Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: zwart

zwart

Hallo, ik heb weer een schaal gedraaid, een grote dit keer. de foto volgt nog.

Maar nu mijn vraag, tijdens het draaiien van deze oude grote stam (al jaren in een werkplaats gestaan) heel droog dus, kwam er een vreemde lucht vanaf. Het viel mij ook op dat er zwarte plekken/strepen te voorschijn kwamen, dwars door het hout en de nerven heen. heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? ik zelf zat aan een schimmel oid te denken, maar dat moet dat poreus zijn, of niet?

vind het echt niet mooi, het is zelfs op sommige stukken echt zwart, jammer van zo'n mooi groot stuk hout.
    o ja het hout geeft zelf ook veel verkleuringen, donker en heel licht, vreemd, weet ook niet welk houtsoort het is.

hoor het wel van jullie, bedankt alvast.

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: zwart

die strepen heb ik ook wel eens in plataan zitten. hoe het ontstaat is mij ook een vraagteken.

komt volgens mij toch door het langdurig opslaan en waarschijnlijk langzaam drogen. waarschijnlijk een zeer vroeg stadium van slaap.

prachtig hout, dat iepen..

Tijdens mijn eerste curcus op het gebied van houtbewerking bij de schrijn, wat houtherkenning gehad. Wat mij hiervan bijgebleven is dat iepenhout ruikt (stinkt). Ook moet het eerst gewaterd worden. Misschien komen de zwarte strepen hiervan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck
    Tijdens mijn eerste curcus op het gebied van houtbewerking bij de schrijn, wat houtherkenning gehad. Wat mij hiervan bijgebleven is dat iepenhout ruikt (stinkt). Ook moet het eerst gewaterd worden. Misschien komen de zwarte strepen hiervan?
    het moet niet perse gewaterd worden, maar omdat iepen zeer gevoelig is voor houtworm aantasting is dit wel aan te raden. door het wateren spoelen de suikers uit het hout waar de houtwormen zo dol op zijn.

Wat houd "wateren" precies in?

Hout wateren is niet zo je zou kunnen vermoeden het plassen tegen een boom, maar een boomstam gedurende langere tijd (maanden, half jaar, een jaar) in het water leggen. Zo mogelijk stromend water van de stam naar de kruin. Het water in de houtcellen wordt verdrongen door het slootwater. Daarna wordt de stam rechtop staand gedroogd. Het slootwater loopt er dan gewoon weer uit en het hout is beter bestand tegen de beestjes en bovendien stabieler en minder geneigd tot scheuren.
    Inderdaad iep stinkt naar koeienstront/stallucht.
    vr.gr. Jan Pranger.

Die zwarte vlekken, is dat geen blauwschimmel? Dat is een schimmel die bij het drogen toeslaat. Als het hout te lang te nat blijft hebben sommige lichte houtsoorten daar flink last van. Het tast de sterkte van het hout niet aan, maar mooi is het niet altijd.

dank mannen, nu weet ik ook wat wateren is, en dat het een iep is geweest, waaruit ik een stukje heb mogen hebben.
    en die geur is bij jullie dus herkenbaar, leuk om te horen.

maar waardoor die zwarte kleur komt, dat blijft dus gissen.

Bedankt voor de uitleg. Kan je alleen boomstammen wateren of kan dat ook nog met gezaagd/ruw hout?

Forum Rechten