan

Als je van het ouderwetse werk bent dan heb ik een leuk linkje voor je:
    http://www.pbs.org/woodwrightsshop/index.html
    In een van de filmpjes 2011 of 2012 heeft hij een lepel snijder op bezoek. Dat is vast iets wat je zoekt. Roy Underhil is mijn held. watch episodes online

Veel kijkplezier.

2011 2012 Season: Carving Swedish Spoons with Peter Follansnbee

Hallo,

Heel erg bedankt voor de berichten. Het filmpje is idd. geweldig. Ik zie wel dat het juiste gereedschap een must is. En het juiste soort hout. Had al eens gehoord dat vruchtboom hout heel geschikt is.
    Nu nog uitvinden hoe ik daar aan kom. Ben zelf begonnen met het plunderen van de openhaard stockpile.
    Maar ik hoor in het filmpje dat oa. eiken veel geurtjes en smaakjes opneemt en dus minder geschikt is voor eetgerei. Waarschijnlijk is het toch al niet te snijden dus dat moet ik dan maar links laten liggen.
    Mijn vader heeft nog wat populieren liggen, hij is hobbyist klompenmaker.
    Maar dat trekt me niet zo. Wel jammer dat ik geen broer heb, gaat het vak verloren.

Mocht iemand nog meer leuke filmjes of andere info hebben, altijd welkom.
    Thanks for now.

Het zou idd jammer zijn dat het vak van klompenmaker verloren gaat.
    Ik hou me (vooral s'winters) veel bezig met het maken midwinter hoorn's.
    Dit heb ik geleerd toen ik tijdelijk ergens woonde en een oude buurman daar die had het als hobby.
    Nu lijkt het me ook mooi om te leren klompenmaken, en wellicht zijn er meer mensen die dat wel zouden willen.
    Misschien zou je een filmpje o.i.d kunnen maken waarin de basis te zien is.
    Of misschien zijn er andere suggesties.

M.v.g

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ida
    Hallo,

Ik zie wel dat het juiste gereedschap een must is. En het juiste soort hout. Had al eens gehoord dat vruchtboom hout heel geschikt is.
    Fruitbomen worden regelmatig gesnoeid, gerooid. Vraag de plaatselijke hovenier maar eens. voor klein snijwerk moet dat niet zo'n probleem zijn.

Beste Ida,
    ik denk dat je 't een en ander kunt opsteken bij de vereniging voor ambacht en gereedschap, daar zit veel kennis alhoewel weinig leden actief zijn op hun forum ( ons forum; ik ben er zelf ook lid van).
    Frans

Forum Rechten