KAST IV hoe los ik dit technisch probleem op ?

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Ik ben aan een nieuwe kast aan het werken, Bedoeling is een grote wandkast te maken opgebouwd uit kubussen die open zijn aan de voor en achterzijde en 300 X 300 mm zijn. In totaal zou ik zo 50 modules willen op en naast mekaar stapelen om zo een kast te krijgen van ongeveer 5m breed en een tweetal meter hoog. De modules worden wel haaks op mekaar geplaatst maar zoals je kan zien op de tekening zullen sommige modules 90 graden gedraaid worden t.o.v. de muur en niet alle modules worden tegen de muur geplaatst. sommige werken dus met een uitsprong.

Ik zou werken in berken multiplex 18mm.


file.php




Nu ben ik een beetje mijn hoofd aan het breken over de manier waarop ik de kubussen aan mekaar ga bevestigen. Ik zou graag een systeem hebben die niet permanent is want deze kast zal mischien maar een aantal jaar gebruikt worden en dan zou ik ze graag op een andere plaats op een andere wijze willen opbouwen. Dus ik heb een niet permanent bevestigings systeem nodig tussen de modules onderling.

Nu was ik aan het volgende aan het denken: zoals je kan zien op de tekening zou ik in elke module een rechte sleuf van 2 cm willen frezen op die manier kan ik de modules uitlijnen op die sleuf en dan zou ik door de sleuf een stuk hout willen slaan die dus beide modules met mekaar verbind.

file.php



Wat denken jullie van dit idee ?
Hebben jullie een beter alternatief ?
Welk hout moet ik gebruiken voor het verbindingselement ?
Hoe juist moet de maatvoering zijn ?
Loop ik risico het hout te beschadigen wanneer ik dit houtje (zwart op de tekening) tussen de modules moet gaan slaan?


Samuel

Attached files
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Voor het bepalen wat voor verbinding je moet gebruiken zal het ook wel handig zijn om te weten hoe dik je hout gaat worden. Op de tekening ziet het er heel dun uit.... als het 9mm wordt dan moet je met hele andere dingen werken dan wanneer het 38mm dik wordt.

Eerst over je idee met de "klosjes" er tussen slaan. Nog even afgezien van of je het hout aan gaat splinteren als je er een krap klosje doorheen slaat, het komt op die manier wel allemaal in het zicht. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Wat ook kan....

Er zijn een aantal lijmsoorten die je "los kan peuteren". Poly Max bijvoorbeeld. Ik zou het geen gek idee vinden om het daarmee in elkaar te lijmen en als je het dan weer los wil halen zet je er een sherp dun mes tussen en snijd het zo weer los.

Er van uit gaande dat je met wat dikker hout gebruikt zijn er ook dingen als deuvels of domino's die je kan gebruiken. Ik kan me niet anders voorstellen dat als je dat netjes doet het echt niet zomaar gaat schuiven en prima blijft staan. Dan "til" je ze zo weer van elkaar af.
 

WR1944

Oud hout
Door m'n 35 jaar in de techniek heb ik een zekere mentale deformatie opgelopen en zie daarom niet de toegevoegde waarde van een dergelijke chaotische opstelling.
Als je zaken wilt opbergen lijkt het me handig dat je de opening van de kubus kan benaderen en niet iets om een hoekje ergens in moet schuiven.
Wil je een flexibel systeem maken dan zal je alles toch in een vorm van een matrix moeten plaatsen. Anders kan je geen willekeurige kubussen op willekeurige plaatsen positioneren. Dat kan door een gatenpatroon in de bodem en topplaat van elke kubus waardoor je de kubussen recht bovenelkaar of 1/8 of 1/4 of 1/2 breedte verschoven aan elkaar kan schroeven of deuvelen. Een tweede mogelijkheid is een achterwand maken met een hele hoop gaten en bijvoorbeeld twee of vier gaten in de achterkant van elke kubus waardoor je weer een onregelmatig montagepatroon kan bewerkstelligen.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Het is 18mm hout.

dat de verbinding zichtbaar wordt stoort niet het wordt een vrij modern stuk.

ik baseer me voor de koppeling op:

file.php


Lamello dacht ik ook maar dan heb ik minder vrijheid, en lijm prutsen tja ...

Samuel

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Als je een stapelbare constructie wil creëren met kubussen die zowel vooraan als achteraan open zijn,dan ga je in feite een kaartenhuisje bouwen.

Een kubus opgebouwd met enkel vier zijden kan heel slecht zijdelingse krachten aan, de kans op vervorming is levensgroot aanwezig. Bij een gestapelde kast met dergelijke elementen is de uitkomst zeer onzeker, blijft ze staan, of ....

De constructie op de foto is op dat gebied veel sterker, alle elementen zijn tegen de muur bevestigd. De muur dient als rug om vervormen van de elementen tegen te gaan.
Ik zou het concept nog eens grondig tegen het licht houden alvorens te beginnen bouwen.


Mvg,

André
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Iedereen valt over het concept en misschien hebben jullie wel gelijk maar mij vraag gaat voornamelijk over hoe ik deze elementen met mekaar ga verbinden via het systeem met de sleuf, hebben jullie daar een idee over.


Samuel
 

WR1944

Oud hout
In het algemeen ontstaat een product als een visueel concept of als een functioneel concept. De initiator heeft een vorm in gedachte of een toepassing. Dan is de volgende stap het bekijken welk materiaal gebruikt moet/gaat worden (sterkte, uiterlijk, bewerkingsmogelijkheden), hoe de gewenste vorm te bereiken, hoe de gwenste sterkte te bereiken en met welke gereedschappen het bewerkt kan of moet worden. Afhankelijk van de ervaring van de ontwerper/maker, complexiteit en de mate van ervaring met soortgelijke constructies wordt er een bepaald traject gevolgd dat soms een zijweg inslaat, een paar stappen terug moet doen of in een enkel geval de handschoen in de ring gooit als het geheel onhaalbaar blijkt te zijn.
Het is lastig om ergens halverwege dit traject een passend advies te geven omdat het voorgaande deel van het traject door die adviseur niet doorlopen is. Op bepaalde onderdelen is wel advies te geven maar als je ziet dat het probleem veroorzaakt wordt door een gegeven uit een voorgaand deel van het ontwerptraject, wordt het lastig of zelfs onmogelijk een verantwoord advies te geven.
Dan ga je gauw antwoorden krijgen als: Was het mijn project dan zou ik dit en dat op een heel andere manier aangepakt hebben.
En dan ga je al gauw het hele proces aanpassen om op een andere manier het beoogde eindresultaat te bereiken. En de reacties op dit forum zullen navenant zijn.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Samuel,

Een dergelijke chaotische opstelling kan niet, of nauwelijks, met een uniform bevestigingssysteem gekoppeld worden.
Er zullen altijd een paar boxen moeten vast gezet worden met schroeven of iets dergelijks.

Staan alle boxen met de opening in dezelfde richting dan kom je met gleuven al een heel eind, op voorwaarde dat de richting van de gleuf in de lengterichting loopt, en niet zoals getekend van voor naar achter. Universeler is het om de groeven in kruisvorm te frezen, maar de functionaliteit van de boxen neemt dan wel drastisch af.

Dat koppelen met een klemmend blokje gaat niet werken, na enige tijd valt dat er uit (krimp)
Een betere oplossing is het toepassen van verbindingsschroeven in de gleuven.
Beter nog zou zijn om gebruik te maken van losse latten met een dubbel zwaluwstaartprofiel. De benodigde infrezingen zitten dan aan de buitenzijde van de boxen, en zijn dus onzichtbaar. Je schuift dan de hele boel in elkaar met stukjes geprofileerde latten.

Maar nogmaals, bekijk je ontwerp nog eens goed. Een kast met in elke vak een gleuf is nu niet direct heel aantrekkelijk, of praktisch, er rolt altijd wel iets in. Ook de stabiliteit is een niet onbelangrijk iets, en dat is bij dit ontwerp sowieso ondermaats, daar krijg je gegarandeerd problemen mee.
Een op deze manier opgebouwde box vervormd al bij het manipuleren, de hoekverbinding mag nog zo sterk gemaakt worden, het contactvlak is en blijft maar 18mm :shock:

Wanneer men gaat afwijken van de gebaande paden is de kans op problemen het grootst, deze moeten tijdens het ontwerp in kaart gebracht worden, en opgelost worden alvorens te beginnen bouwen. Het spaart nadien een hoop ergernis en frustratie.

Dit heb ik indertijd zelf ook met scha en schande moeten leren :oops:


Mvg,

André
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik heb het idee dat als ik naar de gleuven kijk, dat de verbinding die gebruikt is dan uitsteekt.

Ik heb het gevoel dat er een soort van "bout en moer" gebruikt is. Die ligt dus "op" het hout en niet er tussen. Dat maakt de draagkracht een stuk hoger en zal dus niet door bijvoorbeeld krimp uit elkaar vallen lijkt mij.

Waarom niet met iets dergelijks als dit in elkaar zetten:

http://www.multipino.com/bolts-nuts-woo ... 34035.html

Ik zie dat niet als een kaartenhuis in elkaar vallen... het voorbeeld wat jij geeft is vrij hangend, dat van jouw gaat op de grond steunen. Naar mijn idee kom je dan al een heel eind als je gewoon hele sterke kubusen maakt. Daarom ook dat ik persoonlijk met lijm zou gaan "prutsen". Dat is minder prutsen dan je denkt want je hoeft niet alles helemaal in te smeren met lijm. Een klein beetje lijm is al genoeg om verschuiven tegen te gaan en de rest steunt de constructie op zichzelf.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Ik heb een nieuw idee of een verfijning laat maar horen wat jullie hiervan denken. De koppeling zou nu gebeuren door twee losse onderdelen die ik dan via schrovene aan mekaar kan bevestigen.

Samuel

file.php


file.php


file.php


Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Je hebt jezelf wel een uitdaging gegeven met dit project iig. :D

Het systeem wat je nu hebt ontworpen ziet er logisch uit. Het verbindingselemntje zal dan mooi verzonken liggen in de sleuf zodat het niet uitsteekt. En als ik het goed snap kan je de boxen in elke geweste hoek draaien voordat je de schroef vast zet? Aan de boven en onderkant van de boxen sleuven zal niet zo opvallen. Afhankelijk van je opstelleing zal je ze ook aan de zijkanten moeten hebben, vraag me af of dat niet al te storend word?

Je zou de kubbussen ook doodsimpel kunnen houden en gewoon met lijm of schroeven aan elkaar zetten. En als je na 5 jaar een nieuwe opstelling wilt; alles in de openhaard en nieuwe boxen maken. Voor de tijd en geld die je er nu insteekt om dit systeem te ontwikkelen kan je volgens mij 3x nieuwe kubussen maken.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

David, je laatste opmerking slaat zo'n beetje de spijker op zijn kop. Het begint behoorlijk ingewikkeld te worden en er gaat hier inderdaad heel veel tijd inzitten beter gewoon alles lijmen of met lamello's vastzetten.

Samuel
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Leuk idee voor een kast :)

Maar ik zou ook alles gewoon met wat schroeven in elkaar zetten.
Als je zo'n mooi systeempje maakt heb je ook allemaal sleuven in de bodem van de vakken die weer niet handig zijn....
En een hoop werk om dat netjes te maken en hoe vaak ga je die kast nou verbouwen??
Met schroeven kun je ook wel gaten weer dicht maken met wat propjes (of plamuur als je toch gaat lakken)

Just my 2 cents
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Effie nog een ander idee: je zou ook met inslagmoeren en verzonken (inbus)boutjes kunnen werken. Of in plaats van inslagmoern, wat ik ook al es gedaan heb, is plaatjes zagen van een stuk plat staal. Daar draad in tappen en met lijm en schroeven in je kubus vezonken monteren. Een metalen plaatje met contactlijm en schroeven bevestigd, is heel sterk.
Groetjes,
Pascal
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
niet te moeilijk maken, veranderen zal je de opstelling toch niet. En tegen dat je verhuist heb je toch een andere mening/ ruimte ter beschikking en dan vijs je het gewoon op een andere plek in elkaar.

Schroeven dus.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook ik zou ze schroeven, het is leuk om een multifuntionele kast te hebben, maar in de practijk ga je de blokken niet steeds verplaatsen, ze staan vol met spullen, je raakt wewend aan een indeling.

Daarnaast zou ik liever twee schroefjes vanaf de onderkant hebben dan die sleuven in alle blokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.