Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Elzenhouten schaal

Elzenhouten schaal

Afgelopen week mijn tijd besteed met wat onderbrekingen aan het maken van een grote schaal uit elzenhout.
    De schaal is 300mm in diameter op de top, en 180mm hoog.
    Wanddikte om en nabij 12mm.
    Met de ''hollowing rig'' uitgehold. Leverde een grote hoop draaikrullen op.
    De schaal is afgewerkt met drie lagen Glitsa op waterbasis en gepolitoerd.
    Bedankt alvast voor het kijken.
    Ad

Attached files

Re: Elzenhouten schaal

Beste AD,

Je hebt er weer wat moois van weten te maken, prachtige schaal.

mvg Ger

Dag Ad, ...mooi hoor. Elzenhout heb ik van de winter gebruikt om wat handvaten voor diverse beitels van te draaien. Hoe slijp jij een hollowing ring...?

HGroet Henk van Boeschoten

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -HA-
    Dag Ad, ...mooi hoor. Elzenhout heb ik van de winter gebruikt om wat handvaten voor diverse beitels van te draaien. Hoe slijp jij een hollowing ring...?

HGroet Henk van Boeschoten
    Hoi Henk, even voor de duidelijkheid, het is een ''hollowing rig''.
    Gebruik dit apparaat met of een ''cuttingtip'' = een hhs vierkant beiteltje van 4mm met een geslepen snijvlak, of met een cutter, vergelijkbaar met een snijbeitel.
    Groeten Ad

Huh...? Tja dat wist ik niet. Dat heb je met beginners.

Ik heb gekeken op: http://tinyurl.com/dekhuv

Weer wat kennis opgedaan.

HGroet,

Henk van Boeschoten

Mooie schaal Ad. Nadeel van zulke werkstukken is dat je inderdaad een hele hoop krullen krijgt, dus veel nutteloos verlies van hout. Je hebt ook hulpstukken om schalen uit een schaal te halen, zogenaamde bowlsavers. Je vast wel bekend.

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker
    Mooie schaal Ad. Nadeel van zulke werkstukken is dat je inderdaad een hele hoop krullen krijgt, dus veel nutteloos verlies van hout. Je hebt ook hulpstukken om schalen uit een schaal te halen, zogenaamde bowlsavers. Je vast wel bekend.
    Hoi beste woodworker, ben bekend met dit systeem. Heb zelfs plannen om zo'n ding te maken.
    Te druk momenteel om er aan te beginnen, niet te lui hoor. Hier loopt ook nog een vrouwtje rond die ook allerlei plannen heeft, zoals naar de Italiaanse riviera te gaan, moet ze wel te vriend blijven !!!

Hallo Ad,

Ik zou ook zeggen dat dat een mooi schaaltje is! Een harmonische vorm en heel goed afgewerkt.

Forum Rechten