grote schaal

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Even een grote schaal gedraaid, het hout komt van een stam af die al jaren in de werkplaats stond. (er zaten van boven spiijker ingeslagen en werd ook als zaag tafeltje gebruikt) Hij ging in de weg staan en werd in mootjes gezaagd. Geen idee welk houtsoort het is, wel stonk het (vond ik) tijdens het draaiien, maar dat zegt niks.
Ook zitten er zwarte plekken in en is de kleur niet constant. vind dit meer een "effe bezig zijn"schaal dan echt een mooi stuk.
Helaas kon ik m ook niet goed uithollen, daar er geen goed materiaal voor was, wie weet kan ik m later nog eens goed uithollen, ooit nog een keer ;)
zie hier de foto:

Attached files
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
de houtsoort is zo te zien iepen.
maar heb je een schalenguts? daarmee zou je de bodem in principe weg kunnen draaien, ook al is het kopshout.
wel bijzonder dat zo'n groot stuk is gedroogd zonder scheuren.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mootje dit lijkt mij gewaterde iep, die daardoor zeer stabiel geworden is.
Je zegt het zelf al: de schaal is nog niet klaar.
Morgen is de DEMOdag van Radius in Ede, Galvanistraat 13-15. Van 10.30 - 17.00 uur.
Als je daar heen gaat neem dan de schaal even mee. Kunnen we samen het verdere uithollen bespreken.
Dat kan gewoon met de normale (Duitse) guts. Zeker bij deze afmetingen.
Of even naar Lemmer natuurlijk :D :D :D :D :D
vr.gr. Jan Pranger.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ja rene , hij is inderdaad zwaar, en dank voor het compliment.

@mark, fijn dat ik nu weet dat het hout van een iep is, weet niet wat een schalenguts is, ben afhankelijk wat er aanwezig is daar (geen ruimte en matiriaal van mijzelf) dat het drogen zo goed gelukt is, ben ik erg blij mee, maar dat is niet mijn verdienste, hij stond daar al.

@ jan, lijkt mij erg leuk jan, helaas kan ik niet komen, had m graag daar af willen maken, en weer dingen kunnen leren, ik hoop dat er eens een dag komt dat de demo dag dichterbij is.
en nu weet ik ook dat het een gewaterde iep is, mooie werking eigenlijk, knap staaltje van de natuur, dat wateren. (van de iep dan) okee, ik moet niet uitwijden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.