Hout voor tuinpoort

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Mijn tuinpoort is aan vervanging toe. Nu zat ik te denken aan een verzinkt stalen frame met houten planken (verticaal met steeds een cm of twee ertussen). Maar wat voor soort hout en welke dikte kan ik daarvoor het beste nemen?
Het liefste geen hardhout (de roodachtige kleur past niet bij ons huis vinden we), en zeker geen groen-behandeld tuinhout.
Zat zelf te denken aan lariks, dat is over het algemeen goed te verkrijgen en past ook bij ons huis en de schutting van de buren. Maar hoe zit het met werken daarvan, ik heb elders op dit forum gelezen dat dit problemen kan geven met een massieve poort, hoe zal dat met zo'n poort met stalen (dus star) frame gaan?
Of zijn er andere opties die qua kleur een beetje lijken op lariks? En welke dikte van planken moet ik nemen zodat ze niet te dik zijn ivm gewicht en niet te dun om krom te trekken.

Graag jullie advies.

Gr. Rob
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Rob,

Als het hout een tijdje in weer en wind buiten is wordt alles vanzelf grijs, dus over de kleur zou ik me niet te veel zorgen maken. Of je moet de boel in de olie/beits/vernis willen zetten, dan is het een ander verhaal.

Maar goed Lariks zou kunnen maar ook Douglas. Wat helemaal mooi is, is red cedar. Iets duurzamer en minder werking dan de voorgaande twee.

Succes ermee,

David
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.