KAST IV hoe los ik dit technisch probleem op ?

tuoh

Oud hout
nachtwacht zei:
...........
Ik zie dat niet als een kaartenhuis in elkaar vallen... het voorbeeld wat jij geeft is vrij hangend, dat van jouw gaat op de grond steunen. Naar mijn idee kom je dan al een heel eind als je gewoon hele sterke kubusen maakt..........


Dit is nu juist het grootste probleem van het hele ontwerp, alles staat of valt met een serie onvervormbare kubussen, maar een kubus enkel opgebouwd uit vier zijden krijg je nooit onvervormbaar, dat is en blijft een kaartenhuisje. Je kan pas spreken van een sterke vorm als er een vijfde onderdeel aan toegevoegd word, namelijk een rugpaneel, of een schoor, of spandraden, etc. Maar daar heb ik in heel het verhaal nog niets over gelezen of gezien.

Vergelijk het met een lade, haal hier de bodem uit en wat rest er dan? inderdaad, een vorm die bij manipulatie alle kanten uitzwaait.

Een mooi ontwerp is fijn, maar mooi en functioneel is beter, terwijl mooi, functioneel en een sterke constructie helemaal top zijn. Dit laatste resultaat zou altijd de norm moeten zijn, maar er word veel tegen gezondigd, niet in de laatste plaats door beroeps :eek:

Zo één op het eerste zicht heel simpel ontwerp daar schuilen meestal uren en uren studie- en tekenwerk achter. De klant ziet het wel niet, maar ondervind het dagelijks als het werkt zoals verwacht.
Laat je dus niet te snel ontmoedigen, Rome is ook niet op één dag gebouwd :D


Mvg,

André
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
tuoh zei:
Dit is nu juist het grootste probleem van het hele ontwerp, alles staat of valt met een serie onvervormbare kubussen, maar een kubus enkel opgebouwd uit vier zijden krijg je nooit onvervormbaar, dat is en blijft een kaartenhuisje. Je kan pas spreken van een sterke vorm als er een vijfde onderdeel aan toegevoegd word, namelijk een rugpaneel, of een schoor, of spandraden, etc. Maar daar heb ik in heel het verhaal nog niets over gelezen of gezien.

Helemaal met je eens, ik ga er echter van uit dat het vanzelfsprekend is dat het stevige kubussen zijn. Dit kan volgens mij ook bijvoorbeeld (naast wat tuoh al genoemd heeft) met zwaluwstaart verbindingen, deuvels / dominos of lamello's maken het ook al sterker, of stalen hoekjes kan ik zo even snel bedenken.

Maar als je die 4 plankjes gewoon tegen elkaar aan lijmt, dan wordt het helemaal niks inderdaad.

Daar over nadenkend, als je de kubussen in elkaar gaat schroeven, dan kan je net zo goed ook schroeven gebruiken voor de verbindingen tussen de schroeven. Je moet toch afwerken daar waar nodig. Die extra gaatjes maakt dan niks uit.
 

tuoh

Oud hout
SamPonette zei:
Andre,

Dat kan je toch ondervangen via een bevestiging van een aantal blokken in de muur?


Sam,

Inderdaad, dat is ook een oplossing, maar dan is het principe van willekeurig ergens stapelen wel weg.
Als alle kubussen onvervormbaar zijn, dan hoeft er helemaal geen koppeling te zijn tussen de volumes onderling, je stapelt die dingen dan als blokken uit een blokkendoos op elkaar. En dat blijft gewoon staan, wat toch de bedoeling was van het hele ontwerp dacht ik.

Het is volgens mij dus zinvoller om de modules apart stevig genoeg te maken, de onderlinge koppeling mag dan gewoon vervallen :D

Een kastmodule zonder rug blijft altijd een wankel ding.

Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je alles netjes haaks en op maat maakt en een zwaardere soort multiplex gebruikt kan je alles volgens mij op elkaar stapelen zonder iets te schroeven of te lijmen. Tussen de kasten iets van dun anti-slip materiaal.

Gr Ed
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Kubussen zullen in verstek gezaagd worden en dan met lamello's gelijmd dus dat lijkt mij wel een solide constructie.

Samuel
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je het in verstek zaagt hoef je bij berken multiplex geen extra lamello's te gebruiken hoor. Als je PUR verlijmd is het voldoende. Zonder vijfde deel maakt het niet uit of er wel of niet een lamello in zit. Bovendien, het wordt geen hangend deel.

Ik tel zo een pak en beet 30 kubussen. Ik weet niet precies wat erin komt.. maar heb je er al over nagedacht om een stuk of 8 wél van een rug te voorzien. Die verf je dan in dezelfde kleur als de muur (of juist het tegenovergestelde), dan valt het minder op, maar je geeft het geheel wel de stevigheid. En in de kubussen zet je dan vol met je LP's of boeken oid... Zolang het maar vol zit en de achterwand bijna niet ziet. Als je de kubussen zonder rug verbind met de kubussen mét rug heb je vermoed ik genoeg stevigheid om hem los in de ruimte te zetten. Alleen testen wijst dat uit :mrgreen:

Ik zie ook een willekeurig stapeling. Als je die sleuven gaat frezen, ben je dan niet gebonden aan een vast patroon?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Eerst de kubussen. Zou ze inderdaad maken van 18 mm berkenplex. Gewoon scherp zagen onder 45 graden en dan koud op elkaar lijmen met B2. Kwestie van wat rollen inpak tape bij de Action halen en gebruiken als lijmtang. Een paar zuivere mallen maken voor de juiste buiten afmeting voor controle tijdens het plakken. Na plakken schuren en met de bovenfrees even de kantjes van een velling kantje voorzien.

Voor verbinders zit ik meer te denken aan één centraal gat en daar een hulsmoer met inbus er boutje op.
images

Of iets van een klem van verenstaal die je over twee lagen kan klemmen. Een soort tafelkleedjesklem van vroeger. Maar dan modernere uitvoering.
s_5512.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou er wel lamello of nog liever domino's instoppen om ze, zoals tuoh, ook zegt in ieder geval iets stevigheid te geven. Het zal wel blijven staan, maar er eens een keer iemand tegenaan struikelen, kan een ramp worden met kleine kinderen er bij of zo. Zulke risico's mag je niet nemen vind ik. Een paar klampen aan de muur die het geheel "vasthouden" is ook een optie. Maar om een kaartenhuis te voorkomen zou ik gewoon een aantal kubussen van een achterwand voorzien, desnoods van plexiglas als je er doorheen wilt blijven kijken. Alle beter dan een loopje nemen met de veiligheid.

jaap
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Samuel,

Heb je voor de onderlinge bevesting al gedacht aan hechtlamello's ? De kubussen worden dan verbonden en kunnen (met enige moeite) ook weer van elkaar gehaald worden.
Voor de hechtlamello's heb je geen lijm nodig. Er zitten een soort weerhaakjes aan waardoor je een redelijke sterke verbinding krijgt. Ik gebruik ze voor plinten bij kasten die niet met een lijmklem en lijm kunnen worden bevestigd.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hoi Samuel,

Over het concept: smaken verschillen.
Het zijn zij die vandaag de grenzen verleggen, morgen worden toegejuicht . . .
Maar het zijn uiteraard terechte opmerkingen

Je idee van de sleuf zie ik persoonlijk niet zien zitten.
Als je zulk iets wil uitwerken dien je te experimenteren, waarmee je rekening dient te houden met veiligheid, zeker voor kleinere actieve jonge bevolking onder de 12 jaar.
Zoals het er nu voor staat krijg je het nooit CE gekeurd :D
Het idee van de domino's lijkt me wel wat samen met een muurbevestiging.
Zonder muurbevestiging zou ik het niet doen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De stelling zal niet snel naar links of rechts bewegen, daarvoor zorgen de blokken die je 90 graden hebt gedraaid. Als je de sleuven toepast die je het laatst toegevoegd hebt met twee van deze:
images
en een stukje draadstang en je lijmt die draadstang met superlijm vast in een van die dingen moet je oplossing zeker werken. Je verzwakt daarmee minder het triplex. Je kunt nog een gaatje in de busplaat boren zodat je ze weer los kunt tikken tov elkaar.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Het is niet bij een concept gebleven het heeft eventjes geduurt, maar ze is klaar.


Eerst de kubussen gemaakt in de kelder

kast.jpg

Osmo hardwax erop
foto-1.jpg

Opbouw en in mekaar schroeven



IMG_0071.JPG
en reeds veel teveel rommel, is al te klein ondertussen
DSC_8740.JPG
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
En dan nu de grote vraag: hoe heb je de "losse" kubussen beweegbaar gemaakt? Dat was de rode draad door dit draadje.
Het geheel komt op mij wat chaotisch over maar ik meen begrepen te hebben dat dit juist de bedoeling was. Maar je hebt wel een zee aan goed toegankelijke bergruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.