Audio en tv meubel

TheJorn

Nieuw lid
28 apr 2012
2
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij wat advies willen geven over een meubel dat ik wil gaan maken. Ik heb eigenlijk geen ervaring met het maken van meubels (behalve ikea in elkaar zetten :lol:), maar ik ben wel handig, dus ik durf het wel aan. Verder heb ik ook niet veel keus, ik heb een wat apart ogend meubel nodig omdat ik mijn speaker wil beschermen tegen de warmte van een houtkachel.

Ik heb een ontwerpje gemaakt voor het meubel (op plaatje drukken voor groter beeld):





Het meubel is ongeveer 1400 breed, 450 diep en 750 hoog (hoogte waar de tv op staat, zijkanten zijn hoger).

Mijn voornaamste vraag gaat eigenlijk over het te kiezen materiaal. Ik dacht eigenlijk aan 18mm MDF maar ben nu bang dat dit zal gaan doorhangen en neig nou naar multiplex (zal wel weer wat lastiger zijn ivm afwerking kopse kanten, fineerband?). De "dikkere" zijkanten wou ik eigenlijk hol laten door de benodigde platen verstek te zagen en te lijmen (is dit een goed idee?). Verder had ik bedacht met deuvels te werken (gaat dit goed met multiplex?).

Hebben jullie hier ideeën over of suggesties, al het commentaar is welkom!

Groet,

Jorn
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Komt je TV niet erg hoog te staan zo? Lijkt mij niet erg fijn tv kijken (er vanuit gaande dat je vanaf de bank tv kijkt en niet vanaf een barkruk ;) ).
Multiplex zou overigens best kunnen, ik heb dat hier ook gedaan en afgewerkt met een smal latje grenen.
Ik denk echter dat 18mm of dikker MDF niet doorgaat hangen op afstanden van 50cm. Een apparaat is max 20 kg dus dat moet wel goed gaan. De verticale planken vangen een hoop krachten op namelijk.
 

TheJorn

Nieuw lid
28 apr 2012
2
0
Dank je voor de reactie Okke. Mijn reactie heeft even op zich laten wachten, druk druk druk ;)

Voor wat betreft de hoogte van de tv valt het mee denk ik, uiteindelijk is dat maar zo'n 10 cm hoger als dat de tv nu geplaatst is in mijn huidige situatie en dat kijkt prima. Eventueel kan de tv ook nog aan de muur om de hoogte van de voet eraf te kunnen halen, dan scheelt het sowieso niet veel meer met de huidige opstelling. De hoogte is ook nodig om e.e.a. kwijt te kunnen. Mocht het niet bevallen dan is het niet het einde van de wereld, omdat ik er vanuit ga toch heel wat minder kwijt te zijn dan een meubel van de winkel :D

Ik zit eigenlijk vooral in over de bovenste plaat die het meeste gewicht zal moeten dragen met de minste ondersteuning, wellicht daarvoor dan in ieder geval multiplex nemen voor de stevigheid? Vooral omdat de ondersteunende planken (naast de center speaker) niet helemaal doorlopen van achter tot voor (ten behoeve van het geluid van deze speaker, zodat het niet helemaal "ingeblikt" wordt), wellicht kan de voorkant dan nog wat door gaan hangen als ik dit van MDF zou maken? Of niet?

Alvast dank voor reacties!
 

WR1944

Oud hout
Als je de mogelijk hebt van muurmontage van de TV zou ik gaan voor twee verticale steunen achter de TV in het verlengde van middelste verticalen. Dan kan de voet er af en hou je toch alles tesamen.
Als je de zijkanten wilt verdikken en iets op gewicht wilt besparen kan je dunnere platen MDF gebruiken en een sandwich maken. Ik weet niet de exacte diktes maar je kan bijvoorbeeld platen van 9 mm gebruiken en tussen de platen stroken van 18 mm lijmen. Als je de stroken van zo'n 50 mm breed rondom lijmt en verticaal op plaatsen waar bevestigingsmateriaal komt bouw je een sterke en redelijke lichte constructie.Als je de kopse kanten met een verstek op de platen lijmt heb je ook geen kops MDF.
Om het geheel makkelijk te monteren te maken kan je naar hoekverbinders en deuvels kijken (Ikea stijl).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.