Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Tafelblad dikte

  1. #1

    Tafelblad dikte

    Beste allen,

    Ik wil graag een tafelblad maken uit kersenhout, en om het ontwerp zo 'licht' mogelijk te houden wil ik 26mm hout alleen aan de 'zichtbare' zijde schaven zodat ik een blad over hou van ongeveer 23mm. Vervolgens wil ik het opbouwen uit wat dunnere latten en koud tegen elkaar lijmen.

    Nu komen de vragen:
    Ik heb iets gelezen in een boek over een 'holle verbinding' waarbij je de te verlijmen delen een heel klein beetje hol schaaft om krimp van de kopse stukken alvast te compenseren, is dit nodig? Op het forum kan ik er niets over vinden.
    Bestaat er een kans op krom trekken van blad als er één zijde niet is geschaafd?
    Is 23mm voldoende dikte voor een gelijmd tafelblad?
    Verder wil aan de onderzijde een metalen strip (geen idee wat de echte naam is) in een gefreesde sleuf schroeven voor stevigheid. Is dat nodig en moet ik bij het schroeven ook nog rekening houden met uitzetten in de breedte?

    Ik hoop dat ik geen dubbele vragen stel, ik heb uitgebreid het forum doorzocht maar toch nog niet alles gevonden.

    Groet

  2. #2

    Re: Tafelblad dikte

    Ik ben geen specialist op dit vlak, maar ik maak wel regelmatig tafelbladen.

    @1 Hol schaven doe ik nooit
    @2 Ik schaaf wel beide kanten, maar voor krom trekken maakt het niet uit. Zorg er wel voor dat je beide zijden op dezelfde manier en met evenveel lagen afwerkt
    @3 Ik maak ze dunner, tenzij je natuurlijk regelmatig op de tafel staat te dansen:-)
    @4 Matelen strip doe ik ook niet. Ik lijm overigens niet koud maar gebruik lamello's maar dat is meer voor de uitlijning dan dat het veel extra stevigheid geeft. Met uitzetten in de breedte moet je altijd rekening houden

    gandel

  3. #3

    Re: Tafelblad dikte

    Meerdere latten koud lijmen (hout verbreden) kan uitstekend. 23mm is prima. En zaan een kant geschaafd kan ook geen kwaad. Heel licht hol schaven is niet nodig. Het moet wel perfect recht en haaks zijn. Zagen, ook met een Dirks zaag is niet voldoende. Strijken op vlakbank is goed. De opmerking over licht hol, komt vooral uit de tijd met handwerk. Beter heel licht hol dan licht bol. Dus als je met de hands haaf an de slag gaat... Bij de ijzeren regel er op letten door brede schroef gaten dat hout kan werken. Hout werkt vooral in de breedte. voor de sterkte hoeft het overigens niet. En kan je het blad direct op het onderstel maken. Van belang is dat je het blad ook weer zo vast zet dat het op het onderstel kan werken. Anders krijg je wals of scheuren of bol blad.

    Helpt dit je? Succes, Christiaan.

  4. #4

    Re: Tafelblad dikte

    Beste Kreeft, ik maak regelmatig tafelbladen van nogal werkend hout, nl. steigerhout.
    De delen lijm ik koud aan elkaar, maar gebruik daarbij ook een veer en groef .
    Onderzijde dwars op lengterichting infrezen en opvullen met hetzelfde hout haalt al heel wat spanning eruit.
    Bij lengtes groter dan 1,5 m frees ik in onder een hoek van ca. 45 graden oplengte richting, van beide zijden, zodat kruisen ontstaan. ook die weer opvullen, geeft een mooi resultaat, ook tegen doorbuigen.
    Iets om te overdenken? Het is wel arbeidsintensief, maar dat houd je van de straat.
    succes, Hemmo

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top