zwart

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Hallo, ik heb weer een schaal gedraaid, een grote dit keer. de foto volgt nog.

Maar nu mijn vraag, tijdens het draaiien van deze oude grote stam (al jaren in een werkplaats gestaan) heel droog dus, kwam er een vreemde lucht vanaf. Het viel mij ook op dat er zwarte plekken/strepen te voorschijn kwamen, dwars door het hout en de nerven heen. heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? ik zelf zat aan een schimmel oid te denken, maar dat moet dat poreus zijn, of niet?

vind het echt niet mooi, het is zelfs op sommige stukken echt zwart, jammer van zo'n mooi groot stuk hout.
o ja het hout geeft zelf ook veel verkleuringen, donker en heel licht, vreemd, weet ook niet welk houtsoort het is.

hoor het wel van jullie, bedankt alvast.

Attached files
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
komt volgens mij toch door het langdurig opslaan en waarschijnlijk langzaam drogen. waarschijnlijk een zeer vroeg stadium van slaap.

prachtig hout, dat iepen..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Tijdens mijn eerste curcus op het gebied van houtbewerking bij de schrijn, wat houtherkenning gehad. Wat mij hiervan bijgebleven is dat iepenhout ruikt (stinkt). Ook moet het eerst gewaterd worden. Misschien komen de zwarte strepen hiervan?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Wim Kluck zei:
Tijdens mijn eerste curcus op het gebied van houtbewerking bij de schrijn, wat houtherkenning gehad. Wat mij hiervan bijgebleven is dat iepenhout ruikt (stinkt). Ook moet het eerst gewaterd worden. Misschien komen de zwarte strepen hiervan?

het moet niet perse gewaterd worden, maar omdat iepen zeer gevoelig is voor houtworm aantasting is dit wel aan te raden. door het wateren spoelen de suikers uit het hout waar de houtwormen zo dol op zijn.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hout wateren is niet zo je zou kunnen vermoeden het plassen tegen een boom, maar een boomstam gedurende langere tijd (maanden, half jaar, een jaar) in het water leggen. Zo mogelijk stromend water van de stam naar de kruin. Het water in de houtcellen wordt verdrongen door het slootwater. Daarna wordt de stam rechtop staand gedroogd. Het slootwater loopt er dan gewoon weer uit en het hout is beter bestand tegen de beestjes en bovendien stabieler en minder geneigd tot scheuren.
Inderdaad iep stinkt naar koeienstront/stallucht.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die zwarte vlekken, is dat geen blauwschimmel? Dat is een schimmel die bij het drogen toeslaat. Als het hout te lang te nat blijft hebben sommige lichte houtsoorten daar flink last van. Het tast de sterkte van het hout niet aan, maar mooi is het niet altijd.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank mannen, nu weet ik ook wat wateren is, en dat het een iep is geweest, waaruit ik een stukje heb mogen hebben.
en die geur is bij jullie dus herkenbaar, leuk om te horen.

maar waardoor die zwarte kleur komt, dat blijft dus gissen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.