Welke vlak/vandiktebank

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi,

Ik heb een vlak/vandikte combibank nodig, en ik vraag me af of jullrie me hierover kunnen
adviseren.. Vanwege de ruimt moet het een combibank zijn, mag krachtstroom zijn.. budget is rond
1250 euro.. heb de metabo HC260 gezien en de DeWalt D27300.. Graag jullie ervaring en advies!!

Gr. Rick :D
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ken de voorloper van de Metabo, de Elektra Beckum HC260. Hiervan vond ik het een gedoe om van vandikte om te schakelen naar vlakken. Eén van de vlakbanktafels moest eraf, en echt perfect terugzetten ging (door stof o.i.d.) nog wel eens mis. Ook lag de afgenomen tafel altijd in de weg..
Na die machine heb ik een Kity 439 gehad (zie www.scheppach.nl). Zit in dezelfde prijsrange. Die vond ik vele malen handiger in gebruik en gaf ook een beter schaaf resultaat. Inmiddels ben ik overgestapt op een grotere combi-machine, maar ook deze is qua omstellen minder handig dan de Kity.

gandel
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
volgens mij is de kleine nieuwe hammer ook rond die prijs, ik zou voor die machine gaan.
Zelf heb ik een zaagtafel van ze en net een lintzaag besteld, hele fijne machines en goede prijs kwaliteit verhouding. En nee ik heb geen aandelen :)
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ziet er mooi uit dat spul van Hammer.. Wat ik fijn vind is dat het redelijk
beschaafd is qua afmetingen, en ook nog mobiel.. De prijs is wel boven budget met ruim
1750 euro.. Die lintzaag (heb ik ook nog nodig) ziet er ook prachtig uit, en knap krachtig zo lijkt het
op youtube.. Ik wacht alle andere tips nog af, maar anders moet ik hier maar
misschien voor gaan sparen.. :D

Gr rick
 

PJV

Nieuw lid
3 sep 2011
5
0
Ik heb sinds een half jaar een Hammer A3 26. De machine bevalt uitstekend. Ik vind hem erg zuiver. Is makkelijk om te zetten van vlakschaven naar vandikteschaven. Ik ben ook lang op zoek geweest maar ben blij dat ik voor deze machine heb gekozen.

Groetjes,
PJV
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De eerste vraag is, waar ga je hem voor gebruiken, hoe vaak, wat is je werknivo etcetera.... dan kun je kijken welke machine bij jouw situatie past.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik ben zzp timmerman.. Ik wil voornamelijk hardhout bewerken en zo
nu en dan de mogelijkheid hebben om een stukje meubel te maken van bv eiken.
Ook veel vuren hout etc.
Ik doe voornamelijk particulier werk, en sta dus niet de hele dag in de werkplaats.

Momenteel heb ik ook mijn oog laten vallen op de hammer a3 26 gezien de prijs kwaliteit verhouding.
Maar ik twijfel of ik niet de a3 31 moet nemen ivm krachtstroom, maar er zit weer een aanzienlijk
prijsverschil tussen..
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo Rick,

Al een beslissing genomen? Ik zit er ook aan te denken een te kopen en ben wel nieuwschierig wat je genomen hebt. Ik kon vorige week nog een kity 639 voor omgerekend e 1000,- kopen. hij kwam net iets te vroeg ben er financieel aan toe in 2 maanden:-(
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
In het verleden heb ik TendoTools en Robland gebruikt, niets mis mee.
Momenteel gebruik ik Felder en geen van beide bovenstaande machines kan hier aan tippen.
Hammer is dezelfde kwaliteit als felder, ik zou daar naar op zoek gaan, al dan niet 2dehands.

@rené13: Als je zo iets op de kop kan tikken én bovendien tot bij je werkplaats krijgt, zit je ook wel goed.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Misschien een stomme vraag maar ik kan op het internet de prijs van de Hammer A3 niet vinden. Heeft iemand een indicatie? Alvast bedankt
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Hallo
Ik ben sinds januari in het bezit van een hammer a3 41 op zich bevalt deze mij wel wat ik alleen jammer vindt is dat het blad van de vlakbank wat aan de korte kant is en dat er geen bladrollen op de vandikte tafel zitten waardoor met name als ik hardhout schaaf het wil gebeuren dat het hout vastloopt.

Oftewel als ik het overnieuw zou doen zou ik wat extra investeren en een betere machine kopen.
 

tuoh

Oud hout
Een vlaktafel van 1800mm bij de Hammer is toch niet zo kort. Zelf heb ik een Felder BF6-41 met een vlaktafel van 1680mm, daar schaaf ik hout op van 4800mm lang zonder één probleem.
Bladrollen op de vandikte is mooi, maar een stuk parafine of wat glijmiddel klaren de klus ook. Mijn machine heeft ook geen bladrollen, maar enkele strepen parafine volstaan om probleemloos alle houtsoorten door te voeren zonder één hapering.
Bladrollen hebben ook hun nadelen, en soms wegen die zwaarder door dan de voordelen. Bladrollen zijn berucht voor het aanladen met allerlei troep ( hars en spaanders) Die moet je dus geregeld reinigen om te vermijden dat het geschaafde hout langs onder een gegroefd uiterlijk krijgt eens het doorgevoerd is. Geef mij maar een mooi vlak blad zonder rollen, je hebt dan nooit geen last van groefvorming langs onder.


Mvg,

André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zijn jullie bekend met het merk woodstar??
Heb op marktplaats een voorbij zien komen, maar vind er weinig over

Grt: Wupsie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.